כל בעל רכב דו גלגלי ככל הנראה מכור לנסיעה בו. בין אם אתם רוכבים על הכלי הזה באופן קבוע - או רק בסופ"ש ובחופשות - ומלבד רכיבה זהירה ובטוחה, יש דברים שחשוב לעשות כדי לתחזק אותו ולשמור עליו. בשוק כיום יש מגוון סוגי אופנועים: אופנוע שטח, אופנוע כביש, סופרמוטו ועוד.

ההבדלים ביניהם קשורים לאופי הרכיבה, למשל, אופנועי שטח לרוב מתאימים יותר לפנאי ולתחרויות, לעומת זאת אופנועי כביש מתאימים יותר לשימוש יומיומי. אם אתם צריכים לדעת איך להכין את האופנוע לטסט, כמה זה עולה וכל כמה זמן רצוי לעשות טיפול - עופר תימור, בעל 'אופרוד' מרכז שירות ומכירה לאופנועים, יענה על כל השאלות בתחום תחזוקת אופנועים.
 

כמה שנים אתה מטפל באופנועים ואיך הגעת לזה?

אני בענף מעל 25 שנים, התחלתי את דרכי בכלל במכונאות. מילדות הייתה לי משיכה עזה למכונאות רכב, עוד כילד בקיבוץ. עבדתי במוסך וטיפלתי בטרקטורים ומכוניות ואחרי שעזבתי עדיין טיפלתי בטרקטורונים - ואז התחלתי עם האופנועים, ומשם הפכתי לעצמאי.
 

כל כמה זמן עושים טיפול לאופנוע?

בבעלותי מרכז שירות ומכירות מרכזי באזור גוש דן מעל 25 שנים למותגי Peugeot ,    Indian, royal Enfield, KTM, וזאת ההתמחות שלי. אופרוד הוא מרכז השירות והמכירות הגדול בארץ של האופנועים מהמותגים הנ"ל. התחלנו את דרכינו בתחום אופנועי השטח וכיום אנחנו בית גם לרוכבי השטח וגם לרוכבי הכביש. באופנוע שטח הטיפולים מתבצעים  לפי שעות מנוע ולא לפי קילומטראז', כל 20 שעות אנחנו מבצעים טיפול. זה בדרך כלל טיפול תחזוקה פשוט: בדיקת והחלפת שמן, מבצעים ניקוי פילטר אוויר, ובדיקות מקיפות, ופעם ב-100 שעות אנחנו כבר עושים טיפולים יותר גדולים, החלפת בוכנה ועוד.

באופנועי כביש אנחנו עושים טיפולים בין 7,500 ק"מ- 15,000 ק"מ. הטיפולים יותר ארוכים, בודקים שמן מנוע, פילטר שמן מנוע, פילטר אוויר, החלפות של פלאגים ועוד. הטיפולים גם קצת יותר יקרים. העלות של הטיפולים הקטנים לאופנוע שטח נעים בסביבות ה-400 שקל ובטיפולים הגדולים בסביבות 2,500 שקל. באופנועי כביש זה בין 600-1,000 שקל טיפולים קטנים וטיפולים גדולים בין 1,500 – 3,500 שקל תלוי בנפח של האופנוע.


אחזקת אופנוע שטח 2 פעימות
(צילום: באדיבות עופר תימור)


להצעת מחיר לטיפול האופנוע מחברת "אופרוד" לחצו כאן >>
 

במה שונה אחזקת אופנוע שטח 2 פעימות מאופנוע כביש?

אופנועי שטח הם אופנועים שעובדים מאוד קשה אז התחזוקה שלהם היא יותר גדולה, יש הרבה תחזוקת שבר כי נשברים חלקים. צריך לנקות פילטר אוויר הרבה פעמים, כשאנחנו רוכבים בשטח יש המון אבק, כך שברכיבות מסוימות אנחנו חייבים לנקות את הפילטר אוויר מיד לאחר הרכיבה, צריך לשמן שרשרת ועוד. אלו טיפולים שהם הרבה יותר דחופים מאופנועי כביש, שהם כמו מכוניות וזה מתנהל באופן יותר מסודר. אני יכול לעשות טיפול לאופנוע שטח, והאופנוע יגיע כבר אחרי שבוע עם תקלות אחרות כי הוא נסע בשטח והוא נפל, זה קורה יחסית הרבה. אופנוע שטח הוא אופנוע פנאי, אלו אופנועים שלא נוסעים על הכביש ביום יום, הם גם לא זולים. אופנוע שטח ממוצע עולה בסביבות ה-60 אלף שקל, אופנועי השטח התפתחו בארץ ב-15 שנה האחרונות באופן משמעותי.
 

איזה טיפים אתה יכול לתת להקטנת הבלאי באופנוע?

הטיפ הכי חשוב הוא קודם כל לעשות דברים בזמן, אנשים נוטים למשוך ולמשוך עד שאין להם ברירה או עד שיש תקלות. אם עושים את הטיפולים ההכרחיים בזמן, לפחות 50% מהנזקים נמנעים.


אחזקת אופנועים
(צילום: באדיבות עופר תימור)
 

כמה עולה טסט לאופנוע ואיך מכינים את האופנוע לטסט?

באופנועי כביש זה פשוט יחסית, כיוון שהם נוסעים על הכביש אז הם מוכנים לכביש כל הזמן. יש מאותתים, מספר והאורות בדרך כלל עובדים. מכיוון שרכיבת שטח היא אגרסיבית וחזקה הרוכבים שוברים חלקים מהאופנוע כך שבשגרה הם לא מוכנים לנסיעה על הכביש, למרות שיש להם אישור לנסיעה על הכביש. באופנועי שטח צריך להרכיב מאותתים, לשים מראות ולעבור על הכל שהאופנוע יהיה מוכן. חשוב לבדוק את הצמיגים, כיוון שבשטח יש בלאי גדול מאוד של הצמיגים, אנחנו יכולים פעם ב-20 שעות לגמור צמיג. יש אנשים שכל חודשיים מחליפים צמיג באופנוע שטח.
 

איך מניעים אופנוע?

80% מהאופנועים יש להם הנעה רגילה עם סטרטר – לחצן, פשוט לוחצים וזה מניע. יש חלק מהאופנועים שהם רק בשטח, שיש להם רגלית התנעה שפשוט בועטים בה וזה מניע.
 

מהם היתרונות והחסרונות של אופנוע חשמלי?

בגדול החיסרון הכי גדול כרגע כמו במכוניות, זה הטווח נסיעה. אני מניח שברגע שנושא הטווח ייפתר וגם המשקל אז זה יתחיל להיות פופולארי כמו בענף הרכב, ועוד 10 שנים יהיו פה מלא אופנועים חשמליים. לדוגמא, האופנועים החשמליים שאני מכיר לא עוברים את ה- 100 קילומטר וזה במקסימום.
 

מה מייחד אתכם בתחום?  

אנחנו עסק מאוד וותיק כבר 25 שנה, הרבה שנים בתחום. יש לנו חנות אביזרים גדולה. באופנועים לא כמו במכוניות, יש המון ציוד נלווה כמו קסדה, מעיל, כפפות, מגפיים, מגנים ועוד. כל המוצרים האלו נמצאים אצלנו תחת אותה קורת גג. אנחנו גם מוכרים וגם מתקנים ועושים בנוסף טרייד אין. אני נשארתי כל השנים עם דגמים מסוג KTM, ומאוד התפתחנו עם השנים. לדוגמא, לפני 20 שנה מכרנו בשנה 60 אופנועים והיום נמכרים בערך 1,500 אופנועים בשנה. נשארתי נאמן למותג הזה וזה מה שעושה אותי מקצוען בסוג הספציפי הזה של האופנוע.
 

אופרוד מרכז שירות ומכירה

(צילום: באדיבות עופר תימור)
 

עופר תימור הוא בעלים של חברת "אופרוד", מרכז שירות ומכירה לאופנועים. כל המידע במאמר מטעמו בלבד.

ליצירת קשר עם "אופרוד" מרכז שירות ומכירת אופנועים לחצו כאן >>>