בישראל, משתמשים מדי יום כ- 600,000 נוסעים במוניות (לפי נתוני משרד התחבורה). הנתון הזה עשוי להדהים אתכם, אבל יש לזכור שהוא כולל גם מוניות שרות, שכל אחת מהן מסיעה נוסעים רבים.
ובכל זאת, בערים הגדולות וגם בין הערים, מוניות הן אמצעי תחבורה יעיל ונפוץ מאוד. כיום יש למעלה מ- 8,000 נהגים רשומים רק באחת מחברות אפליקציות המוניות הגדולות, והענף כולו מעסיק יותר מ- 40,000 בני אדם. 

 

משרד התחבורה שולט בענף המוניות

אם אתם רוצים רישיון נהיגה במונית דעו שמשרד התחבורה קבע כללים מדויקים וברורים לקבלת רישיון נהיגה לרכב ציבורי, הכולל מונית דרגה D1. 
כללים אלה כוללים למשל:

  • ותק של שנתיים בנהיגה על רכב פרטי
  • גיל 21 ומעלה
  • 8 שנות לימוד לכל הפחות
  • סיום בהצלחה של בחינה מעשית ועיונית
  • ועוד.

 ניתן להתחיל ללמוד לקבלת רישיון נהיגה על מונית כבר בגיל 20.

 

לימוד נהיגה על מונית

משרד התחבורה מגביל את מספר המוניות בישראל וכדי לקבל רישיון נהיגה על מונית – בלי קשר לשאלה אם יש לכם מונית או 'מספר ירוק' או שלא – אתם חייבים לעמוד בכללים השונים לפני שמתחילים או פונים ללימוד נהיגה על מונית. 

 

איך זה עובד?

  1. אי אפשר להתחיל לפני שמשרד התחבורה וידא שבריאותכם תקינה ושאין לכם הרשעות בעברות תנועה חמורות או עבר פלילי. לשם כך עליכם לגשת למשטרה ולהוציא מה שקרוי "תעודת יושר", שהוא גיליון העדר הרשעות (ניתן לעשות זאת כאן). 
  2. לאחר שבמשרד התחבורה יקבלו את תעודת היושר שלכם, יפנו אתכם לקביעת תור במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, שם מבצעים בדיקות רפואיות. 
  3. רק לאחר שברור שאין לכם עבר פלילי או הרשעות בנהיגה, שראייתכם ובריאותכם תקינות, רשות הרישוי מאשרת לכם לגשת לקורס נהיגה לרכב ציבורי ולימוד נהיגה למונית. בתום הקורס ללימוד נהיגה למונית מתקיים מבחן עיוני ומעשי (טסט) שיקבע אם תקבלו רישיון נהיגה למונית או שלא. 

תהליך הוצאת רשיון נהיגה למונית

 

קשור: איך להקים תחנת מוניות?

 

מה לומדים בקורס לימוד נהיגה למונית? 

לימוד נהיגה על מונית כולל מגוון שלם של נושאים והוא בהחלט מעניין. לדוגמא, הקורס כולל 24 שעות של לימודי אנגלית בסיסית. 
בנוסף, במסגרת הקורס לומדים דיני תעבורה, עזרה ראשונה ואפילו כיבוי. אומנם, לא נבחנים יותר על שמות רחובות בערים בהן נוהגים, אבל הקורס כולל בהחלט 24 שעות לימוד של הכרת הארץ – ובחינה בנושא, שנערכת על ידי משרד מחלקת הבחינות של העבודה. 

 

נהג מונית באמצע העבודה ממתין לנוסעים

 

מה לגבי הכרת הרכב ולימודי נהיגה במונית?

גם זה נושא חשוב בקורס נהיגה ברכב ציבורי. במסגרת לימוד נהיגה על מונית, 24 שעות לימוד מוקדשות ללימוד והכרת הרכב; נושא שכמעט לא נלמד בקורס נהיגה כללי ברכב פרטי. נהיגה מונעת גם נכללת וזאת בהיקף של 12 שעות. 

 

בחינה מעשית ועיונית על נמונית

עם סיום לימודי נהיגה על מונית, מקיים משרד התחבורה שורה של מבחנים עיוניים ומעשיים. המבחן המעשי מתבצע על ידי בוחן נהיגה – "טסטר" – מטעם אגף הרישוי למוניות ואוטובוסים. 
לסיכום: לימודי נהיגה מונית הם חובה למי שרוצים לקבל רישיון נהיגה במונית. הקורסים מתבצעים על ידי מכללות שונות ברחבי הארץ ובסיומם נערכים מבחנים שונים. לקורסים עצמם וללימודי נהיגה יכולים להירשם ולגשת רק מי שעמדו בתנאים בסיסיים מוגדרים. 

 

מה לגבי רכב המונית עצמו?

ככלל, משרד התחבורה מעדיף את האוטובוסים ככלי תחבורה ציבורית בישראל. מספר המוניות הוא כאמור מוגבל, ומשרד התחבורה לא משחרר בקלות רישיונות נוספים למוניות. 
מה שניתן לעשות הוא לקנות רישיון למונית – מה שנקרא מספר ירוק, שעלותו גבוהה והיא שווה לכמה עשרות אלפי דולרים. 
אופציה אחרת היא לשכור מונית על בסיס יומי או לעבוד כנהג שכיר, אצל מישהו שיש לו מונית או מספר מוניות. ואגב, מי שיש לו מונית בעצמו לא חייב להיות בעל רישיון נהיגה על מונית. 

אם אתם רוצים להגיע ממקום למקום בקלות - היעזרו רשימת מוניות עדכנית באתר B144 בו תמצאו בקלות מונית זמינה בעיר שלכם.

 

שאלות נפוצות על רשיון מונית

מי רשאי להוציא רשיון נהיגה על מונית?

כדי להוציא רישיון יש לעמוד במספר תנאים תושב ישראל, גיל 21 ומעלה, רישיון נהיגה בתוקף ומעל שנתיים לפחות והיעדר רישום פלילי\תעבורתי.

אילו דברים לומדים בקורס נהיגה על מוניות?

בקורס לומדים מגוון נושאים מעבר ללימוד הנהיגה עצמה, כגון הכרת הרכב, הכרת הארץ, אנגלית בסיסית, עזרה ראשונה, כיבוי אש ועוד/