לא פעם קרה שאדם נכח במקום ציבורי ולפתע לקה בדום לב או אובדן הכרה. בדיוק כאן נכנס לתמונה מכשיר הדפיברילטור שנועד להציל את חיי האדם ולהחזיר את קצב הלב שלו לפעולה סדירה. על פי חוק, המכשיר חייב להימצא במקומות מעל 500 איש, למשל, בשדות תעופה, מוסדות ציבור, תחנות רכבת ועוד.

איך תדעו להשתמש במכשיר הדפיברילטור וכמה הוא עולה? רועי ממרם, עונה על כל השאלות.

 

מה זה דפיברילטור?
 

המטרה העיקרית של הדפיברילטור היא להציל חיים ולהחזיר את קצב הלב לפעולה סדירה על ידי מתן שוק חשמלי, דרך פדים אשר מונחים על חולה. בנוסף, באמצעות המכשיר ניתן להכין את החולה לקראת טיפול רפואי שיעניקו לו בהמשך. הדפיברילטור הינו מכשיר קל להפעלה יחסית וזאת כדי שלכל אחד ואחת תהיה את היכולת להשתמש בו במצבי חירום.

הדקות הראשונות הן הקריטיות ביותר. כאשר הדם נעצר הוא אינו זורם בגוף ולא מגיע למוח. ברגעים אלו, יכול להיווצר נזק רציני למטופל עד שיגיע האמבולנס ויעניק לו טיפול מקצועי. מכשיר הדפיברילטור יכול להציל את חייו של המטופל, שכן אם הוא לא יקבל את הטיפול בזמן, עלול להיגרם לו נזק בלתי הפיך. 

כמו כן, קיימים מצבים בהם הדפיברילטור יטפל בבעיה ויפתור אותה ללא צורך בטיפול רפואי נוסף, אך ברוב המקרים הוא מהווה טיפול ראשוני ושומר על כך שהדם ימשיך לזרום והחולה לא יישאר ללא דופק מספר דקות.

 

דפיברילטור

(צילום: ShutterStock)

 

 

באלו מקרים משתמשים במכשיר דפיברילטור?
 

את ההחייאה באמצעות דפיברילטור מבצעים כאשר האדם נמצא מחוסר הכרה (אינו מגיב לקול, כאב וללא נשימה).
 

מצבים אלו יכולים להיגרם ממספר סיבות:

  • בריאותו של האדם והרקע שלו. למשל, אם עבר התקפי לב או שיש לו מחלות הקשורות ללב.
  • אירוע חיצוני, כמו טביעה.
     

כמו כן, מצבים אלו יכולים להתרחש במגוון מקומות, למשל: במשרד, בזמן הליכה ברחוב, בפעילות אקסטרים ועוד. ככל שמכשיר הדפיברילטור נוכח יותר במקומות ציבוריים, כך גוברים האחוזים והסיכויים להצלת חיי האדם.

לדוגמה, מקרה בו נעשה שימוש בדפיברילטור: אדם מבוגר התמוטט ליד מגדל מגורים, במקרה נכח במקום קב"ט של הבניין והמכשיר היה במבנה. הקב"ט הזעיק את מד"א ועד שהם הגיעו ופינו אותו לבית החולים, הוא העניק לו טיפול עם הדפיברילטור. האדם ניצל בזכות המכשיר שהיה בקרבת מקום.

אנו ממליצים לכל מי שקונה את הדפיברילטור - לפרסם זאת בסביבה שלו, כך שאנשים ידעו שהמכשיר נמצא למקרה הצורך. למשל, אם בעל עסק קונה עבור העסק שלו, אז כדאי להודיע לכל העסקים שנמצאים לידו שהוא קנה את המכשיר שידעו שהם יכולים להשתמש בו.

 

 

דפיברילטור הדרכה

(צילום: ShutterStock)

 

 

מהם הוראות השימוש במכשיר הדפיברילטור?
 

(מומלץ לבצע הדרכה מסודרת) הוראות שימוש למכשיר דפיברילטור:

  • כאשר מקבלים התרעה לחולה הזקוק להחייאה פעולה ראשונה היא להתקשר למד"א.
  • בעת ביצוע ההחייאה, יש ליישם את ההוראות הכתובות או הקוליות ולבדוק את מצב הפצוע, לוודא נשימה, דופק ועלייה של בית החזה. במידת הצורך משתמשים בדפיברילטור עבור ההחזרת הלב לפעילות.
  • לאחר שביצעתם בדיקת דופק בכמה דרכים: דרך שמיעה, ראייה ותחושה ווידאתם שאין דופק, עליכם ללחוץ על הכפתור הירוק (ON). מוציאים את המדבקות שמחוברות למכשיר, קורעים את העטיפה ומדביקים על החזה של המטופל לפי הציור. בשלב זה המכשיר בודק את לב המטופל.
     

כמו כן, אם הדביקו את הפדים על אדם שהכל אצלו תקין ואין לו צורך במכשיר, אז הוא לא יעבוד. המכשיר יעבוד רק עבור מי שצריך. מרגע מתן השוק, ממשיכים לטיפול עצמו שזו החייאה ידנית - עיסויים והנשמה.

 

חוק הצבת דפיברילטור במקומות ציבוריים
 

לפי חוק הדפיברילטורים, ישנו חוק להצבת המכשיר המציל החיים, בכל מקום ציבורי שעשוי להכיל כ- 500 בני אדם ומעלה. אלו הם חלק מהמקומות:

חוק דפיברילטור

(צילום: ShutterStock)


 

כמה עולה דפיברילטור?
 

בעת רכישת המכשיר כדאי לשים לב למספר דברים:
 

  1. בדקו מי יצר את הדפיברילטורים - כדי לוודא שאכן המכשיר איכותי ואמין.
     
  2. מומלץ לבדוק את המעטפת של המכשיר - האיכות והעמידות שלו.
     
  3. וודאו שדרך ההפעלה נוחה ולא מסובכת.
     
  4. בדקו האם יש חלקי חילוף וזמינות לסוללה, למדבקות ולכל המרכיבים של המכשיר במידה ותצטרכו להחליף.
     
  5. מומלץ לבדוק שעלות המכשיר אכן משתלמת. לעיתים, כדאי לשלם יותר עבור מכשיר שחיי הסוללה והמדבקות שלו הם לאורך זמן. לדוגמה, ישנם מכשירים יותר זולים בשוק, אך כשצריך להחליף סוללה או מדבקות (יש להם תוקף), עליכם להוסיף עלות נוספת (יש מכשירים שנמצאים יחד ואם נגמר התוקף של הסוללה צריך להחליף גם את המדבקה).
     

המחירים של הסוללה הם בערך כ- 1,200-1,500 ₪. אז כדאי לקחת זאת בחשבון כאשר אתם רוכשים את המכשיר ולחשוב לטווח הארוך. 

טווח המחירים של מכשיר הדפיברילטור הוא כ- 5,500-3,500 ₪. בנוסף, יש לשים לב לאחריות שהחברה נותנת לכם.

יש לבצע בדיקות שנתיות לכל מכשיר, עבור הבדיקות השנתיות תצטרכו לשלם כ- 300-200 ₪ עבור בדיקה וחתימה שהמכשיר תקין.
 

**המידע המובא בכתבה, נועד לשקף את הפרקטיקה הנהוגה ולרכז את המידע הרלוונטי. יחד עם זאת, אין לראות במידע זה משום המלצה או טיפול מחייב כלשהו, ויש להישמע להמלצות הגורמים הרפואיים.**
 

רועי ממרם הוא הבעלים של "פרו מדיק ישראל". כל המידע במאמר מטעמו בלבד.