אחת הפעולות הראשונות עם רכישת רכב חדש, וללא ספק אחת החשובות שבהן היא רכישת ביטוח רכב, המהווה בעצם מחשבה לעתיד וערובה כספית במקרה של תאונה, נזק לרכב או חלילה – פגיעה גופנית. מדובר על תחום מורכב הכולל אפשרויות רבות הבאות לידי ביטוי בנוסחים שונים ובטווח מחירים רחב.

מאמר זה ינחה כיצד לבחור באופציה אשר תספק לנו את ההגנה המקיפה והטובה ביותר ולהבין את מרכיבי הביטוח השונים.

3 סוגי ביטוח

ישנם שלושה סוגי ביטוח רכב: ביטוח חובה לרכב כשמו כן הוא - מחויב על ידי בעל הרכב על פי חוק ומיועד לספק הגנה כספית בעת פגיעה גופנית של הנהג המבוטח בעת תאונת דרכים. חשוב לזכור כי לא ניתן לבצע טסט לרכב אם ביטוח החובה אינו בתוקף – נקודה הנבדקת על ידי מכון הרישוי. כמו כן, זוהי הפעולה הראשונה שאותה יש לבצע מיד עם רכישת הרכב. ביטוח זה נמשך כשנה, בדומה לשני סוגי הביטוח האחרים, אך בניגוד אליהם הוא משולם למדינה ולא לסוכני הביטוח.

ביטוח מקיף לרכב מרחיב את ההגנה על הנהג והרכב המבוטח מבחינת תרחישים הקשורים לרכוש. ביטוח זה מתייחס למקרי גניבה או פריצה, עשוי לכלול ביטוח שמשות, אזעקה תקולה, ביטוח צד ג' ושירותי גרירה ורכב חלופי. ביצוע ביטוח רכב זה אינו בגדר חובה ואף לא תמיד מתאפשר, בעיקר כאשר מדובר על רכב בלוי, ישן במיוחד ולמוד תאונות. ביטוח צד ג' הוא ביטוח רכב אופציונאלי נוסף המספק כיסוי במקרה של גרימת נזק לצד שלישי. ביטוח זה מתאים למי שלא רוכש ביטוח מקיף אך מעוניין בהגנה במקרה של תאונה.

תוספות ועלויות

השתתפות עצמית היא ערך כספי שנקבע על ידי חברות ביטוח ומצוין בפוליסת ביטוח רכב. מדובר על סכום אותו ישלם המבוטח בכל מקרה שבו יופעל הביטוח, בין אם בהסבת נזק עצמי או בפגיעה בצד שלישי. במידה  והמבוטח מסב נזק שעלותו הכוללת נמוכה מגובה ההשתתפות העצמית אין טעם לתבוע את הפוליסה ומומלץ לטפל בבעיה באופן עצמאי או להגיע להסכם עם צד ג'. אם נגרם נזק שעלותו גבוהה מעלות ההשתתפות העצמית והפוליסה נתבעת, יקוזז סכום זה מההחזר הכספי.

ביטוח רכב מכל סוג נמשך כשנה ועלותו מחושבת על פי כמה פרמטרים: דגם ושנת ייצור הרכב, גיל הנהג ומינו והתייחסות לעבירות תנועה במידה וישנן. ביטוח נהג חדש יקר משמעותית לעומת נהג וותיק, ורכבים הנחשבים לבעלי סיכון גבוה לגניבה מייקרים גם הם את הביטוח. ביטוח רכב יכול לנוע בין 1,400 ש"ח לביטוח חובה בסיסי ועד לכמה אלפים הכוללים את שלושת סוגי הביטוח. מומלץ להיעזר באתרי השוואת המחירים ולברר לעומק עם סוכני ביטוח שונים מה בדיוק כוללת הפוליסה.