חלב או לא חלב?

ראשית מילה על הגדרות חוקיות וענייני תקן: בישראל המילה "חלב" מותרת לשימוש רק לגבי חלב יונקים (פרה, עיזים וכו'), ומסיבות שונות אסור לקרוא למשקה סויה בשם "חלב סויה" למשל.
זו הסיבה העיקרית לכך שעל אריזות של חלב צמחי לא תמצאו את הביטוי "חלב שקדים" אלא 'משקה שקדים' או 'משקה אורז', וכו'. למה חשוב לדעת את זה? גם בגלל שאפשר להתווכח על מה חלב ומה אינו חלב, אבל בעיקר כדי שלא תצטרכו להתלבט ולחפש מוצר שאינו קיים על המדף: הכינוי "חלב X" הוא כינוי פופולרי בלבד ואינו שם תקני.

מדוע לעבור מחלב לתחליף חלב?

יש מי שלא אוהבים את הטעם של חלב עיזים או פרה. אחרים טבעוניים או צמחוניים כך שמעדיפים לא לצרוך בכלל מוצרים מן החי. יש מי שאלרגיים או רגישים לרכיבים מסוימים בחלב פרה - לסוגי חלבון מסוימים או ללקטוז, ולא חסרות סיבות אחרות.

אם אתם עושים מעבר לסוג מסוים של משקה צמחי, כדאי לעקוב אחרי ההשפעה שלו על הבריאות שלכם. במידה ואתם מתחילים לסבול מבעיות כמו נפיחות, כאבי בטן, שלשולים או בעיות אחרות - עצרו את השימוש במוצר.
בכל מקרה, אם אתם סובלים מבעיה רפואית ידועה אל תעשו שינויים בתזונה שלכם בלי להתייעץ קודם עם רופא, דיאטנית, או איש מקצוע מוסמך אחר.

איפה קונים תחליפי חלב?

ישראל הפכה בשנים האחרונות לאחד ממוקדי הטבעונות הגדולים בעולם ולא חסרים בה מוצרים טבעוניים. יחסית לנעשה בערים גדולות אחרות בעולם, ובוודאי יחסית לגודל האוכלוסייה, תל אביב שופעת במיוחד במסעדות טבעוניות וצמחוניות. מי שרוצים להשוות, מוזמנים לנסוע לרומא ולחפש שם בית קפה שבו מגישים קפה עם חלב סויה.

כך או אחרת, מה שזה אומר הוא שיש ביקוש רב למוצרים אלה והם זמינים היום בכל סופרמרקט כמעט; לפחות מוצר אחד מכל סוג, בהרבה מקומות. מגוון של מותגים ומוצרים גדול יותר תוכלו למצוא בחנויות מזון אורגני, בחנויות טבע וכו'.

 

קנקן חלב וכוס חלב על שולחן עץ

מחפשים מוצרי חלב טעימים? היכנסו ומצאו מחלבות מומלצות באזורכם

 

מה ההבדל בין חלב יונקים לבין תחליפי חלב ומשקאות מן הצומח?

כאן אנחנו נכנסים לנושא של הרכב מינרלים, ויטמינים וחלבונים שונים, וכן תכולת שומן. כל משקה וסוג תחליף הוא בעל הרכב שונה מזה של האחר. אולי בהקשר הזה, כדאי לדבר קצת על יונקים וחלב אם ולהשוות את הרכיבים לחלב צמחי, אם רוצים.

בחלב יש חלבון משני סוגים: הרוב הוא חלבון שאינו מסיס במים ונקרא קזאין, והשני - כ- 20% - הוא חלבון שיש לו מסיסות במים ונקרא Whey. שני החלבונים האלה מכילים את כל חומצות האמינו הדרושות לנו ונקראים 'חלבונים מלאים'. החלבונים האלה זמינים לגוף.

בנוסף, בחלב יש 18 מתוך 22 המינרלים או הנוטריינטים שדרושים לבני אדם, ביניהם ויטמינים שונים כמו ויטמין D, ויטמין A, זרחן, מגנזיום, אשלגן ועוד. המינרל שזכה לקידום ולמירב תשומת הלב מאז ומעולם ושחלב מהווה לו מקור ככל הנראה טוב, הוא סידן. ולמה סידן מחלב חשוב? סידן דרוש לנו לבניית עצם.
בעבר היו בני האדם אוכלים בעיקר מזון מהצומח ובצמחים אין הרבה סידן. נוצר מצב שבו חלב הפך למקור עיקרי לסידן ומכאן עלתה חשיבותו.

חלב פרה מול חלב יונקים אחרים: מה ההבדלים?

יש הבדל בין סוגי החלב השונים, מבחינת הרכב מינרלים וויטמינים. חלב כבשים עשיר יותר בחלבון ובשומן. בחלב עיזים, שנחשב קל מאוד לעיכול, יש יותר סידן וזרחן בהשוואה לחלב פרה, וכן ויטמינים שונים כגון ויטמין A, B1, ו-B12. וחלב נאקה (גמלים) נחשב הקרוב ביותר לחלב אם, אבל הוא נדיר ויקר מאוד.

 

מגוון תחליפי חלב ממקורות שונים

 

סוגי תחליפי חלב ומשקאות צמחיים

בשוק קיימים סוגים רבים של משקאות צמחיים ותחליפי חלב שמקורם מהצומח. חלקם מלאים יותר (מכילים יותר חלבון מלא) וחלקם פחות. חלק מכילים סוכר ברמות גבוהות אבל בחלק אין לקטוז וכו'. אם אתם סובלים מבעיה בריאותית, במיוחד סוכרת או רגישות ללקטוז או סוכר חלב, התייעצו עם מומחה.

חלב שקדים

עשוי משקדים או מתמציות שקדים ומכיל לעיתים כמויות גבוהות של סוכרים (פחמימות). כל יצרן והנוסחה שלו עם תכולת הסוכר וחומרי הטעם והריח שהוא מוסיף. בשקדים אין חלבון כמעט, כך שתכולת החלבון במשקאות שקדים היא נמוכה. מה שכן יש הוא לעיתים קצת יותר שומן.

יש משקאות שקדים שמוסיפים להם ויטמינים שונים. בכל מקרה, חפשו משקה עם מינימום סוכר או הכינו בעצמכם בבית.

חלב קוקוס

בשוק קיימים משקאות קוקוס, שבהם יש תוספים ותוספות שונות, כולל מייצבים ומתחלבים, תוספות של סידן ועוד. מצד שני, יש מי קוקוס טבעיים, שלא מוסיפים להם דבר ואלה מכילים בעיקר פחמימות ו... מים. בהם אין בכלל חלבון ומבחינת ויטמינים זה לא משהו לשים אליו לב במיוחד.

שימו לב למה שאתם צורכים, בהקשר הזה; כדאי לקרוא את מה שרשום על התווית ולשים לב לרכיבים ולערכים התזונתיים. ואם אתם שותים מוצר כזה על בסיס קבוע, העדיפו מי קוקוס טבעיים.

חלב שיבולת שועל

משקה שיבולת שועל, כמו משקאות אחרים שעשויים מדגנים, הוא משקה שיש בו לא מעט סוכר פשוט. הוא לא מכיל חלבון ומבחינת כמות הסוכר, הוא קרוב מאוד - 50% בערך - למה שיש בכוס מיץ. די הרבה קלוריות, לרוב גם די הרבה נתרן. תכולת הוויטמינים והסידן משתנים בהתאם ליצרן ולפורמולה שלו.

 

משקה חלב צמחי בכוס עם קש

 

חלב סויה

משקאות הסויה למיניהם הם המשקאות העשירים ביותר בחלבון, אבל פה יש קאצ': לפחות אצל אחד היצרנים, המשקה הרגיל מכיל 6 גרם חלבון ב- 100 מ"ל, ואילו המשקה האורגני, שמקורו בפולי סויה מסחר הוגן וכו', מכיל רק 3 גרם חלבון ב- 100 מ"ל.
מה זה אומר? שרצוי מאוד לבדוק את מה שאתם קונים, ולא לצאת מתוך הנחה שדווקא המוצרים האורגניים, למשל, הם אלה שעדיפים מכל הבחינות על האחרים.

מומלץ לקנות את המוצרים העמידים, כיון שהם מכילים פחות חומרי שימור ממוצרים טריים דווקא ואין הבדל אמיתי מבחינת איכות. בדקו תכולת נתרן ותוספים, בכל מקרה.

חלב אורז

משקאות אורז הם מתקתקים באופיים, כמו חלב דגנים אחר (ראו בסעיף על שיבולת שועל). אורז לא מומלץ לצריכה קבועה בכמות גבוהה על ידי ילדים, כיון שהוא חשוד כמכיל ארסן; יסוד רעיל שנמצא באורז באופן טבעי - גם באורז אורגני. כמה רעיל? בואו נגיד שמשתמשים בו בחומרי הדברה.

במשקה אורז כמות החלבון אפסית, פחמימות פשוטות בכמות גדולה מזו של משקאות דגנים אחרים, נתרן בכמות ממוצעת של 50 מ"ג לכוס ועוד.

חלב אגוזי לוז

כמו משקאות רבים אחרים, הוא לא צריך להכיל גלוטן או לקטוז, אבל יש לבדוק כמובן מה מופיע על התווית והאריזה.

משקאות אלה עשויים מאגוזי לוז שעברו קלייה קלה ועשויים להיות לכן בעלי גוון קל ולא לבן. כמו משקאות מתחלבים אחרים יש בהם מייצבים, מתחלבים שונים וברוב המקרים גם מוסיפים להם ויטמינים. יחסית מעט סוכרים, אבל כמו משקאות הדגנים, גם כאן אין הרבה חלבון והכמות שלו אפסית (אלא אם כן הוא מתוסף).