(צילום: Shutterstock)

 

ההורות מלאה ברגעי אושר, אך בדרך ישנם קשיים שכל הורה עובר מרגע שהתינוקות נולדים. לא פעם תפסתם את עצמכם מתוסכלים מההתנהגות שלהם, או הרגשתם שאתם לא בעלי הידע הנחוץ להורות נכונה. מעבר לקשיים של ההורים, גם התינוקות חווים קשיים והתמודדויות. בדיוק בשביל זה ישנן הדרכות הורים שיכולות להקל עליכם בתהליך. כמובן שזה תהליך לא פשוט, אך תוכלו ללמוד הרבה דברים על עצמכם כהורים ועל הילדים שלכם. זהבה סרמונטה, יועצת מומחית לגיל הרך ומדריכת הורים, מסבירה לנו על התחום ונותנת עצות שכדאי לכם להכיר.

היכן למדת את התחום וכמה זמן?

אני עוסקת בגיל הרך מעל 35 שנים. עבדתי במגוון תפקידים, בעיקר כמדריכה או מפקחת מעונות יום לגיל הרך והעברתי השתלמויות לגיל הרך. בנוסף, אני עורכת תצפיות ומאתרת ילדים עם קשיים מבחינה קוגניטיבית, מוטורית ורגשית ומפנה לגורמים המתאימים. התואר השני שלי הוא בתחום הייעוץ החינוכי. אני מזהה צורך רב בליווי והדרכה אצל הורים, המתמודדים עם הקונפליקט בית-קריירה בעולם תחרותי ומתפתח. עם קצת ליווי, טיפים, שיחות אישיות, הקשבה ואמפטיה אני חושבת שאני יכולה להקל, לעזור ולהפוך מהלימון לימונדה. אני תומכת בהורים במתן ליווי התפתחות הילד, ומתן פתרונות למשפחות נורמטיביות ומורכבות כאחד. אני מציעה לפנות אליי טלפונית וגם במייל, בכל דרך שנוחה להורים.

למה פנית לעסק הזה?

אני מפתחת קריירה עצמאית בתחום שאני חזקה וטובה בו. הייתי מדריכה ומפקחת מעונות יום, זה היה מרבית העיסוק שלי, תוך כדי עברתי המון השתלמויות במגוון תחומים. יש לי תואר שני בהוראה מתקנת, ולמדתי הדרכת הורים.   

 

זהבה סרמונטה

זהבה סרמונטה (צילום: באדיבות המצולמת)

 

לאיזה גילאים מיועדת הדרכת הורים לגיל הרך?

הדרכת הורים לגיל הרך היא מלידה עד גיל 8.

מה שונה בהדרכת הורים לגיל הרך מהדרכות אחרות?

הדרכת הורים בגיל הרך, שונה מהדרכת הורים בגיל ההתבגרות במספר מובנים. בגיל הרך התקשורת היא ברובה בלתי מילולית וכדי להבין את הפעוט, יש צורך בגישה חינוכית ממוקדת מאד וספציפית המתייחסת לכלל ההתפתחות הסנסו-מוטורית. כמו כן, על המדריכה להיות בעלת ידע נרחב בהתפתחות תינוקות ופעוטות. סיבה נוספת המבדילה בין הדרכת הורים בגיל הרך להדרכות אחרות, שההדרכה בגיל הרך איננה ישירה אלא באמצעות ההורים. ההדרכה מושפעת מגורמים תרבותיים, מעמד סוציו-אקונומי, ומתפיסת עולמם של ההורים על איך חינוך ילדיהם צריך להראות. כלומר, ההדרכה מותאמת למשפחה.

 יש צורך להבין שבשלבי ההתפתחות ילדים בגיל הרך רוצים להיות עצמאיים. הרבה הורים מתרגמים למשל התקפת זעם, שהילד עושה דווקא. לילד אין את המושג הזה בארסנל הקוגניטיבי שלו, הוא מאוד סוער רגשית וכך הוא מגיב. צריך לעבוד הרבה על ויסות התנהגות ודחיית סיפוקים וזה דברים נרכשים. זה תהליך, צריכה להיות הרבה הבנה וסבלנות.

באיזה בעיות הדרכות אלו עוסקות?

בעיות שינה, בעיות האכלה, התקפות זעם, הצבת גבולות, גמילה. הגמילה בעידן המודרני מעסיקה מאוד את ההורים. הורים נכנסים למאבקי כוח הרבה פעמים עם ילד בן שנה וחצי-שנתיים, על דברים מאוד לא משמעותיים. צריך לדעת מתי לוותר על דברים ומתי לא לוותר כי מדובר בערכים או בדברים בטיחותיים. ילד זקוק לגבולות, אבל לא גבולות נוקשים מידי. בתוך הקונפליקט הזה עולה גם הנושא של מהי סמכות הורית, לכן סבלנות ואורח רוח של ההורים היא הדרך הנכונה בעידן המודרני.

למה חשוב לעבור הדרכת הורים לגיל הרך?

אני חושבת שיש מבוכה, בלבול ואי בהירות, כיוון שההורים פחות נשענים על השיטות של הוריהם בדור הקודם, ומחפשים אנשי מקצוע עם תעודות והתמחות בתחומים ספציפיים. לכן הם נעזרים הרבה באינטרנט, זה מדריך טוב. אבל הם קצת הולכים לאיבוד כי יש גישות שונות, אז אני חושבת שהדרכת הורים זה הדבר הכי נכון. אני נותנת ייעוץ והכוונה המלווה בכבוד ורגישות לצרכיהם, אם זה לא בזום או בטלפון, אני עושה מפגש עם ההורים, לא עם הילד. אני רואה מה הדינמיקה בניהם, האינטראקציה מאוד משפיעה. תלוי גם מה הרקע התרבותי, לאיזה קהילה הם שייכים, זה עוד אלמנטים שנלקחים בחשבון.

כמה זמן נמשכת הדרכה זו?

כל מפגש זה 45 דקות, אני נותנת גם כמה משימות. המפגש נערך פעם בשבועיים, בין 7-8 הדרכות. אם מדובר בקבוצת הורים זה בין 10-12 מפגשים. אך אז ההדרכה בנויה אחרת. בהדרכות בקבוצה ההורים יכולים ללמוד ולקבל המון טיפים וכלים.

מה מייחד אותך בתחום?

הניסיון הרב שהיה לי בשטח לאורך השנים בתחום הגיל הרך. במשך 30 שנה פגשתי הורים רבים לילדים בגיל הרך, ולא רק בקליניקה ששם זה נשאר לרוב ברמה התאורטית. יש לי תוצאות מוכחות בשטח והמון ניסיון מעשי.

זהבה סרמונטה היא יועצת מומחית לגיל הרך, כל המידע במאמר מטעמה בלבד.