מאת: שגיא קופר

פעם, דיסקים גדולים היו עניין לחברות ומשרדים גדולים, שצרכו הרבה נתונים. כיום ישנם יותר ויותר משתמשים ביתיים שזקוקים לנפח אחסון וירטואלי גדול. לצד שרותי רשת כמו אחסון בענן, ישנן גם אופציות לדיסקים מקומיים גדולים. אז מה עומד לרשותנו כמשתמשים ביתיים?

שרותי אחסון בענן

חברות שונות – ובזק בינהן – מציעות היום שירותי אחסון בענן: אנחנו יכולים להעלות קבצים מסוגים שונים לשם גיבוי או שיתוף לשרתים שנמצאים באינטרנט – ב"ענן". שירותי גיבוי ואחסון אלה טובים מאוד אך הם מובגלים לאחסון של קבצי מידע בנפחים כוללים של עד שניים או שלושה ג'יגה ברוב המקרים, ואינם מספיקים לאחסון וגיבוי כל המידע האישי או המשפחתי.

גיבוי ואחסון מידע מקומי

דיסקים חיצוניים הם אופציה מצוינת לגיבוי כל התמונות שלנו, קבצי הווידאו והמסמכים השונים. היום, במחיר של כמה מאוד שקלים בודדים, אפשר לקנות דיסקים בנפח שנמדד בטרה בייטים – אלפי ג'יגה בייט. אם נחשוב על זה לרגע, נפח של טרה בייט מאפשר לשמור כמעט 250 סרטי DVD, או מאות אלפי תמונות ושירים. זה אמור להספיק למשפחה ממוצעת להרבה מאוד זמן.  מהסיבה הזו, אם יש לכם אפשרות לקנות דיסק כזה, זו בחירה טובה, כיון שכך אתם יכולים להגן על המידע האישי שלכם ולגבות אותו.

דיסקים חיצוניים קיימים בשתי תצורות: דיסקים קשיחים מגנטיים ('סובבים') ודיסקים שמבוססים על חצאי מוליכים – כמו כרטיסי זיכרון גדולים.

  • דיסקים מגנטיים "קשיחים" נחלקים לדיסקים שולחניים ודיסקים ניידים. הראשונים גדולים יותר, זקוקים לאוורור וחיבור לחשמל ובדרך כלל נהוג להשתמש בהם כשלא עוברים ממקום למקום וניידות לא נמצאת בראש סולם העדיפויות. האחרים קטנים יותר, גודלם בערך 5 ס"מ והם אינם זקוקים לחיבור לחשמל (מקבלים מתח מהמחשב). יתרונות מול חסרונות? הגדולים והקבועים גדולים יותר מהקטנים ויש להם אפשרות לשמור יותר קבצים. הקטנים ניידים וקלים יותר.
  • דיסקים חיצוניים מבוססי חצאי מוליכים (SSD): אלה קטנים מאוד – גודלם כ- 2.5 אינץ' או 60 – 80 מ"מ, תלוי בדיסק – אבל הם מוגבלים בנפח שלהם. דיסקים מסוג זה שיצאו לאחרונה גודלם עד 500 ג'יגה והם די יקרים – פי חמישה ממחירם של דיסקים קשיחים 'רגילים'.

מה לגבי חיבור דיסקים למחשב?

דיסקים מגנטיים קשיחים אפשר לחבר בחיבור usb 2.0 או SATA. דיסקים מהסוג החדש, SSD, יתבזבזו עם חיבור USB 2.0: בגלל שכל העניין הוא מהירות התגובה שלהם (הם הרבה יותר מהירים מדיסקים קשיחים סובבים; מגנטיים), פחות מחיבור USB 3.0 לא ימצה את כל היכולות שלהם.  דיסקים שונים מצחברים בצורות שונות ועליכם לוודא שהיציאות של הדיקסים תואמות לכניסות למחשב שלכם, בין אם מדובר ב- USB 3.0, FiurWire למינהו, eSATA  וכיו"ב.