אתם רוצים להתחיל ללמוד נהיגה, אך לפני שאתם מחפשים מורה נהיגה, ישנם הרבה שאלות סביב הנושא וכדאי שתדעו כמה שיותר את הפרטים לפני שתתחילו את התהליך. האם אפשר ללמוד נהיגה לפני שעשיתם תיאוריה? ומה ההבדל בין טסט פנימי לטסט חיצוני? חי דהן, מורה לנהיגה, עונה לנו על כל השאלות.
 

מאיזה גיל אפשר ללמוד לתיאוריה ולקחת שיעורי נהיגה מעשיים?

תיאוריה ניתן לעשות מגיל 15.5 וניתן להתחיל ללמוד נהיגה ושיעורים מעשיים מגיל 16.5. בשנתיים האחרונות יצאה תכנית חדשה שניתן כבר ללמוד במסגרת בית הספר תיאוריה, ויש לזה תוקף של 3 שנים עד שניתן לגשת עם התיאוריה ללימודי נהיגה. 

 

איך לעבור תיאוריה?

(צילום: Shutterstock)

 

האם אפשר ללמוד נהיגה לפני תיאוריה?

כן, ניתן להתחיל ללמוד נהיגה לפני שעוברים תיאוריה. אני עובד במודיעין עם כל מיני אוכלוסיות, עם קהילה מסורתית חילונית, ועם תלמידים ממגזר חרדי. התלמידים שמגיעים מהמגזר המסורתי-חילוני בדרך כלל כבר עם תיאוריה מבית הספר אז הם יכולים להתחיל ישר את השיעורים. התלמידים מהמגזר החרדי אין להם לימודי תיאוריה בבית ספר. חלקם כבר עשו תיאוריה באופן פרטי והם מוכנים להתחיל, וחלקם מתייעצים איתי מה כדאי לעשות - האם להתחיל ללמוד בשיעורים מעשיים לפני שהם עשו תיאוריה, או לעבור קודם את מבחן התיאוריה.  

בעיקרון אין שום דבר חוקי שמונע מהם לעשות זאת. אבל אני לא ממליץ להתקדם בשיעורים המעשיים מעבר לשיעור 11 או 12 ללא תיאוריה, כי אחרת אם הם לא מצליחים לעבור תיאוריה, הם מגיעים לשיעור מתקדם ונוצר עיכוב משמעותי בתהליך הלימוד. כל הרצף נקטע, ואז כשהם חוזרים אליי הם קצת שוכחים מה למדנו וצריך להחזיר אותם לעניינים, ובגלל זה נוספים שיעורים. המטרה לסיים את התהליך כמה שיותר מהר בצורה הכי טובה שיש.
 

איפה עושים תיאוריה וכמה עולה המבחן?

היום יש התייעלות מעולה של משרד הרישוי, כל התהליך מתנהל בצורה הרבה יותר נוחה וקלה. קודם כל, אין יותר את הטופס הירוק שכולם מכירים. היום הכל מקוון, יש אתר אינטרנט, נכנסים אליו וממלאים את הטופס הירוק דרך האתר. בנוסף, אין יותר צורך בבדיקת רופא שזה גם חוסך כסף לתלמידים. ממלאים את הצהרת הבריאות באתר, מקבלים הודעת אסמס שצריך ללכת לבדיקת ראייה, ניגשים לאחת הנקודות המאושרות על ידי משרד הרישוי ועושים את בדיקת הראיה, היא עולה בערך 60 שקלים. מיד לאחר מכן מקבלים הודעת אסמס שניתן להתחיל בתהליך הלמידה. אגרה עבור תיאוריה עולה 63 שקלים.
 

מה ההמלצה שלך לעבור תיאוריה ראשונה בקלות?

אני באופן אישי ממליץ לתלמידים שמגיעים אליי לפני שהם עשו תיאוריה, קודם כל לעשות המון מבחנים באפליקציות שונות, לקרוא ולתרגל הרבה. ברגע שהם עוברים 5 מבחנים ברצף – רק אז לגשת לתיאוריה. בדרך כלל ב-90% מהמקרים זה עובד. תיאוריה זה לא דבר כזה גדול וצריך לקחת את המבחן הזה בפרופורציה. זה קצת יותר מפחיד ממה שזה באמת, אם משקיעים בלמידה כמה ימים כמו שצריך, לא אמורה להיות שום בעיה לעבור את המבחן הזה.

 

הוצאת רישיון נהיגה

(צילום: Shutterstock)


 

לכרטיס עסק של חי דהן לחצו כאן >>


 

כמה שיעורי נהיגה צריך לעשות לפני טסט, ומה המחיר המומלץ לשיעור?
 

כמות השיעורים משתנה בין תלמיד לתלמיד, ישנם תלמידים שקל להם יותר ותלמידים שקצת יותר מתקשים. יש תלמידים שמגיעים לשיעור 28 והם מוכנים לגמרי, ויש תלמידים שיקחו קצת יותר שיעורים. בסופו של דבר בתור מורה נהיגה יש לי מטרה אחת ברורה – להכין את התלמיד שלי לטסט בצורה הטובה ביותר והמהירה ביותר. המחיר הממוצע לשיעור היום הוא 150 שקלים. זה המחיר הממוצע בשוק, כמובן שיש מורים שלוקחים יותר וגם פחות.
 

מה ההבדל בין טסט פנימי לטסט חיצוני, וכמה זה עולה?

טסט פנימי זה טסט שנעשה על ידי מנהל מקצועי. ההגדרה של מנהל מקצועי זה מורה נהיגה בעל ידע שהוסמך לבצע טסטים פנימיים, הוא בוחן את התלמיד ומחליט אם להעביר אותו או לא. זה סוג של טסט לפני הטסט. הוא מעיר על הדברים שהוא חושב שהתלמיד עוד צריך לחזק ולעבוד עליהם, וכך אני גם לומד מה צריך לשפר ולחזק לפני הטסט החיצוני. תמיד טוב לקבל ביקורת גם על העבודה שלי בתור מורה. המחיר יכול להשתנות בבתי ספר השונים, העלות אצלנו בבית הספר היא 200 שקלים. עלות של טסט חיצוני היא 140 שקלים, זה מחיר אגרה קבוע במדינה. ניתן גם לבצע את התשלום באינטרנט.
 

מה ההמלצה הכי טובה שלך לעבור טסט ראשון בלי טעויות?

הכל מתחיל מהשיעור הראשון, צריך לגלות אחריות ולהגיע לכל שיעור ולא לפספס. להגיע חדורי מטרה, להקשיב, לבצע את מה שהמורה דורש מכם. בסופו של דבר המטרה שלנו זה ללמד בצורה הכי טובה שניתן, ואם התלמיד יבצע את הפעולות בצורה הכי טובה שאפשר אז נוכל להתקדם בתהליך הלימוד, וכך נוכל לסיים מהר את התהליך. כמובן שיש גורם נוסף שהוא הלחץ, יש תלמידים שהלחץ משפיע עליהם בטסט וזה משהו שלא קל לשלוט עליו. התלמיד צריך לקחת את כל התהליך בצורה רצינית אבל גם לנסות לא להילחץ יותר מידי. המטרה היא כמובן לעבור בטסט הראשון אבל חשוב לזכור, כולם בסוף מסיימים עם זה.

 

(צילום: Shutterstock)

 

מדוע כדאי לגולשים שלנו ללמוד נהיגה דווקא אצלך?

אני חושב שכל המורים באמת טובים כל אחד בדרך שלו, אני יכול להגיד על עצמי שאני סובלני וקשוב לתלמידים שלי, ובגדול מלמד בצורה מאוד נעימה.

 

לעמוד העסק של חי דהן לחצו כאן >>

 

איך להוציא רישיון נהיגה

(צילום: באדיבות חי דהן)

חי דהן הוא מורה לנהיגה. כל המידע במאמר מטעמו בלבד.

 

אולי יעניין אתכם גם:

טופס ירוק מקוון

הזמנת מבחני תיאוריה