אם הרכב שלכם ישן מאוד ואתם מבקרים כל רגע במוסך, או שהוא עבר תאונה משמעותית והוא מוגדר כטוטאל לוס - ייתכן שהרכב אינו כשיר לנסיעה ואתם צריכים להוריד אותו מהכביש. נסיעה ברכב שאינו כשיר יכולה להוות סכנה גדולה לנוסעים. איך תדעו מתי הגיע הזמן להוציא אותו משימוש ואיך עושים את זה? הנה כל המידע והשלבים על תהליך הורדת רכב מהכביש.

 

הורדת רכב מהכביש - סיבות מרכזיות

  1. ישן ואינו בשימוש - אם הרכב ישן ואינו בשימוש, זוהי סיבה להוריד אותו מהכביש. רכבים ישנים מאוד עלולים להוות סכנה בכביש, שכן הם אינם כשירים יותר לנהיגה. כמו כן, הם עלולים לפגוע באיכות הסביבה. לכן, אם הרכב שלכם הגיע למצב כזה, מומלץ להעביר אותו לגריטה.
     
  2. טוטאל לוס - תאונה הינה סיבה נוספת בגינה מורידים את הרכב מהכביש. ישנם רכבים שעברו תאונה קשה ולכן הם מוגדרים כטוטאל לוס והם אינם כשירים לנהיגה יותר. במקרים אלו אין יותר מידי ברירה, שכן הרכב לא יהיה כשיר גם לשימוש עתידי ויש להורידו מהכביש.
     
  3. תיקון אינו משתלם - רכב ישן או כזה שעבר תאונה וכבר לא משתלם לתקן אותו מבחינה כלכלית, כיוון שהחלקים הינם יקרים ולעיתים התיקון יכול לעלות על שווי הרכב עצמו. במקרה כזה, עדיף להוריד את הרכב מהכביש ולהביא אותו לחברה שקונה רכבים לפירוק או לברזל.


 

איך להוריד רכב מהכביש

(צילום: ShutterStock)

 

 

מה ההבדל בין טוטאל לוס לאובדן להלכה?

הפירוש של טוטאל לוס הינו אובדן מוחלט. הכוונה היא שהרכב עבר פגיעה משמעותית ולכן אין אפשרות לתקן אותו והוא מוכרז כטוטאל לוס. קיימים 2 מקרים בהם הרכב יוכרז כטוטאל לוס: כאשר קיים נזק לרכב העולה על 60% מערכו, או כאשר שמאי רכב יקבע שהוא אינו כשיר לשימוש יותר. כמו כן, לעיתים, עקב סיכון משמעותי של נהיגה ברכב שעבר כבר הרבה תיקונים וטיפולים, הוא יוגדר כטוטאל לוס כדי לא לסכן את הנוסעים.

לעומת זאת, אובדן להלכה זהו מצב בו ניתן לתקן את הרכב ולשקמו, או למכור אותו. אם דיברנו על נזק של 60% כאשר הרכב טוטאל לוס, אז כאשר הרכב מוגדר כאובדן להלכה הנזק הוא בין 45%-59%. במצב זה, ניתן לשקם את הרכב ולהחזירו לכביש.

לפניכם שתי אפשרויות: תוכלו להכריז על הרכב כאובדן להלכה ולמכור אותו למוסך מורשה, הם יתקנו את הנזק ויחליפו לחלקיים מקוריים. או לתקן אותו ולקבל מהביטוח את עלות התיקון, אך במצב זה יש לקחת בחשבון שהערך שלו ירד באופן משמעותי.

כמו כן, סטטוס הרכב יהיה רשום ברישיון הרכב, לכן במידה ויהיו מעוניינים לרכוש אותו, תהיה שקיפות מלאה למצבו של הרכב.

 

איך מורידים רכב מהכביש

(צילום: ShutterStock)

 


 

איך מורידים רכב מהכביש - שלבי ביצוע

  1. שלב ראשון - עליכם לעדכן את משרד הרישוי שאתם רוצים לבטל את הרישוי של הרכב. יש למלא טופס להורדת רכב מהכביש ולגשת לאחד מהסניפים של משרד הרישוי. כאשר אתם פונים למשרד הרישוי הצטיידו עם תעודת זהות, תעודת הרישוי, לוחיות הרישוי של הרכב וכמובן עם הטופס בקשה לביטול הרישום של הרכב. באפשרותכם למלא את הטופס באופן מקוון או להוריד אותו מהאתר של משרד הרישוי (להדפסת הטופס).
     
  2. שלב שני - ניתן להעביר את הרכב לגריטה או לפנות למי שקונה רכבים המיועדים לפירוק. תוכלו לקבל כסף על הרכב הישן. כמו כן, כדאי לדעת שלאחר שהורדתם את הרכב מהכביש חל איסור לבצע בו שימוש, שכן הוא כרגע מיועד לפירוק. במקרים מסוימים מי שמעוניין לקנות את הרכב יגיע אליו עם גרר כדי להעביר אותו, או שלעיתים מעבירים את הרכב למקום שהקונה רוצה להעביר אותו ורק לאחר מכן מבטלים את הרישוי וחוסכים כסף על הגרירה.
     
  3. שלב שלישי - ניתן לקבל החזר כספי של אגרת הרישוי במידה ואתם זכאים לקבל. נציין שהשלב הזה אינו חובה אך מומלץ מאוד. עליכם למלא טופס שבו אתם מבקשים את החזר האגרה. אם אתם מורידים את הרכב מהכביש עבור פירוק רכבים והטסט שלכם עדיין בתוקף, הנכם זכאים לקבל החזר כספי חלקי. לחצו כאן להדפסת טופס בקשה עבור החזר אגרת הרישוי.

איך מורידים רכב מהכביש

 

מה חשוב לדעת על הורדת רכב מהכביש?

  • לא ניתן לחדש רישיון לרכב שהרישום שלו בוטל.
  • בעל הרכב צריך להסיר את לוחיות הרישוי של הרכב ולהשמיד אותן.
  • אגרת תשלום הרכב מתבטלת אוטומטית כאשר מורידים את הרכב מהכביש לצמיתות ונמסרת הודעה למשרדי הרישוי, או כאשר מפקידים את רישיון הרכב במשרד הרישוי.

 

לסיכום, אם בבעלותכם רכב ישן שעבר תאונה והוא מוגדר כטוטאל לוס, או שהוא אינו כשיר לנהיגה יותר - עליכם להוריד אותו מהכביש לפי שלבי הביצוע שהוסברו למעלה. עקבו אחר כל השלבים לביצוע נכון של התהליך.