גומי לעיסה - מסטיק - הוא דבר נפלא לרבים מאיתנו. הבעיה היא שאינו מתכלה בכלל (האם ידעתם שהוא יישאר בטבע לנצח?) ולא קל להיפטר ממנו אם אין פח אשפה בסביבה. ילדים במיוחד, אבל לצערנו גם לא מעט מבוגרים, פשוט זורקים את המסטיק שלהם בכל מקום אפשרי וישנם גם מקרים שבהם אנשים מדביקים אותו לכיסא או לחלק התחתון של שולחן. מהמקומות האלה הוא מגיע לעיתים קרובות לבגדים, ולפעמים עובר זמן עד שמבחינים בו. בזמן שחולף, המסטיק נתפס בסיבי הבגד בצורה שקשה מאוד להסירו.

האם ניתן להסיר מסטיק מבדים?

מכבסות רבות נתקלות בבקשה להסיר מסטיק מבגד, והבשורה שמגיעה מהן היא שלא צריך להיכנס להיסטריה. המשימה אמנם לא קלה ומצריכה קצת עבודה, אבל היא לא בלתי אפשרית.

כלל ברזל ראשון: בכל פעם שאתם משתמשים בחומר כלשהו (אלכוהול, בנזין וכו'), או בשיטה שמשנה את הטמפרטורה של הבגד בצורה קיצונית - בדקו היטב את הוראות הכביסה והשימוש בבגד או בבד וממה הוא מורכב כדי למנוע את הריסתו.

  • בדים מסיבים טבעיים הם לרוב עמידים בפני ממיסים שונים (בנזין, למשל).
  • סיבים סינתטיים עלולים להיפגע.
  • צמר לא מתאים לגיהוץ בחום גבוה.

שוב: בדקו כל שיטה והתאימו אותה לבד או לחומר ממנו עשוי הבגד.

 

ניקיון שטיח ממסטיק שנדבק אליו
רוצים לחדש את המלתחה? היכנסו ומצאו חנות בגדים מומלצת וקרובה

 

1. הסרת מסטיק בעזרת הפריזר

קפלו את הבגד והכניסו אותו לשקית ניילון, כאשר החלק מוכה המסטיק נמצא חשוף (בתוך השקית; רק לא לקפל את המסטיק פנימה). הניחו את הבגד במקפיא למשך כמה שעות או לילה שלם ותנו למסטיק לקפוא היטב.

לאחר שהמסטיק קפא, קחו סכין מטבח והרימו בעדינות את שולי המסטיק. אם תפסתם את הבעיה בזמן, הוא ייפרד בקלות מהבגד. אם לא, ייתכן שתצטרכו לגרד קצת עד שרובו ירד - רק אל תגרדו הרבה, כדי לא לפגוע בבגד ולשחוק אותו.
את השארית ניתן להסיר במסיר כתמים, ואז לכבס את הבגד באופן רגיל.

שיטה זו טובה לסוודרים וצמר.


לא הצלחתם להסיר את המסטיק מהבגד? היכנסו לאינדקס B144 ואתרו מכבסה מומלצת באזורכם לפי ביקורות והמלצות של אחרים:

מכבסה בתל אביב

מכבסה בראשון לציון

מכבסה בחיפה

מכבסה בחולון

 

2. להוריד מסטיק מבגד עם מגהץ חם

הרעיון כאן הוא להמיס את המסטיק ולהעביר אותו למקום אחר - במקרה הזה, פיסת קרטון.
קחו ריבוע קרטון והניחו אותו על הבגד עם המסטיק. הפכו את הבגד עם הקרטון אל קרש גיהוץ, כך שהקרטון צמוד לקרש, וגהצו את הבגד מהצד השני בחום גבוה. המסטיק יימס ויידבק אל הקרטון, שהוא בעל שטח פנים גדול יותר מהבד.

שימו לב לא לגהץ ישירות את המסטיק, כי הוא עלול להידבק למגהץ (במקרה כזה מסירים את המסטיק ממגהץ חם, עם חומץ).
 

3. להוריד מסטיק עם מים רותחים

ודאו שסיב הבגד מתאים לכך וצקו מים רותחים על המסטיק. חכו מעט ונסו להרים את שולי המסטיק ולהרחיק אותו. חיזרו על הפעולה פעם או פעמיים ואז כבסו כרגיל אחרי ששמתם קצת נוזל להסרת כתמים על הנקודה.

אופציה נוספת לשימוש בחום היא כביסה של הבגד בחום הגבוה ביותר שאפשר - אל תייבשו את הבגד במייבש אם לא כל המסטיק ירד.
 

4. להשתמש באוויר חם

השתמשו במייבש שיער בחום גבוה כדי לייבש את המסטיק ואז גרדו בעדינות בסכין פלסטיק. שימו לב לכך שזו שיטה שמתאימה יותר לבדים מסיב טבעי.

קשור: איך לנקות שטיח?

5. הורדת המסטיק מהבגד עם חמאת בוטנים

ואם אין לכם, אז חמאה רגילה. שיטה זו טובה לסיבים סינתטיים (ניילון, ראיון וכו'). מורחים קצת חמאת בוטנים על המקום המודבק. מחכים שתיים או שלוש דקות ואז משפשפים במברשת שיניים משומשת (רכה).

אפשר לחזור על הפעולה אם צריך, אבל ברוב המקרים תצטרכו רק להניח דטרגנט על המקום כדי להסיר את הכתם השומני ואז ניתן לכבס כרגיל.

 

6. נסו אלכוהול ובנזין לבן

שני אלה הם ממסים חזקים: אלכוהול 96% או בנזין לבן; שני דברים שכדאי שיהיו בבית, באופן כללי.
אלכוהול לא יזיק לבגד, אבל בכל מקרה כדאי לבדוק במקום סמוי, אם הוא עושה נזק לצבע או לא. בנזין הוא חומר יותר "אלים" וטוב בעיקר במצב שבו המסטיק כבר חדר עמוק לתוך הסיבים.
בדקו עמידות ואז הרוו את הבגד בחומר, מצידו השני של הבד, עד שהמסטיק יימס וייפרד מהבגד.