בין אם אתם גרים בבניין קומות ישן, חדש, או בדירה פרטית – לפחות פעם אחת בחיים נתקלתם בבעיה הקשורה לחשמל ונזקקתם לחשמלאי. הבעיה מתחילה כאשר אנחנו לא מבינים מה הפיתרון או שיש מושג שאנחנו לא מכירים. לא לכולנו יצא ללמוד חשמלאות ולהתעסק בזה באופן יום יומי, למרות שיש דברים שחשוב שנדע והם יכולים לעזור לנו בעת הצורך. לשם כך, ריכזנו לכם מילון מונחים שיעזור לכם להבין מונחים נפוצים בתחום החשמלאות.

מה זה אמפר? (Ampere)

מודד את הזרם של החשמל. במילים אחרות בהקשר לחשמל אפשר לומר שהאמפר מודד את רוחב הצינור. אנחנו יכולים להבין בעזרת האמפר כמה אלקטרונים יכולים לעבור בכל רגע נתון. לדוגמא: אם יש לנו מוליך של 40 אמפר אז הוא יוכל לאפשר ליותר אלקטרונים לעבור לעומת מוליך של 25 אמפר. סימון יחידת מדידה – A.

מה זה ארון חשמל? (Electrical Cabinet)

התפקיד של ארון החשמל זה לספק לדיירים זרם חשמל בצורה סדירה ותקינה בתוך המבנה. הבטיחות של הארון חשמל היא קריטית מכמה בחינות: להגן על הדיירים מהתחשמלות ולמנוע עומס יתר או קצר חשמלי. חשוב לוודא תמיד שהכל תקין, שאין בעיות וכמובן לשמור על תחזוקתו.

מה זה הארקה? (Ground)

חיבור חשמלי מלאכותי בין גוף מוליך שמבודד חשמלית מגוף האדמה לבין האדמה עצמה. זהו בעצם מוליך חשמלי בעל התנגדות נמוכה וככל שההתנגדות קטנה יותר ההארקה תחשב איכותית יותר. הארקה גורמת לגוף המוארק להימצא בשוויון פוטנציאלים עם האדמה. המטרה המרכזית של הארקה היא להגן על האדם מפני התחשמלות.

מה זה וואט? (Watt)

יחידה למדידת הספק חשמלי. זאת היחידה הבסיסית של חשמל ומכאניקה שמודדת את ההספק או את העבודה שמתבצעת בשנייה והיא שווה ג'אול אחד לשנייה, ועבור חשמל היא שווה אחד וולט – אמפר. במילים אחרות, וואט הוא מדד של כמה כוח משוחרר בכל שניה. סימון  יחידת מדידה – W.

מה זה וולט? (Volt)

היא יחידת מידה של מתח ופוטנציאל חשמליים במערכת היחידות הבינלאומית. היחידה Volt הבסיסית של המתח החשמלי או ההבדל בפוטנציאל, שגורם לזרם של 1 אמפר לזרום בחוט בעל התנגדות של 1 אוהם. סימון יחידת מדידה – V.

מה זה זרם חשמלי? (Electric Current)

תנועה מכוונת של נושאי מטען חופשיים בתוך החומר המוליך. זרם חשמלי מוגדר כתנועת מטענים, על פי הרוב מטענים אלו הם אלקטרוניים, אך ישנן דוגמאות גם למטענים אחרים. חשוב להדגיש שהתנועה אינה מסודרת אך בממוצע מתקדמים המטענים בכיוון מסוים. נמדד ביחידות וולט V.

מה זה חשמל? (Electrical Power)

חשמל הוא שם לצורת אנרגיה הקיימת בטבע, אך אפשר גם להפיקה מצורות אנרגיה אחרות. הוא בעצם קבוצה של תופעות פיסיקליות הקשורות לנוכחות ולתנועה של מטען חשמלי. נוכחות של מטען חשמלי, אשר יכול להיות חיובי או שלילי, מייצרת שדה חשמלי. כל חלקיק טעון חשמלית יכול לגרום לתופעות חשמליות, אך בטבע רוב התופעות החשמליות נובעות מהמטען החשמלי של אלקטרונים ופרוטונים בלבד.

מה זה חשמלאי? (Electrician)

תפקידו של החשמלאי הוא לבדוק את תקינות מערכת החשמל. החשמלאי עוסק בהתקנת ציוד חשמלי חדש או בהתקנת תשתית קיימת. בדרך כלל דיירים זקוקים לחשמלאי שיטפל בתקלות מסוימות בבית כמו קצר אינו ברור, שקע חשמלי שנשרף או נתלש.

מה זה חשמלאי מוסמך? (Certified Electrician)

ניתן לדעת האם הוא חשמלאי מוסמך על פי השכלתו וניסיונו של החשמלאי. ככל שרמתו גבוהה יותר כך הוא רשאי לבצע עבודות במתח חשמל גבוה יותר. לחשמלאי מוסמך יש הרשאה לתכנן ולבצע את כל עבודות החשמל עד מתח של X380 אמפר, כולל תלת פאזי.

מה זה כבל חשמל? (Electricity Cable)

צירוף של מספר תיילים מוליכים מבודדים זה מזה, המשמשים להולכת זרם חשמלי. תיילים בכבל אשר אינם מופרדים זה מזה באמצעות חומר מבודד נקראים "גיד". כבל חשמל משמש להעברת מתח גבוה נוסף במקום שבו קווי תקורה לא אפשריים לשימוש כמו הים, שדה תעופה ועוד.

מה זה לוח חשמל? (Electrical Panel)

אלו הן מערכות שנועדו לניתוב והעברת חשמל בצורה בטוחה ויעילה ממקור הזנה לצרכנים. לוחות חשמל יכולים להיות מיועדים למספר מקומות בין אם זה לערים ומפעלים ענקיים או בדירות קטנות, חדרי בקרה ועוד. רוב לוחות החשמל מכילים בתוכם גם מערכות הגנה בפני תקלות.

מה זה מגן ברקים? (Lighting Protector)

מוצר בעל יעילות גבוהה המסייע בהגנה על מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, משינויי מתח הנובעים מסיבות רבות ומתופעות אקלימיות, מכת ברק היא אחת מהן. קיימים מספר סוגים של מגני ברקים: מגן ברקים למבנים, מגן ברקים אישי, ומגן ברקים מייצב מתח.

מה זה מונה חשמל חד פאזי? (Single-Phase Electricity Meter)

מונה חשמל חד פאזי מורכז מיחידת מוליך חשמל אחד נטרלי. המעגל החשמלי שלו נסגר באמצעות 2 חוטים. קיימים מונים חד פאזיים של 25 אמפר ויש מונים חד פאזיים של 40 אמפר.

מה זה מונה חשמל תלת פאזי? (Three-Phase Electricity Meter)

זהו מונה שיש בו שלושה מוליכי חשמל. הולכת החשמל אינה נעשית בו זמנית, אלא בהפרש של 120 מעלות פאזה המספק חשמל בגודל של 40 אמפר. היתרון של המערכת היא היכולת לשמש כחד פאזי להפעיל מכשירי חשמל לא מורכבים ובו זמנית לשמש כתלת פאזי למכשירים גדולים יותר שצורכים חשמל בו זמנית.

מה זה ממסר פחת? (Depreciation Relay)

הוא רכיב חשמלי עם חשיבות רבה במערכת ההגנה במתקן חשמלי. מטרתו להגן על חיינו מפני התחשמלות. ישנן ממסרי פחת המיודעים לזרם חילופין, חד או תלת-פאזיים וכאלו המיועדים לזרם ישיר. ממסר פחת כשלעצמו לא יכול להגן על המערכת והוא רק משפר את ההגנה אותה מקבלת המערכת על ידי הארקה.

מה זה מקור מתח/מפסק מתח? (Power Source)

מקור מתח הוא מכשיר בעל שני מסופים אשר המתח בכל רגע נתון הוא קבוע ואינו תלוי בהזרמת הזרם. מקור המתח מספק למעגל החשמלי את המתח הנדרש בכדי שיזרום בו זרם חשמלי.

מה זה מתח? (Voltage)

מתח הוא ההפרש בפוטנציאל החשמלי בין שתי נקודות במרחב. הוא גורם המאלץ את האלקטרוניים החופשיים לנוע לאורכו של מוליך. המתח מסומן באות V ונמדד במערכת היחידות הבינלאומיות בוולט.

מה זה מתח גבוה? (High Voltage)

חשמל עובר ממקום למקום באמצעות קווי מתח גבוה, כדי לספק חשמל לבתים. בחלקים מסוימים של הרשת הוא נצרך בכמויות גבוהות יותר בהשוואה למקומות אחרים. מעל 1000 וולט, מתאים למבנים שזקוקים להספק חשמל רב, כמו מפעלים ובתי חולים.

מה זה עמוד חשמל? (Electric Poll)

עמוד המחזיק תילים המשמשים להולכת זרם חשמלי. לעיתים נעשה שימוש בעמודי חשמל למטרות נוספות, כמו התקנת שנאים, קבלים, פנסי רוחב ועוד. ישנם סוגים שונים של עמודי חשמל.

מה זה קצר חשמלי? (Short Circuit)

קצר חשמלי מתרחש כאשר שני מוליכים או יותר, בעלי פוטנציאל שונים נוגעים זה בזה. נוצר מעגל לא צפוי וזה מפעיל מעגל חשמלי עם התנגדות נמוכה ביותר, בו נוצר זרם גובה מאוד שעלול לגרום להתחממות יתר, שרפה ועוד.

 

מצאו חשמלאי מומלץ בעיר שלכם:

חשמלאי בתל אביב

חשמלאי בראשון לציון

חשמלאי בחיפה

חשמלאי בירושלים

לכל החשמלאים