מהו קומפוסט?

קומפוסט הוא תוצר פרוק טבעי של חומרים אורגניים – עלים, שאריות מזון טרי, קליפות ביצים ואפילו נייר קל – בתהליך שיוצר חום.

קומפוסטר ביתי

ניתן להשתמש בבור בגינה או בפיילה גדולה, מכוסים, אבל הדבר הטוב ביותר הוא פח זבל גדול שיש לו מכסה, או קומפוסטר ביתי שאפשר לקנות בחנויות לציוד גינה.

  • שכבות או מעורבב: כשאתם מוסיפים את החומרים השונים לעיבוד, הוסיפו אותם בשכבות ולא ב"בבת אחת", כדי שחומרים שונים מסוגים שונים יתערבבו אלה עם אלה. אתה יכולים גם לערבב את החומרים השונים בעצמכם ואל תשכחו להשקות ולהרטיב.

במה משתמשים?

ירוקים - ירוקים שונים וחומרים עשירים בחנקן: אלה מתניעים את תהליך החום. אפשר להשתמש בירקות ירוקים, עשב ללא זרעים, לשלשת של אוכלי עשב למיניהם, שאריות של קפה או תה וכמובן שאריות פרי וירקות אחרים.

חומרים חומים – מכילים הרבה פחמן: עלי שלכת, צמחים מתים, נסורת, פרחים נבולים וקש.

חומרים אחרים: נייר טישו, נייר חום, קליפות ביצים, שיער, ואפילו בדי כותנה שקרעתם לגזרים. רצוי להכניס את אלה בכמות קטנה יותר.

אוויר: אפשר ליצור קומפוסט ללא אוורור, אבל התהליך ייקח יותר זמן ויסריח. עדיף לשמור על הערימה מאווררת ככל האפשר, על ידי הפיכתה מדי פעם או הכנסת אוויר בעזרת קלשון.

מים: חשוב שהקומפוסט יהיה לח, כדי שהבקטריות השונות יוכלו לפעול את פעולתן ולפרק את הזבל. כמה לח? כמו ספוג שסחטתם.

  • שימוש בקומפוסטר מכוסה ישמור על הלחות בצורה טובה. יכול להיות שאם יהיו לכם מספיק ירוקים בערימה, לא תצטרכו להוסיף מים. יחס חומים לירוקים צריך להיות שלושה לאחד עד חצי-חצי, בערך.

במה לא משתמשים?

  • רצוי לא להשתמש בנייר מעובד – כרומו מבריק או נייר של מגזינים – באוכל מבושל (שלוקח יותר זמן להתפרק והופך רירי).
  • אסור להשתמש בצואה של אוכלי בשר- כלבים או חתולים (ואדם, כמובן).
  • אין להכניס חומרים סינתטיים, כמו פלסטיק לסוגיו ואסור להשתמש בזכוכית או מתכת.
  • עצמות – אפשר, במידה קטנה מאוד ורק בערמות גדולות של ממש, שיש בהן הרבה פעילות.

 

אין לכם גינה גדולה או מקום לקומפוסטר? היכנסו למדריך b144 ואתרו מרכז גינון, משתלה או חנות לחומרי גינון וקנו קומפוסט מוכן.