(אילוסטרציה: Shutterstock)

שרברבים ומומחי אינסטלציה עוסקים בכל הנושאים שקשורים במים ובביוב - לבית ולתעשייה. התחום כולל בין השאר התקנה של אביזרים שונים, כולל דוד מים לחימום.

זהו החלק האחרון בסדרת הראיונות עם האינסטלטור רמי סעדון. בחלק הראשון הבנו איך לבחור אינסטלטור, בחלק השני למדנו לפתוח סתימות, והפעם שאלנו אותו מתי כדאי לקרוא לשרברב ולא לנסות לפתור תקלות בצורה עצמאית, וביקשנו ממנו עזרה בענייני דוד המים החמים.

רמי הוא אינסטלטור שמתמחה באיתור נזילות וטיפול בבעיות צנרת בטכנולוגיית אל הרס. עיקר העבודה שלו היא בצפון הארץ - באזור עפולה והעמקים.

לפני שנדבר על לחץ מים ובעיות בצנרת ובדוד, שאלה כללית שאנחנו נשאלים לעיתים קרובות, היא מתי כדאי לקרוא לאינסטלטור? האם יש תקלות ששווה תמיד לפתור לבד או שעדיף, למשל, לקרוא לשרברב כבר כאשר מתגלית בעיה?

אז רמי, מתי כדאי לקרוא לאינסטלטור?

"כמו שאמרנו כבר, צריך לחשוב פשוט: לנסות לאתר ולהבין את הבעיה ואז להחליט. בנוסף, אם מים יורדים לאט או שמתחילה להיווצר בעיה, לא לחכות שהיא תתגבר. דברים לא נעלמים מעצמם, ועדיף לטפל בהם כשהם "קטנים".

מה אפשר לנסות לעשות לבד לפני שמזמינים שרברב?

"ככל שמדובר בסתימות או בעיות פשוטות - לנסות לפתור באמצעים ידניים פשוטים, כמו פתיחת סיפון וניקוי שלו או ניקוי של נקודת ביקורת. אם לא יודעים מה עושים, לא לנסות לבד."

 

תיקון דוד

(אילוסטרציה: Shutterstock)

 

מה גורם לכך שהזרם של המים בבית נהיה חלש? מה לעשות כשהזרם הולך ונחלש?

"אם זרם המים כולו - חמים וגם קרים - הולך ונחלש צריך לבדוק אם מדובר בזרימה בכל הברזים ולא בברז מסוים, שנסתם.

במקרה וזה העניין, הכניסה לבית - במד המים - עלולה להיות בבעיה. לדוגמא, עבודות תשתית שעשוה התאגיד עלולה להחדיר חול וסחף לצנרת והיא מגיעה למד המים וסותמת את הצנרת בכניסה לבית.

בבתים ישנים רואים שחלודה בצנרת גורמת לירידה בספיקה. אז אם הבעיה היא חול בצנרת, אז פותחים ומנקים. אם צנרת סתומה בחלודה או חול, לעמים צריך להחליף אותה או את המקטע הסתום.

אגב, אותו דבר קורה בדוד: אבנית סותמת את הדוד ונוצרת בעיה של לחץ מים, שהולך ויורד או נחלש."

איך מגבירים לחץ מים בבית, כאשר מלכתחילה הזרם חלש?

"תלוי בבית ובמצב שלו. יש מספר דרכים להגביר לחץ מים בבית: יש בתים שמגיעים למצב של החלפת צנרת. לפעמים צריך לשים משאבה להגברת לחץ ולפעמים להחליף רק את צינור הכניסה, כמו שכבר הזכרנו למעלה."

למה אין מים חמים בדוד שמש?

"ברוב המקרים מדובר בקולטים מלוכלכים. לפני החורף במיוחד ובאופן כללי בין העונות יש לנקות את הקולט כדי להגדיל את התפוקה. אם הקולט נקי, יכול להיות שהוא סתום ואז לפתוח את הקולט ואם זה לא עוזר - להחליף קולט."

למה אין זרם מים חמים, כשאין דוד שמש ומדובר בדוד חשמלי?

"בדוד חשמלי עיקר הבעיות הן בגוף החימום או במידה וישנה אבנית שסותמת את הצנרת. תרמוסטט פגום יגרום לכך שהגוף חימום לא ייכנס לפעולה וגם במקרה כזה לא יהיו מים חמים."

כמה זמן אמור דוד לשמור על מים חמים?

"אין כאן עניין של שעה או שעתיים. דוד אמור לשמור על המים חמים במשך יום שלם ויותר. אם הפעלתם דוד במשך שעתיים, נניח, ולא השתמשתם במים, אז גם 24 שעות אחר כך אמורים להיות מים חמים.

אגב, אם הדוד עובד כמו שצריך לא חייבים להתקלח מיד אחרי השני. בעיקרון מים חמים עולים למעלה והדוד לוקח את המים מחלקו העליון של המכל, כך שלא צריכה להיות בעיה. מה שכן, אם מישהו הרביץ מקלחת ארוכה ורוב המים הוחלפו אז מי שנכנס אחרי, כבר יתקלח במים פושרים."

ושאלה אחרונה: האם זה נכון שמאיץ החום גורם ליותר אבנית בדוד?

"לא. זה לא נכון. המאיץ לא גורם ליותר אבנית. הוא כן כולא את האבנית בין המאיץ לגוף החימום ואז היא לא מתפזרת בדוד ונראה לנו - כאשר אנחנו פותחים את הדוד - שיש הרבה אבנית. אפשר להפעיל את הדוד עם מאיץ, ללא חשש."

רמי סעדון הוא אינסטלטור. המידע במאמר הוא מטעמו בלבד.