בישראל, כל אדם שהוא בעל רכב חייב לרכוש ביטוח רכב מתאים. עלות הביטוח משתנה ותלויה במגוון גורמים כגון סוג הרכב, שווי, גיל הנהג, היסטוריית הנהיגה של בעל הרכב, כמות הקילמטראז' שהרכב עובר ועוד.

איך לבחור ביטוח רכב?

ביטוח רכב הוא סוג של ביטוח אלמנטרי (רכוש – להבדיל מביטוח חיים), שאפשר לקנות מ-3 סוגים עיקריים:
 

1. ביטוח רכב חובה

פוליסה שחייבים לרכוש על פי חוק כל מי שמחזיקים בכלי רכב, עבור אותו כלי רכב. היא כוללת במקרה של נזקי גוף לכם, לנוסעים נוספים ברכב וכלפי צד ג' (כמו למשל הולכי רגל) שעלולים להיפגע מתאונה שבה מעורב הרכב.

נסיעה ללא ביטוח חובה עלולה לגרור אתכם לבית משפט, כפי שיעיד כל עורך דין תעבורה. פוליסות אלה קבועות מבחינת התכולה שלהן אבל מחיריהן משתנים על פי פרופיל הנהג העיקרי ברכב ונהגים נוספים, גיל הרכב עצמו, והשימושים שלו.

לדוגמא, פוליסת ביטוח חובה לרכב עבור מכונית משפחתית קטנה תהיה זולה יותר מזו של רכב גדול יותר או רכב מנהלים. הפוליסה לאותה מכונית קטנה, אם ינהג בה נהג חדש, תעלה מאות שקלים יותר מאשר פוליסה לרכב שנהוג על ידי נהג ותיק בן 50.

 

2. ביטוח רכב צד ג'

ביטוח זה כולל למעשה הגנה מפני תביעה על ידי צד ג' ושיפוי נזק שייגרם לו. היא לא כוללת שיפוי על נזק שיגרם לרכב שלכם. סוג ביטוח זה נהוג בעיקר כאשר מבטחים רכב מיושן או כזה שהשווי שלו נמוך.

 

3. ביטוח רכב מקיף

פוליסה שכוללת שיפוי לכם וגם לצד ג' במקרה של תאונה או נזק. כמו כן היא כוללת פיצוי במקרה של גניבת הרכב. העלות של פוליסות מסוג זה גבוהות יחסית, ולכן כדאי לעשות אותן רק לרכב חדש או יקר יחסית.

סוגי ביטוח רכב

מה חשוב לשים לב בבחירת ביטוח רכב?

אחרי שהבנו איך לבחור ביטוח רכב הנכון עבורינו, בין אם ביטוח מקיף או רק צד ג', יש לבצע קודם כל בדיקה של מרכיבי הפוליסות שמציעים לכם. מדובר במשימה לא פשוטה, כיוון שחברות הביטוח נוטות לתת אקסטרה בסעיפים מסוימים, ולקחת - בסעיפים אחרים. רצוי שתחליטו מראש מה חשוב לכם יותר ותתאימו את הסעיפים השונים לאופי הנהיגה שלכם, בעיקר.

אולי יעניין אותך: איך עושים טסט לרכב?

 

עדיין לא בטוחים איזה סוג ביטוח אתם צריכים? בחרו סוכן ביטוח מומלץ והתקשרו לייעוץ

 

מה לבדוק בביטוח הרכב: כיסויים ומרכיבי הביטוח

כאשר אתם בודקים את הפוליסה והצעת המחיר בדקו קודם כל את הדברים הפשוטים לבדיקה והשוואה ועשו זאת כאמור בהתאם לצרכים האישיים שלכם.

1. גובה ההשתתפות העצמית

אחד הדברים הפשוטים לבדיקה: 500 ש"ח? 1,000 ש"ח? מה גובה ההשתפות העצמית שחברת הביטוח מציעה, שעליכם לשאת בה במקרה של נזק לרכב? 

אם אתם גרים בעיר והרכב שלכם סובל מדפיקות פח ונזקים חדשות לבקרים אתם עלולים להזדקק יותר לשירותי מוסכים או פחחים. בחרו פוליסה עם השתתפות עצמית נמוכה ככל האפשר במוסכי הסדר או שלא.

 

2. בדקו את גובה הפיצוי לצד ג' במקרה של נזק

יש פוליסות שמשפות עד 400,000 ש"ח ויש שנותנות לכם הגנה עד 1,000,000 ש"ח ויותר. אם אתם נהגים ותיקים, ללא תאונות, או כאלה שלא לוקחים סיכונים מיותרים על הכביש – סיפור אחד. אבל אם יש במשפחה נהגים צעירים יותר קחו פוליסה שבה השיפוי של צד ג' גבוה ככל האפשר.

 

3. גובה ההגנה המשפטית

נושא שנוטים לזלזל בו – וחבל. עורך דין עולה הרבה כסף, ולפעמים אנחנו שוכחים שיש לנו הגנה משפטית לעת צורך, ולא חייבים לוותר על תביעה או על הגנה ראויה.

 

4. נזק ל'אובדן כללי' בביטוח הרכב

לפי הערכת שמאי רכב, מהו הנזק המינימאלי שדרוש על מנת להכריז על הרכב כטוטאל לוס? המידע הזה חשוב, כיוון שבמקרה של אובדן כללי ברכבים ישנים יש נטייה לא לתקן את הנזק אלא לפצות את בעל הרכב ולפטור אותו עם פיצוי בגובה ערך המכונית.

קונספט של הגנה אישה צעירה מחזיקה מודל רכב אדום קטן

 

5. ערך כינון

אם אתם קונים רכב חדש, בדקו מהו ערך הכינון. יש חברות ביטוח בהן אפשר לרכוש הרחבה שקובעת שגם נזק בשיעורים נמוכים (לעיתים 45%) ייחשב לטוטאל לוס ויזכה את בעל הרכב בפיצוי כאילו היה מדובר ברכב חדש.

 

6. אופן ההחזר ומהירות השיפוי במקרה של מימוש הביטוח

כיצד תקבלו את הפיצוי? מזומן לבנק? תיקון רק במוסכי הסדר? החלפת חלקים או רכב חלופי? האם תקבלו פיצוי על השכרת רכב במקרה הצורך? כמה מהר תקבלו את הכסף שלכם או את הפיצוי? בדקו היטב את הסעיפים האלה כיוון שהם בעייתיים. בנוסף, בדקו באתר של משרד האוצר את מדד שביעות הרצון מחברות הביטוח השונות והשוו.

 

7. מחיר ביטוח רכב

זה לא הפקטור הכי חשוב! קניתם ביטוח זול במיוחד? בעת צרה אתם עלולים למצוא את עצמכם עם חברה שמדד שירות הלקוחות שלה נמוך, עם השתתפות עצמית גבוהה מאוד ועם שיעורי פיצוי נמוכים.

 

בחירת ביטוח רכב המותאם לכם

התשובה לשאלה איך לבחור ביטוח רכב המתאים לכם, משתנה בין אדם לאדם ותלויה בעשרות גורמים כפי שציינו לעיל. נתנו לכם הצעת מחיר לביטוח הרכב שלכם? בדקו היטב מה אתם מקבלים במחיר זהה או דומה בחברות ביטוח שונות ואצל סוכנים, שקללו את הדברים שחשובים לכם באמת וקנו את הביטוח המתאים ביותר לצרכים שלכם. וחשוב לזכור: אתם יכולים להתמקח; התחרות בענף הביטוח גדולה.