מחפשים מכון רישוי אמין? לפני שאתם מתניעים – שימו לב:

 

ענף מכוני הרישוי כולל את המכונים שהוסמכו לבצע בדיקת רישוי, אך יחד עם זאת, רבים מהם במקביל משמשים גם כמכוני בדיקה לפני קניית רכב. ניגוד עניינים מובנה שקיים בתחום בא לידי ביטוי בכך שמכוני הרישוי לעיתים מבצעים תיקונים הנדרשים ע"פ תוצאות בדיקה שהם עצמם עורכים, לחלופין, מפנים מכוני הרישוי את בעל הרכב לתיקון במוסך המצוי עמם בקשר עסקי.  לפיכך, עולה חשש עקרוני כי למכוני הרישוי אינטרס כלכלי מובהק לקבוע כי נמצא ליקוי.  מהצד השני ניצב הצרכן, שנאלץ לקבל את הדין ולתקן את רכבו.  במוקד התלונות של אמון הציבור התקבלו, נותחו וסווגו תלונות הנוגעות לענף מכוני הרישוי. מהתלונות עולים דפוסי ליקוי צרכניים חמורים כפי שיפורט בהמשך. לפני כן – ארגון אמון הציבור חילץ עבורכם מתוך התלונות מספר טיפים ועצות שחשוב שתיקחו איתכם למכון הרישוי:

 

1. הימנעו מהפתעות לא נעימות: לכו למוסכניק שאתם סומכים עליו, על מנת שיבדוק את הרכב ויוודא מראש שאין תקלות מיוחדות. הקדימו תרופה למכה.

2. אם נמצאו ליקויים ברכב – אתם לא חייבים לתקן את כל התקלות במכון הרישוי. תוכלו לתקנן בכל מקום אחר שתבחרו. לעתים תוכלו לחסוך כסף כך.

3. אל תקבלו כל תקלה והערה כגזרת גורל. התעקשו להבין כל תקלה ולקבל הסבר מהבודק. לעתים מהלך זה יחסוך לכם טיפולים מיותרים ויקרים.

4. שימו לב לשלם רישיון רכב מבעוד מועד, על מנת שההגעה למכון הרישוי לא תהיה לשווא

5. שימו לב שגובים מכם אגרת בדיקה על פי המחירון המוצג ולא סכומים אחרים

6. את דף התוצאות קחו למוסכניק עליו אתם סומכים ובקשו הסבר וחוות דעת שנייה

7. לפני קניית רכב פנו למכון רישוי ששמעתם שהוא מקצועי והוגן ולא אוטומטית למכון הרישוי שמוכר הרכב ממליץ עליו בפניכם.

 

דפוסי הליקוי העיקריים העולים מהתלונות שהתקבלו באמון הציבור:

 

1. בתחום מכוני הרישוי – דרישת תיקונים שאינה חיונית במסגרת בדיקת רישוי – ביצוע ו/או דרישת תיקונים מיותרים: עיקר התלונות עוסקות בנושא זה.  מהתלונות עולה חשד לממצאי בדיקה של מכוני הרישוי שאינם עולים בקנה אחד עם תקינות הרכב בפועל.  צרכנים רבים טוענים שנדרשו לתקן את ליקויים שהתגלו ברכב בהתאם לממצאי הבדיקה שלא לצורך.  

2. בתחום מכוני בדיקת הרכב – העדר אמינות תוצאות בדיקות רכב שמבצע מכון בדיקה – בדיקה לקויה: מספר רב של תלונות התקבל בנושא בדיקות לקויות של מכוני רישוי.  הטענה החוזרת היא שבבדיקות המכון, בעיקר בעת מכירת/רכישת רכב יד שנייה, לא מתגלות תקלות הקיימות ברכב.  לדוגמא, באחת התלונות נטען כי בבדיקה של רכב לפני מכירה/רכישה נמצא כי הרכב תקין ורק לאחר מכן, בבדיקה נוספת במוסך מורשה נמצא כי מערכת הבלמים אינה תקינה.  

3. בשני תחומי הפעילות – שרות לקוחות לקוי: צרכנים מתלוננים בין היתר על שרות לקוחות לקוי של הבוחנים ועובדי מכון אחרים כלפיהם.  בין היתר מלינים הצרכנים על המתנה ארוכה ויחס מזלזל (לנשים בפרט).  יצוין כי בענף קיימים פערי מידע מהותיים בין המכונים לציבור הצרכנים.  כאשר מתגלית תקלה מן הראוי כי יינתן הסבר מלא לצרכן ביחס לתקלה והנחיות לתיקונה.

 

תלונה אחת שווה אלף קיטורים: להגשת תלונה ולמידע נוסף – www.emun.org