החזרה של מעצבי פנים וקובעי טרנדים רבים לעיצובי רטרו ולמראה הנוסטלגי-אך-מוקפד, זיכתה את התחום של חידוש רהיטים בפריחה מחודשת. בכל רחבי המדינה יש כיום מי שמציעים שירות ייחודי של חידוש רהיטים מבלי לוותר על ליבת הסגנון המקורי שלהם.
תחום מרתק ומקסים במיוחד של חידוש ושחזור רהיטים הוא חידוש רהיטים מעץ. לעיתים יהיו אלה פריטים ממש עתיקים ולעיתים  פריטי ריהוט שהתבלו אך עדיין שמרו על קסמם.
נגרים יציעו ברוב המקרים חידוש של רהיט וסיגנוּן שלו, כך שיתאים למראה המודרני. רסטורטורים, לעומת זאת, הם מי שיחזירו את הרהיט למראה המקורי שלו, כפי שהיה כאשר יוצר או נמכר לראשונה. 
אנחנו מציעים שתבחרו באיש המקצוע המתאים לכם, בהתאם לתוצאה שאותה אתם מבקשים לקבל: רהיט "רטרו" מותאם, או רהיט מקורי, בעל ערך אספני. אז נשאלת השאלה - כיצד מחדשים רהיטים מעץ?

ריפוד מחדש

פעמים רבות חידוש הרהיט מסתכם אך ורק בהחלפת הריפוד שלו ושיקום חלקי העץ באמצעות שיוף ופוליטורה.
את הריפוד הישן חותכים בדרך כלל, תוך כדי שנזהרים מאוד לא לשרוט את העץ או לפגוע במסגרת. כאשר מגיעים לשכבת הדבק בין הריפוד לעץ משתמשים במסירי דבק ייעודיים שניתן למצוא בנגריות או בחנויות צבע ייעודיות.
אפשר ממש להוסיף חיים וסגנון לרהיטי עץ משוחזרים באמצעות ריפוד משובח ובחירת בדים ססגוניים שמתאימים לצביעה חדשה או מהווים ניגוד לסגנון המקורי של הרהיט. ריפוד רהיטים הוא מקצוע בפני עצמו וחשוב שרפד מקצועי, איכותי, יבצע זאת.

 

גבר משייף כיסא עץ

רוצים לרכוש רהיטים מחודשים במראה רטרו? בחרו חנות רהיטים והזמינו עוד היום

הסרת שכבות גימור

ברהיטי עץ מסוימים, גם עתיקים מאוד וגם חדשים יותר שפשוט התבלו, נעשה שימוש בשכבות גימור למיניהן.
כאשר מדובר בלכה פשוטה או בפוליטורה, אפשר פשוט לשייף את חלקי העץ, לחשוף או לרענן את מראה השכבה הטבעית.
במקרה בו מדובר בציפוי גימור מורכב וחזק יותר ייתכן שיהיה צורך לשים על הרהיט חומרים מיוחדים המיועדים להסרת ציפויים; הנגרים יודעים כמובן באיזה ציפוי מדובר ובאיזה חומר מסיר להשתמש על מנת שלא לגרום נזק לעץ.
בעלי מקצוע משתמים היום בנייר לטש שמורכב על משייפת, על מנת להסיר שכבות צבע ישנות או ציפויים שכבתיים, וגם כדי להעלים שריטות או פגמים אחרים שנוצרו בעץ במשך השנים.

שיוף העץ

השיוף עוזר לקבלת מראה טבעי יותר של העץ, להסרת פגמי צבע ישנים וכיוצא באלו, ואחריו אפשר לצבוע את העץ שוב בהתאם לעיצוב הרצוי. השיוף בדרך כלל מתחיל עם נייר לטש גס יחסית, כאשר בכל שלב יורדים בגסות של נייר השיוף, עד לסיום התהליך, שנעשה על פי רוב בנייר אפס או נייר עדין אחר.
ברהיטים עדינים ומרובי פרטים השיוף נעשה באופן ידני בלבד ולא עם משייפת חשמלית על מנת למנוע שחיקת יתר של העץ והרס מאפייני עיצוב עדינים.
יש מצבים שבהם רסטורטורים בונים מחדש חלקי עץ שנשברו או שאיבדו מהפרטים שלהם. נוהג זה פחות שכיח היום, כיון שרוצים להעניק לרהיט מראה 'משומש', אלא אם כן הוא נועד לתצוגה.

צביעת הרהיט

שלב מהותי וקריטי  לחידוש רהיטים מעץ הוא שלב הצביעה. באמצעות צביעת רהיטים אפשר לקבל מראה חדש ומודרני לרהיט או מראה מיושן, עתיק, רטרו וכיוצא באלו.
חשוב מאוד להשתמש בצבעים ייעודיים לעץ ולוודא שהעץ משויף ונקי משאריות אבק, נסורת וכדומה. ליצירת מראה עתיק ומיוחד אפשר לצבוע רק שכבה אחת, למרוח נר לבן רגיל על מקומות שרוצים שייראו מיושנים, לנקות שאריות שעווה מיותרות, לצבוע עוד שכבה ולאחר הייבוש לשייף בעדינות עם צמר פלדה.
לגימור הצביעה יש לצבוע את הרהיט בלכה אקרילית שקופה לאיטום והגנה על הצבע – כמובן שנגר מקצועי יודע לבצע מלאכה עדינה זו על הצד הטוב ביותר.

מעבר למה שצוין במאמר זה על קצה המזלג, יש כמובן שלבים ספציפיים יותר לכל רהיט ורהיט שיש לחדש: אפשר להוסיף זכוכיות לכונניות וארונות, לחבר ידיות חדשות, לשחזר פיתוחים וקישוטים, וכמובן לצייר על העץ.

את עבודת חידוש הרהיטים מומלץ לתת לנגרים מומחים – אומנים של ממש – כדי שהם יחזירו לכם יצירות מופת שתמשיכו ליהנות מהן עוד שנים רבות.