בעבר הדי רחוק היינו אוכלים רק פירות וירקות כאשר הם היו מה שנקרא "בעונה": פירות וירקות קיץ - בקיץ. פירות וירקות חורף - בחורף. אם היינו רוצים לשמור אותם לעונה אחרת, היינו מכינים מהם ריבות או משמרים אותם בצורות אחרות.

כיום, יש יבוא של סוגים רבים של ירקות ופירות אפילו מחלקו הדרומי של כדור הארץ. כך אנחנו יכולים למצוא גם בחורף ענבים (שמגיעים בעיקר מדרום אפריקה) או פירות יער טריים, כמו אלה שמוגשים בקינוחי מסעדות מעולות, שמגיעים ממקומות צפוניים, קרירים.

מעבר לפירות וירקות טריים, אפשר לקנות כל השנה גם מוצרים קפואים שונים. הבעיה היא, שכמו ירק ופרי מיובא ממקומות שונים בעולם, המוצרים האלה יחסית יקרים: שקית של 800 גרם פול, למשל, תעלה לנו 13 - 15 שקלים או יותר, בשעה שקילו פול טרי בעונה, יעלה אולי שליש מזה. כמו כן, אם אתם צרכנים גדולים של אוכל אורגני ואין ירקות או פירות כאלה קפואים, הקפיאו בעצמכם.

 

 

איך מקפיאים ומפשירים נכון ירקות ופירות בבית?

באינטרנט אפשר למצוא טבלאות שמגדירות זמני הקפאה, אחסון והפשרה של ירקות ופירות שונים. הטבלאות הללו כלליות מאוד וזמני שמירה בהקפאה תלויים לא מעט במצב הירק או הפרי לפני ההקפאה, בצורת ההקפאה ואפילו בטמפרטורה המעשית במקפיא שלכם.

קחו כלל אצבע: רוב הפירות יחזיקו בין שמונה חודשים לשנה, אם יוקפאו נכון ויישמרו בשקיות יבשות או במכלים סגורים הרמטית (ללא לחות) והמקפיא יהיה תקין.
ירקות, אם יעברו תהליך של חליטה כמו שנסביר מיד, יחזיקו מעמד חודשים, גם כן.

הפשירו הכול בטמפרטורת החדר או לכל היותר במקרר. רוב הפירות והירקות לא ישמרו על המרקם הטבעי והמוצקות שלהם, אבל בעבודה נכונה הם ישמרו על הערכים התזונתיים שלהם ואם המכלים יהיו סגורים, לא יקבלו טעמי לוואי גם במקפיא.

 


מחפשים פירות וירקות טריים? היכנסו ומצאו ירקנים וחנויות מומלצות

 

הקפאת פירות

רצוי להשתמש בפירות שאין בהם תכולה גדולה של מים. לדוגמא, אבטיחים לא מתאימים להקפאה, ואם קרה והם קפאו לכם, השתמשו בהם כתוספת בשייקים. גם פירות עדינים שאתם מפשירים, יתאימו בעיקר לשייקים ופחות להגשה כקינוח בפני עצמם. אל תצפו למרקם מושלם, בקיצור.

אלה הכללים:

שטפו את הפירות ומיינו החוצה פירות פגועים ולא יפים. אפשר לפזר סוכר בין הפירות, להקפיץ אותם ולחכות שהסוכר יימס (לא לחמם), ואז להקפיא.

פירות קטנים כמו תותים, פירות יער ועוד אפשר להקפיא אם מניחים אותם בשכבה אחת על תבנית ומכניסים לפריזר לחצי שעה. לאחר מכן מוציאים את התבנית, מעבירים את הפירות לשקית ובחזרה למקפיא וממשיכים להקפיא כך בסבבים. אפשר להקפיא בלי סוכר אבל יש להפשיר בטמפרטורת חדר ולאכול מהר לאחר ההפשרה.

פירות שנוטים להתחמצן ולהשחים כמו תפוחי עץ, נקטרינות, אפרסקים ומשמשים אפשר להקפיא אבל חייבים לטפל בהם קודם בוויטמין C: ממיסים 1/2 כפית אבקת חומצה אסקורבית (או טבליות ויטמין C שקונים בחנויות טבע וכותשים דק) בשלוש כפות מים. מפזרים את התמיסה הזו על הפירות החתוכים, מייבשים ומקפיאים.
אם אין לכם רצון להתעסק עם ויטמין C, הכינו תמיסה של כף מיץ לימון בליטר מים, טבלו בה את הפרי, יבשו והקפיאו.

הקפאת ירקות

ירקות חייבים להעביר חליטה מהירה ככל האפשר ושוק תרמי, כדי להפסיק את התהליכים האנזימטיים שמתקיימים בהם וגורמים להתרככות והמשך הבשלה.

ירקות עלים כדאי לקרוע לחתיכות או לחתוך ואז להעביר חליטה, סינון, וקירור. מקפיאים אותם בתוך מים: עושים את הכול בכמויות קטנות, ושומרים במקפיא במכלים כאילו בתוך קרח.

עגבניות יש להקפיא כאשר הן פרוסות או מקולפות בחליטה וחתוכות לחתיכות גדולות. אם פורסים אותן, מקפיאים בשכבה בודדת על תבנית לשעתיים, ואז מעבירים לשקית. השימוש אחרי הפשרה הוא לבישול, בכל מקרה, לא לסלט.

אופן חליטה ושוק תרמי

  1. כדי לחלוט ירקות, שטפו אותם היטב, כמו שהייתם שוטפים למאכל.
  2. קחו סיר גדול ומלאו אותו מים (אפשר כף מלח בשני ליטר - לא חובה; המלח מקצר את הזמן שהירקות יחזיקו במקפיא). הרתיחו את המים עם מסננת בתוכם.
  3. בינתיים הכינו קערה גדולה עם מי קרח (מים עם הרבה קוביות קרח).
  4. אחרי שהמים רותחים, הוסיפו כמות לא גדולה מדי של ירק - אתם לא רוצים להוריד בבת אחת את טמפרטורת המים.
  5. שמרו על טמפרטורת רתיחה קבועה ובשלו את הירקות עד לנקודה שבה הם מתרככים.
  6. הוציאו את הירקות (מרימים את המסננת) והעבירו במהירות למי קרח.
  7. השאירו במי הקרח לפחות למשך הזמן שלקח לכם לרכך את הירקות.
  8. הוציאו, יבשו היטב על נייר סופג והקפיאו במהירות ובצפיפות יחסית במכלים אטומים.