רעידות אדמה מתרחשות ברחבי העולם מדי שנה. לרוב, הרעידות הינן חלשות ואינן גורמות נזק, אך לעיתים ישנן רעידות אדמה חזקות מאוד הפוגעות ברכוש ובחיי אדם וגורמות נזק רב. בשנת 1927 התרחשה במדינת ישראל רעידת אדמה אשר פגעה קשות בערים: ירושלים, רמלה, יריחו, לוד, טבריה ושכם. על מנת להיערך בהתאם לרעידת אדמה העלולה להגיע בעתיד,  ריכזנו לכם את כל הכללים וההנחיות החשובים ביותר בעת רעידת אדמה - כך תוכלו להיות מוכנים במידת הצורך.

 

איך נוצרת רעידת אדמה?

רעידת אדמה היא תופעת טבע גאולוגית. לרוב, היא מתרחשת באזורי המגע הנמצאים בין הלוחות הטקטוניים על פני קרום כדור הארץ. (תאוריה גאולוגית המסבירה את התנועות המתרחשות בליתוסרפיה)

בנוסף, שמתרחשת רעידת אדמה גדולה, יגיעו אחריה רעידות אדמה קטנות יותר אשר יכולות לבוא לפני או אחרי מועד רעידת האדמה.

 

רעידת אדמה בבניין

(צילום: ShutterStock)

 

 

מה עושים כשיש רעידת אדמה?

  • בתוך בניין - אם יש באפשרותכם לצאת מהבניין תוך מספר שניות, יש לצאת מיד לשטח פתוח. אם אין באפשרותכם לצאת מהמבנה במהירות ויש בקרבתכם ממ"ד היכנסו אליו ופתחו את הדלת והחלונות. אם אין לצדכם ממ"ד יש לצאת לחדר המדרגות ואם קיימת אפשרות אז לרדת עד היציאה החוצה. כמו כן, אל תשתמשו במעלית.

    אם אין באפשרותכם לבצע את כל אחת מהפעולות הללו, הסתתרו מתחת לרהיט כבד הנמצא בחדר והגנו על ראשכם עם הידיים. 
     
  • במרחב פתוח - אם הנכם נמצאים בחוץ במרחב פתוח, הישארו שם והתרחקו ממבנים, כבלי חשמל או עצים העלולים ליפול ולסכן אתכם. שטח פתוח הוא המקום הבטוח ביותר לשהות בו בעת רעידת אדמה, למשל בפארקים או במגרשי ספורט.
     
  • בעת נסיעה ברכב - עצרו את הרכב בצד הדרך והישארו בתוכו עד שרעידת האדמה תסתיים. שכן, הרכב יכול להגן עליכם בעת הרעידה. יש להיזהר מעצירה בקרבת מבנים, תחת גשר, על מחלף או תחת מדרון תלול, שכן הם עלולים לקרוס. כמו כן, אם אינכם יכולים לעצור את הרכב, נסו להתרחק מכל אלו עד העצירה ואם קיימת אפשרות צאו מהרכב והתרחקו ברגל.
     
  • לשוהים בחוף הים - כאשר מתרחשת רעידת אדמה קיים חשש שיתחיל צונאמי, לכן יש להתרחק מהר מחוף הים, לפחות קילומטר אחד, כדי להגן על עצמכם. ניתן להיעזר בשילוט המכווין על דרך מילוט אל אזורי כינוס מסומנים. אם אין באפשרותכם לעזוב את החוף ונמצא לידכם בניין, היכנסו ועלו לקומה רביעית ומעלה. כמו כן, אין לחזור לחוף ב-12 השעות לאחר הרעידה.

 

רעידת אדמה בחוף ים

(צילום: ShutterStock)

 

 

כיצד מומלץ לפעול בסיום רעידת האדמה?


יש לעקוב אחר ההנחיות הבאות:

עליכם לשהות במרחב פתוח, להתרחק מבניינים שניזוקו ומכבלי חשמל שנקרעו. בנוסף, יש להישמע להנחיות של כוחות הביטחון וההצלה הנמצאים בשטח.

אין להיכנס למבנה הניזוק מהרעידה, שכן עלולה להתרחש רעידת אדמה נוספת והמבנים שנפגעו עלולים להתמוטט לחלוטין.

עליכם לכבות אש דולקת, לא להדליק אש ולא להשתמש בחשמל, שכן ישנו חשש שיתרחש פיצוץ בעקבות דליפת גז.

אם יש בביתכם תיק חירום שהכנתם מראש למקרה הצורך, מומלץ לקחת אותו אתכם. אם אין לכם תיק חירום, זהו זמן מעולה להכין אותו מראש כדי שהוא ילווה אתכם בשעה צרה.
 

חפצים שמומלץ שיהיו בתוך תיק החירום שלכם:

  • ערכת עזרה ראשונה
  • תרופות
  • משקפיים
  • ציוד לתינוקות
  • כלי רחצה
  • מסכות פנים להגנה מפני אבק
  • פנס
  • כסף
  • מסמכים חשובים כמו ת.ז וציוד שיספיק לכם למספר ימים
     

הקשיבו להודעות ולעדכונים באמצעי התקשורת השונים, כדי להתעדכן במידע ממקור מוסמך ואמין.

 

(צילום: ShutterStock)


 

נלכדתי תחת ההריסות, מה עליי לעשות?

אם נקלעתם מתחת לעריסות, עליכם לכסות את דרכי הנשימה באמצעות בגד כדי להגן על עצמכם מפני האבק הרב. אם יש באפשרותכם דרך להיחלץ נסו לעשות זאת בזהירות המרבית. כמו כן, השתדלו לא לצעוק הרבה כדי לא להתיש את עצמכם, הדרך הטובה ביותר היא לנסות להקיש על קירות או צנרת כלשהי הנמצאת לידכם, כך המחלצים יוכלו לשמוע ולחלץ אתכם.

 

לסיכום

בעת רעידה אדמה, יש לעקוב אחר ההנחיות וההוראות בהתאם למקום בו אתם נמצאים. למרות הלחץ הרב שאתם עלולים לחוש בעת רעידת האדמה, נסו לשמור על קור רוח ולפעול בהתאם להנחיות, כך תוכלו להגן על עצמכם היטב. כמו כן, אם הנכם נמצאים יחד עם בני משפחתכם בעת רעידת האדמה, תוכלו לעזור אחד לשני בהסברה כיצד לפעול כראוי בעת הצורך.

לרשימת מספרי חירום בישראל לחצו כאן >>

הכנו סיכום של הנקודות והדגשים לאיך פועלים בזמן רעידת אדמה

מה עושים בזמן רעידת אדמה