איך תנהלו תקשורת בונה עם קבלן הבניין שלכם.

לאחרונה שמענו דיווחים רבים על תביעות שהגישו רוכשי דירות נגד חברת הביצוע (קבלן הבניין) שלהם. הייחודיות של דיווחים אלו היא בבעיה מהותית של זהות הנתבעים, החברה הקבלנית הוקמה במקרים שונים רק לצורך פרויקט בודד ומיד לאחריו היא פורקה, כך שבפועל אין "אימא ואבא" לפרויקט ואין כל כך את מי לתבוע. כמובן שזהו מצב בעייתי מאוד שסביר להניח שהחוק ימצא לו פיתרון ביום מן הימים. אך בכול מקרה, ובין אם מדובר על עבודה מול קבלן בניין פרטי ויחיד או על עבודה מול חברת ביצוע גדולה, התקשורת בין הלקוח לקבלן המבצע חשובה מאוד לשקט הנפשי של הלקוח ולקבלת תוצאה סופית טובה ורצויה.
המדריך הבא יספק לכם מספר כלים שימושיים לניהול תקשורת בונה עם קבלן הבניין שלכם.

תקשורת טובה ויעילה מול קבלן הבניין.

לנסות לא להיות חשדניים: נכון שבישראל רבים מאיתנו התרגלו לבוא לכול בעל מקצוע עם מעט פקפוק וחוסר אמון - כנראה בגלל ההרגשה שאנו לא מבינים דבר וחצי דבר בתחום הספציפי הזה ובעל המקצוע יוכל לעגל פינות ללא ידיעתנו, אבל מרכיב משמעותי בבניית תקשורת בונה עם קבלן הבניין שלכם הוא כן לנסות להגיע לתהליך עם רצון לתת אמון מלא- לאחר שכבר בדקתם המלצות על הקבלן ואתם יודעים שמדובר באיש מקצוע הגון.
לספור עד 10, או עד 100: בנייה מכל סוג שהיא – בניית בית מאפס או תוספת בנייה קטנה – היא עניין מלחיץ, עם הוצאות גדולות והרבה אירועים לא צפויים בדרך. על מנת לבסס תקשורת טובה ויעילה מול קבלן הבניין שלכם חשוב לנסות לשמור על קור רוח, לספור עד 10, עד 100 או עד 1000 כאשר אתם נתקלים בשינוי מפתיע או בבעיה לא צפויה.  נסו להגיע יחד עם הקבלן שלכם לפיתרון האופטימאלי באופן מושכל ומחושב – לא לפעול מתוך פאניקה או כעס.
לשים דגש על תכנון הפרויקט: תקשורת בונה ואיכותית מחייבת שימת דגש מהותי על תכנון הפרויקט, עוד לפני שהשיפוצניקים הפעילו מקדח אחד או הניחו בלוק. כך ניתן ליישר קו מבחינת ציפיות ורצונות, לעלות על פגמים בתכנון, לאתר ליקויים ובעיות בתוכנית ולנסות עד כמה שאפשר להקדים תרופה למכה. הקפדה על תכנון מקיף ואיכותי מונעת גם הוצאות כספיות חריגות וגם שומרת על מערכת יחסים טובה עם קבלן הבניין.
לא להתבייש לשאול עד שתבינו: קבלן הבניין שלכם הוא איש מקצוע בתחומו, כפי שאתם אנשי מקצוע בתחום עבודתכם – הכוונה היא שאת המונחים, התהליכים והבעיות השונות אתם ברוב המקרים לא מבינים לאשורם. לכן, על מנת לנהל תקשורת בונה עם קבלן הבניין חשוב לא להתבייש לשאול שאלות, לא להרפות (בצורה נעימה ורגועה) עד שתרגישו כי הבנתם מה עומד לקרות ומהן הבעיות שעומדות לפניכם.
בחרו מישהו שאתם מתחברים אליו: כמו עם כל איש מקצוע, ובדגש מיוחד כאשר מדובר על בעל מקצוע חשוב כמו קבלן בניין ועל תהליך מורכב וארוך, חשוב לבחור גורם מקצועי שאתם מרגישים בנוח איתו, קבלן שאתם יכולים לדבר איתו בצורה גלויה וישירה כך ששני הצדדים מבינים זה את זה.
לסיכום: יש שלל קבלני ביצוע ולא כל אחד מתאים לכל לקוח, התקשורת הבונה והאיכותית ביניכם חשובה מאוד להצלחת התהליך ולקבלת הבית שעליו חלמתם. לכן חשוב מאוד לעבוד עם קבלן בניין שנוח לכם איתו, שהתקשורת ביניכם זורמת" בצורה טובה – כמובן לאחר שבדקתם שמדובר באיש מקצוע מיומן והוגן.