כמו שמני תמסורת וצירים אחרים, שמן גיר הוא שמן יחסית כבד ("עבה") שלא מחליפים בכל טיפול.
מועדי ההחלפה תלויים בדגם הרכב וסוג הרכב ובהמלצות היצרן, אבל עשויים להשתנות לפי הרגלי הנהיגה שלכם והשימוש ברכב.
- אם אתם משתמשים ברכב לגרירה או מעמיסים עליו מאוד ומאמצים את התמסורות השונות ואת הגיר, יכול להיות שתצטרכו להחליף שמן גיר בצורה מעט תכופה יותר מזו שממליץ היצרן. במקרה כזה ההחלפה עשויה להתבצע בפעם הראשונה אחרי 50,000 – 80,000 ק"מ; לא טווח החלפה של שמן מנוע, בכלל.
- באותו אופן, אם קרה והמכונית שקעה בשלולית, תצטרכו ככל הנראה להחליף את שמני הגיר והצירים השונים (כנ"ל לגבי נהיגה ממושכת בבוץ, למשל, או באבק).
ככלל, יצרנים שונים ממליצים על החלפת שמן גיר בפעם הראשונה רק אחרי 100 – 120 אלף קילומטרים.
יש יצרנים שטוענים שבגיר ידני שלהם אין בכלל צורך להחליף שמן גיר אם מדובר בשמן סינתטי. היום יש יצרנים שלא ממליצים על החלפה יזומה של שמן גיר גם בגירים רובוטיים או אוטומטיים.
מדובר ב"קופסאות סגורות" של שמן, שלא מאבד מהיעילות שלו במשך שנים ארוכות מאוד.
קשור: איך מורידים רכב מהכביש? כך תעשו את זה בקלות
מה אומרים מומחי רכב?
חייבים לציין שמעבר למה שאומרים היצרנים, יש מומחי רכב שכן ממליצים להחליף את שמן הגיר בצורה יזומה, ולעשות זאת בפעם הראשונה אחרי כ- 100,000 קילומטרים.
ככלל, גם המלצה זו תלויה בסוג הגיר שלכם, בהרגלי הנהיגה (מהירות והעמסה על הרכב) ובסוג שמן הגיר שהיצרן הכניס בגיר בפעם הראשונה:
- שמן מינרלי יש להחליף מהר יותר משמן סינתטי, שהוא יותר עמיד.
- שמן הגיר אמור להיות אדמדם ולא מסריח מריחות שרופים.
- אם המכונאי מצא נזילה של שמן מהגיר בוקס או שהוא רואה שהשמן שחור מאוד, מסריח ומאוד לא נקי, הוא עשוי להמליץ על החלפת השמן.
- כמו כן, אם יש נקישות או קולות חיכוך והעברת ההילוכים לא חלקה, גם אז עשויה החלפת שמן גיר להועיל.
זכרו:
- בכל הקשור בשמן גיר, ההמלצה היא קודם כל לבודק מהן הוראות היצרן.
- הקפידו על שימוש בשמן נכון לגיר שלכם - ידני או אוטומטי – ובעיקר מהסוג (grade) הנכון.
מתלבטים? היכנסו למדור מוסכים במדריך העסקים של b144 ומצאו מוסך קרוב לטיפול ברכב שלכם.
