עציצים של צמחי תבלין ועשבי תיבול אפשר למצוא היום בכל משתלה טובה בארץ: לרוב המחיר שלהם נמוך, ויש מקומות שמוכרים עציצים קטנים של עשבי תבלין בשניים או שלושה שקלים. את העציצים מגדלים על אדן חלון עם שמש טובה או במקום מואר בגינה.

אם אין לכם גינה או עציצים, רדו למכולת השכונתית שלכם, והצטיידו בשלל אריזות של צמחי תבלין מיובשים, לפי הרשימה הבאה או לפי ההעדפה שלכם. להכנת התה תוכלו לצרור תערובת של צמחים מיובשים ומפוררים בבד גאזה (חיתול) או לשים בקנקן להכנת תה שיש בו רשת דקה.

תמצית או חליטה?

חליטה היא יציקה של מים רותחים על החומר הצמחי. שיטה זו מתאימה לעלים, פרחים ומרכיבים יחסית עדינים. את החליטה אפשר לערבב במים, אם הטעם שלה חזק מדי.

השיטה השנייה היא מיצוי: מכניסים את החומר הצמחי למים רותחים ומבשלים קלות. באופן כזה ממצים יותר שמנים אתריים וחומרי טעם וריח ממרכיבים כמו שורשים או קליפות עצים.

 

מגוון צמחי תבלין וכף מעץ לתה קר

חנויות תבלינים מומלצות מוצאים רק באתר B144

 

אילו צמחי תבלין מתאימים לתה קר?

למעשה, כמעט כל צמחי התבלין הארץ-ישראלים (וגם אחרים) מתאימים להכנה של משקאות קרים, עם או בלי תה. הרעיון הכללי הוא להשתמש בצמחים שיש להם טעם מספיק חזק ודומיננטי, אבל לא 'חם' מדי. לדוגמא, יש מי שלא אוהבים ג'ינג'ר בתה קר, בגלל שהוא משרה בגוף תחושת חום.

רוזמרין

צמח מעולה לחליטות, שגדל כמעט בכל חלקי הארץ, גם בגינות ציבוריות. אם אתם משתמשים בצמח טרי, יש למולל את העלים ולמעוך אותם קלות ואז לחלוט. צמח או עלים מיובשים אפשר לחלוט ישירות.

ורבנה רפואית

שימו לב לא להתבלבל בין הצמח הזה לבין לואיזה לימונית. הלואיזה מתאימה מאוד לחליטה והיא נותנת טעם לימוני לתה, אבל הוורבנה הרפואית פחות. אז למה אנחנו ממליצים עליה כאן? כיון שחליטה של כמות קטנה של ורבנה רפואית - עד 7% מתערובת עם צמחים אחרים - מועילה להרגעה.

קורנית מקורקפת

נשמע לכם שם מצחיק? קראו לה תימין. חליטה מעולה (עדינה או עד 20% מצמחי התבלין בתערובת) להפגה של תחושת מלאות ו'נפיחות' אחרי ארוחה כבדה וטובה.

לבנדר

מעניק ארומה טובה לתה ומעשיר את הריח שלו, יותר מכל דבר אחר. לא חייבים לחלוט ואפשר להוסיף גם למים קרים שעומדים במקרר, כדי לטשטש טעמים לא רצויים, של כלור, למשל.

למון גראס

עשב הלימון הוא עשב עמיד מאוד ובעל צימוח חזק. הוא נפלא בתה קר. אם יבש, יש למצות אותו כדי לקבל מקסימום טעמים. קל מאוד לגידול.

מליסה

צמח בעל עלים עדינים יחסית, שמעניק גם כן טעמים לימוניים למשקה. מתאים לחליטה.