בעולם העסקים, תחום המזון – מסעדנות, ייצור מוצרי מזון מסוימים וכו' – נחשב לתחום שרף הכניסה אליו נמוך, אבל הסיכון שבו גבוה, ואפילו גבוה מאוד. 

כאשר מדברים על רף כניסה נמוך, מדברים על כך שכל אחד, גם מי שאין לו הכשרה מיוחדת או מאוד ארוכה, יכול לפתוח מסעדה נחמדה, בהשקעה מדודה, שמתאימה גם לעוסק קטן. מצד שני, כאשר מדברים על סיכון גבוה, מדברים על כך שללא ייעוץ עסקי נכון וידע, עסקים רבים בתחום זה נסגרים כבר אחרי השנה הראשונה – לרוב בגלל הסיבה שבגללה הכניסה לתחום נוחה: העדר ידע וניסיון בתחום.

 

בישראל במיוחד, בתי קפה נחשבים לעסקי מזון יחסית אטרקטיביים. הביקוש לקפה יחסית גבוה, עלויות ההכנה שלו לא גבוהות והרווח על המוצר הבסיסי – סביר מאוד. בנוסף על כך יש הרבה מוצרים נלווים ש"באים עם הקפה", כגון עוגות ועוגיות, כריכים וסלטים, שקל מאוד להכין או לקנות מספקים ייעודיים והגשתם אינה דורשת רישיונות שקשה להשיג (קשה הרבה יותר לקבל רישיון לעסק שעובד עם דגים טריים, למשל, מאשר בית קפה שמגיש לכל היותר סלטים).
במהלך השנים האחרונות צמח שוק בתי הקפה ומסעדנות בכ- 35% כאשר הוא מרוויח כ- 3.5 מיליארד שקל במהלך שנה. האפשרות לצמצם סיכונים ולקבל זיכיון של רשת קפה פופולארית במקום להתחיל להקים עסק מבראשית, קורצת לרבים. קל יותר לנהל עסק קיים אשר קיבל את הרישיונות הדרושים על סמך ניסיון עבר עשיר ומעסיק עובדים שעברו הדרכה מסודרת.
חברה שמוכרת זיכיון לבית קפה, מוכרת את המוצר לזכיין ומספקת לו מידע והכוונה לניהול העסק. אותו זכיין מרוויח מהעסק ומשתמש בלוגו ובמוניטין של הרשת, אך הוא מעביר לזכיינים לא מעט מההכנסה שלו. בנוסף, אם אחד מסניפי הרשת זוכה לפרסום שלילי מסיבה מסוימת, הדברים מקרינים מיידית על כלל הזכיינים ברשת, ולא משנה כמה הם טובים ויעילים. 
אנשים שמעוניינים להפוך לזכיינים של בית קפה במסגרת רשתית, צריכים קודם כל לקחת עורך דין טוב, שיכול לבחון מה שהם מקבלים מהרשת, לעומת מה שהם מתחייבים לו. עו"ד שכזה יבחן היטב את החוזה מול החברה הזכיינית ויוודא שהלקוח שלו מוגן מפני אובדן מוניטין ופגיעה בעסקיו מצד אחד, ושמצד שני הוא גם ייהנה מהכנסות ראויות. 

 

בית קפה עם הרבה לקוחות

חולמים לפתוח בית קפה מצליח? פנו ליועץ עסקי מקצועי שילווה אתכם לאורך התהליך

 

בדרך לזכיינות על הקפה - שלבי התהליך

כדי שלא להיפגע ועל מנת לשמור על המוניטין שלה, חברה זכיינית בעלת שם וותק בשוק תבחן בשבע עיניים למי היא מוכרת זכיינות.  בכדי לוודא כי הזכיין מתאים, בודקת החברה את המועמדים או מי שמבקשים להיות חלק מהרשת, ובוחרת את המתאימים ביותר לעבודה.
הזכיין צריך להיות חרוץ, אמין, בעל מוטיבציה, בעל חוסן פיננסי, יחסי אנוש טובים, יכולת התמדה, ומודעות לשירות. בנוסף, הוא חייב לשדר לזכיינית שהוא מוכן להתחייבות ארוכת-טווח ולא מחפש בהכרח רווח קל. 
לאחר שהיא בוחנת את המועמדים השונים, ובוחרת את המתאימים לה, עובר כל זכיין הכשרה מקיפה ומדויקת. במקביל לקבלת ההדרכה, מאתרת החברה מיקום מתאים לסניף של הזכיין או משתתפת איתו בבחירת המיקום, מגייסת מנהלים ומסייעת בגיוס עובדים ומספקת ליווי והדרכה לצוות העובדים. ברוב הרשתות ממשיך הזכיין לקבל ליווי צמוד של הרשת גם אחרי ההקמה והפתיחה ולאחר מכן יכול הזכיין לקבל סיוע ותמיכה בכל נושא.

 

מה חשוב לקחת בחשבון?

מלבד בחינה מדוקדקת של מודל ההכנסות וההתחייבויות מול הרשת והספקים שלה, יש להתחשב בכמה גורמים חשובים אשר עשויים להשפיע על הצלחתו של העסק המתוכנן. בכדי להנמיך את הסיכונים, כדאי לבחור ברשת מצליחה אשר משווקת מוצר איכותי ומבוקש. עצם העובדה שמדובר בסניף של רשת בעלת מוצר מבוקש, תסייע לזכיין להגדיל את כמות הלקוחות שיבקרו בו ולעלות את כמות המכירות.
כמו כן, רצוי לבחור ברשת בתי קפה אשר מספקת תמיכה, ייעוץ ומדריכה את הזכיין כראוי. במידה והזכיין חסר ניסיון, ההדרכה חשובה ביותר והיא תוכל למנוע מהזכיין לבצע טעויות. זכיין שרוכש זיכיון מחברה מצליחה, יוכל לעבוד בצורה עצמאית, אך במידה ויהיו לו שאלות או בעיות, הוא יוכל לפנות אל החברה המזכה ולקבל הכוונה, תמיכה ועזרה. כמו כן, יקבל הזכיין ליווי ראשוני.