בישראל קיימים כמה מינים של צרעות אבל שניים מהם נחשבים מינים עיקריים: הצרעה המזרחית, שאנחנו מכנים גם בשם "דבור", וצרעה גרמנית, קטנה ממנה. שני המינים הם מינים בעייתיים לאדם, אבל הנזק של הצרעה המזרחית גדול יותר, היות והן תוקפות את דבורי הדבש בצורה אלימה והרסנית יותר, יחסית לצרעה הגרמנית.

את הצרעות נוח להדביר בלילה, כיון שהן פעילות ביום, כך שהן מתקבצות לקן בשעות החשכה. למרות שמדבירים מעדיפים לעבוד באור יום, אפשר בהחלט להזמין גם הדברה 24 שעות. למרות שניתן ללכוד פרטים בודדים, לא רצוי להדביר לבד קן גדול, בגלל הסיכון הרב בעקיצה.

 

הצרעה המזרחית

 

הצרעה המזרחית

אורכה של צרעה זו הוא כ- 2.5 - 3 ס"מ, אבל ברוב המקרים היא יכולה להיות גם קטנה יותר (הזכרים והפועלות קטנים יותר מהמלכה). קן צרעות ממוצע של צרעה זו מכיל כמה אלפי צרעות, שכל אחת ואחת מהן מסוגלת לעקוץ כמה פעמים. מושבת צרעות ממוצעת יכולה לחסל כוורת שלמה ולהתנחל בה בתוך פחות מעונה אחת.

בטבע, הצרעות בונות את הקינים שלהן באדמה, אבל במקומות ישוב ובקרבת האדם הן דווקא ממריאות למעלה. בבית תוכלו לראות את קיני הצרעות בסדקים רחבים בקירות, מתחת או בתוך ארגזי התריסים ובארונות חשמל ומים.
פתחי הקינים יופנו כלפי מטה, והתאים ייראו כמו משושים קטנים. אלה אינם בנויים מדונג, כמו אצל דבורים, אלא משאריות של חומרים לעוסים, כמו קרטון או תאית עצים. הצרעות לועסות את החומרים האלה ומדביקות אותם בריר וחול.

 

הצרעה הגרמנית

 

הצרעה הגרמנית

זו קטנה מהצרעה המזרחית, ואלימה קצת פחות - למרות שהעקיצה שלה כואבת מאוד. היא ניזונה בעיקר מדבש כנימות ובכך יש בה תועלת מסוימת לאדם, אבל נזקה רב מתועלתה.

הקינים והמושבות של הצרעה הגרמנית נבנים בקרקע (מעין מחילות). בניגוד לקינים של הצרעה המזרחית, קשה קצת יותר לזהות את הקינים האלה, אבל אם רואים תנועה של צרעות סביב נקודה מסוימת, תנועה זו מסמנת את מיקומו של הקן.

איך מדבירים צרעות?

ראשית יש לזהות את מיקום הקן: אם המיקום גלוי ונוח להגיע אליו, יש ברוב המקרים גם אפשרות לרסס את הקן ברעל, שממית את הצרעות ואת המלכה. לאחר שהצרעות מתות, מסלקים את הקן כולו, כדי שלא ייווצר מטרד חוזר.

אם הקן לא נמצא במקום נוח לגישה, אם לא מצליחים לזהות את המיקום שלו או במידה והוא גדול מאוד, אין ברירה אלא להשתמש בפיתיונות מורעלים. פיתיונות אלה, בהם משתמשים לרוב באביב ובתחילת הקיץ, מבוססים על חלבונים; בשר מסוגים שונים, שיש בו חומרים רעילים.
למה בשר? כיון שבתחילת העונה, הצרעות זקוקות בעיקר לבשר כמקור לחלבון, וזה מה שהן מחפשות. אם משתמשים בסוכר או במי סוכר (מה שעושים לעיתים בסוף העונה), יש סכנה שהפיתיון ימשוך דבורים וירעיל אותן.

 

קן צרעות על החלון

מחפשים בעל מקצוע להדברת מזיקים? היכנסו ומצאו מדביר מומלץ וקרוב

 

האם כדאי להרעיל או ללכוד צרעות בשיטה עצמאית?

באופן כללי, מדבירים לא ממליצים על שיטות ביתיות ללכידה או להדברה של קן צרעות גדול. פיתיונות בשריים מורעלים עלולים להרעיל גם בעלי חיים ידידותיים וחיות מחמד, כך שיש להשתמש בהם רק בצורה נכונה. בנוסף, קינים עלולים להכיל אלפי פרטים, ורק התקרבות לקן כזה עלולה לסכן חיי אדם.

אם יש לכם צרעות בגינה או במרפסת הבית, והקן עדיין לא מאוד גדול, או שמדובר בתחילת העונה ובפרטים בודדים, אתם יכולים לקנות מלכודות בנויות להדברת צרעות. מדובר במלכודות סגורות, שיש בהן פיתיון שאינו מורעל. בניגוד להדברה בפיתיונות מורעלים שמבוססים על כך שהצרעות לוקחות את האוכל איתן לקן, וכך מרעילות את כל יושביו, ההדברה על ידי מלכודות מבוססת על לכידת הצרעות.
המלכודות מושכות את הצרעות להיכנס, אך בנויות כך שהן לא יכולות לצאת מהמלכודת (הרעיון דומה למלכודת זבובים). לאחר תקופת זמן אפשר להשתמש במלכודת שוב, אם כל הצרעות שיש בה מתו: מרוקנים את התכולה שלה ומחליפים את הפיתיון בפיתיון טרי.