לפני תחילת תהליך הוצאות רישיון נהיגה עולות המון שאלות. ההתלבטות הראשונה בדרך כלל היא האם כדאי להוציא רישיון על רכב אוטומט או על ידני. האם אדם בעל רישיון נהיגה לרכב אוטומט יכול לנהוג על רכב ידני? והאם יש הבדל במחיר? ומה הטיפים הכי טובים לעבור טסט בצורה הטובה ביותר? על כל השאלות האלו יענה לנו צחי מרציאנו, מורה לנהיגה.

 

האם אדם בעל רישיון נהיגה ברכב אוטומט יכול לנהוג ברכב ידני ולהיפך? במידה ולא תוכל להסביר לנו מה הסיבה לכך?

נהג שיש לו רישיון נהיגה על רכב ידני יכול לנהוג גם ברכב אוטומט. אולם, נהג שיש לו רישיון על רכב אוטומט לא יכול לנהוג על רכב ידני. ההבדל נובע, בין היתר, מהסיבה שתפעול רכב ידני  מורכב יותר מתפעול רכב אוטומט (ברכב ידני ישנן שלוש דוושות, לעומת שתי דוושות ברכב אוטומט) וכן מהסיבה, שרכב ידני מצריך מהנהג שליטה וקואורדינציה גבוה יותר בין עבודת ידיים מהירה, לבין שליטה במצמד לבקרת המהירות.

 

רישיון נהיגה אוטומט או ידני?

(צילום: Shutterstock)

 

כמה שיעורי נהיגה צריך ברכב ידני וכמה באוטומט?

אותם מספרי שיעורים, יש מינימום 28 שיעורי חובה וזה לא משנה אם זה ידני או אוטומט.

 

 

לעמוד העסק של צחי מרציאנו >>

 

 

מה כדאי ללמוד, רישיון נהיגה על אוטומט או ידני?

לפי דעתי עדיף להוציא רישיון נהיגה על רכב אוטומט, מהסיבה שכיום הטכנולוגיה מתקדמת ושוק הרכבים מתפתח לרכבים חשמליים והיברידיים.

 

מה עושים בשיעור נהיגה ראשון ברכב אוטומט, על מה מתמקדים יותר?

כל מורה נהיגה מחויב על פי חוק ללמד את כל מה שדורש משרד התחבורה, והמטרות רשומות בכרטיס התלמיד. שיעור ראשון מתקיים בדרך כלל, בתוך מגרש חניה. במהלך שיעור זה לומד התלמיד את המטרות הראשונות בכרטיס תלמיד: איך נכנסים לרכב ואיך יוצאים מהרכב, לומדים על מערכות התפעול ברכב, אני מסביר לתלמיד על מערכות הבטיחות, על ישיבה נכונה – איך אנחנו יושבים נכון ברכב על מנת שנראה את הדרך בצורה טובה וננהג בצורה ישרה.

בנוסף, הסבר על המתגים ברכב, לוח הבקרה וכל השעונים. אנחנו מתרגלים לאחר מכן נסיעה בתוך המגרש, האטה, עצירה, האצה, תוך כדי זה אנחנו גם לומדים על היגוי בהפניות הרכב. רק לאחר שהתלמיד הבין את המטרות שלמדנו במהלך השיעור הראשון, והוא מבצע אותן באופן סביר אנחנו יכולים לצאת החוצה ולנהוג בכביש.

 

מה עדיף רישיון נהיגה ידני או אוטומט?

(צילום: Shutterstock)

 

האם יש הבדל במחיר בין שיעורי נהיגה על ידני לבין אוטומט?

לא אין הבדל, יש טווח מחירים מקובל, אך כל מורה קובע לעצמו את המחיר.

 

מה זה שיעורי לילה, וכמה שיעורי לילה חובה לעשות לפני שניגשים לטסט?

שיעור לילה זהו שיעור שאמור להתבצע בפרק זמן שבין רבע שעה לאחר שקיעת החמה, לבין רבע שעה לפני הזריחה. מאחר ולא תמיד מתאפשר לקיים שיעור לילה (בשל אילוצי התלמיד ו/או המורה), במיוחד בתקופת הקיץ שהימים ארוכים ומחשיך מאוחר, יעביר המורה לתלמיד שיעור לילה באופן תיאורטי.

 

איך לעבור טסט ברפורמה החדשה?

למעשה בשנים האחרונות חלה הפרטה בכל נושא הטסטים. בעבר משרד התחבורה היה אמון על הטסטים. כיום, לאחר ההפרטה, הטסטים מתבצעים באמצעות חברות חיצוניות, ובניגוד לעבר, כל מהלך הטסט מצולם ומתועד. מבחינת התלמיד, אין כל הבדל בין טסט ברפורמה החדשה לרפורמה הישנה, ועל התלמיד להגיע לטסט שהוא בקיא ומיומן בכל המטרות כפי שלימד אותו המורה. הנתונים הסטטיסטים בפועל מציגים אחוזי הצלחה נמוכים יותר של מעבר בטסט הראשון ברפורמה החדשה.

 

נשמח שתתן לנו טיפים איך לעבור טסט בצורה הטובה ביותר?

ראשית, המורה עושה את כל המאמצים להגיש את התלמיד מוכן לטסט, וזאת כמובן לאחר שהתלמיד ביצע לפחות 28 שיעורים. לאחר שהתלמיד ביצע את 28 השיעורים ומבחינת המורה התלמיד מוכן לטסט, יגיש המורה את התלמיד לטסט פנימי. במידה ועבר התלמיד את הטסט הפנימי, יזמין לו המורה טסט חיצוני.

 

טיפים כיצד לעבור טסט חיצוני:

1. כאשר המורה מזמין לתלמיד טסט חיצוני יש פרק זמן שבין שבועיים לחודש, בפרק זמן זה  חשוב מאוד שהתלמיד ייקח לפחות שיעור אחד בשבוע כדי לשמור על כושר.

2. מומלץ להגיע רענן לטסט, כלומר שינה טובה ערב לפני הטסט, לאכול ולשתות משהו קל לפני הטסט.

3 לחץ משחק תפקיד מכריע בטסט, התלמיד צריך להבין שהטסטר הוא כמו המורה. לכן, במהלך לימודי הנהיגה מבצע המורה החלפות עם מורים אחרים, זאת על מנת שהתלמיד יהיה מתורגל בנהיגה גם שמישהו אחר יושב לידו.

4. יש לגשת לטסט עם תעודת זהות, עדשות או משקפיים אם קיימת חובה.

5. כאשר התלמיד עולה לרכב כמובן להסביר פנים לטסטר, להתנהג בנימוס, לכוון מראות ואת מושב הנהג.

6. לזכור להתחיל נסיעה תמיד עם איתות, ומבטים מראות.

7. התערבות של הטסטר במהלך הטסט, כלומר הפקעת שליטה (נגיעה בהגה או בבלם של הטסטר), אומנם מורידה באופן משמעותי את הסיכוי לעבור בהצלחה את הטסט. אבל קרו דברים מעולם ועל התלמיד להמשיך לנהוג כפי שלמד, ולהראות לטסטר שלמרות הטעות הוא ממשיך לנהוג בצורה טובה ובטוחה.

8. יש להקפיד להביט במראות כל הזמן, לא רק דרך העיניים אלא להזיז את כל הראש על מנת להראות לטסטר שאתה מביט במראות.

9. להקפיד על איתותים, לשים לב לסדר פעולות לפני פנייה/החלפת נתיב/סטייה, מבט במראה הפנימית, איתות, ומבט במראת צד לפי ימין או שמאל.

10. שמירת רווח מרכב חונה, מרכב שנוסע לפנים, ושמירת רווח מרכב שעומד לפנינו.

11. לשים לב לתמרורים, במיוחד לתמרורי מתן זכות קדימה.

12. להקפיד להאט את המהירות לפני מעגלי תנועה ששדה הראייה בהם מוגבל.

13. כאשר מתקרבים למעברי חצייה, הקפידו להאט ולהבחין בהולך רגל שניכר עליו שהוא עומד לחצות במעבר. צרו עימו קשר עין, תבחינו לכיוון שהוא הולך, קצב ההליכה שלו, לאן הוא מסתכל, צריך לזכור שמעבר החצייה של הולך הרגל היא הממלכה שלו ויש לתת לו זכות קדימה.

14. בכל טסט יש מקרים בלתי צפויים, ועל התלמיד לדעת כיצד לפעול במצבים האלו, לדוגמא: אם אני רואה מישהו שעומד לעלות לרכב אני כבר צריך להבין שהוא יפתח את הדלת, במצב כזה עליי להאט את המהירות עד שהוא יעלה לרכב ויסגור את הדלת.

15. לנהוג בסבלנות, במידה וצופרים לך לא להילחץ ולא להתרגש, לבחון את תמונת המצב ולהמשיך בנסיעה כפי שמתאפשר.

 

צחי מרציאנו הוא מורה לנהיגה. כל המידע במאמר מטעמו בלבד.

 

צחי מרציאנו(צילום: באדיבות צחי מרציאנו)

 

למעבר לעמוד העסק של צחי מרציאנו לחצו כאן >>