בשוק הנדל"ן יש מומחים שחושבים שישנם יתרונות למתן בלעדיות על שיווק נכס למשרד תיווך אחד למשך תקופה מסוימת. 
מנגד, יש מי שחושבים שהנוהג הזה פסול מעיקרו. אפילו המתווכים לא מסכימים ביניהם על עניין ה'בלעדיות', ואכן יש יתרונות – לצד כמה חסרונות.
באופן עקרוני, אם יש לכם דירה להשכרה ואתם רוצים להגדיל את הסיכוי שהיא תושכר במהירות, ההיגיון אומר שתשתדלו שהיא תפורסם בכמה שיותר מקומות ושיראו אותה כמה שיותר שוכרים פוטנציאליים. 
באופן דומה, גם מכירת דירה תלויה בחשיפה ובשכנוע, וגם כאן, השאיפה של בעל הנכס היא שהיא תחשף לכמה שיותר אנשים. 

 

האם אפשר לפנות למספר מתווכים באותו זמן?

מי שהוא בעל נכס ופנה למתווך כדי שישכיר או ימכור את הנכס שלו, רשאי באותו זמן לפנות גם למשרדי מתווכים אחרים, ממש כפי שהם יכולים לפנות אליו. 
ההיגיון מאחורי הכלל הזה, הוא שככל שיש יותר מתווכים שמחפשים לקוח לנכס, כך תגדל ההפצה של הידיעה על אודותיו. בנוסף, התחרות בין המתווכים ומשרדי התיווך השונים תביא אותם להתאמץ יותר, כדי לא לפספס את העסקה.

בפועל, כאשר מפרסמים מודעה למכירה או להשכרה של נכס, מיד מקבלים כמה וכמה טלפונים ממתווכים ומשרדי תיווך. אלה מציעים את שרותי התיווך שלהם ולעתים מציעים גם בלעדיות:
 "תן לי בלעדיות על הנכס לשלושה חודשים, ואתאמץ יותר. אפרסם את הנכס שלך במודעה שלנו במקומון, מה שלא שווה יהיה לי לעשות אחרת." 
אלה רק שניים מהטיעונים שמשמיעים מתווכים או משווקי משרדי תיווך שמבקשים בלעדיות על נכס. הטיעון השלישי הוא "למה לך שיסתובבו פה כל כך הרבה אנשים כל הזמן? אני אביא אותם בצורה מרוכזת ואחראית, ורק את המתאימים ביותר."

 

עסקה מוצלחת

 

מה כדאי לדעת על כל נושא הבלעדיות ותיווך?

ראשית, עליכם להסכים בכתב ובחתימה לתת בלעדיות לתיווך הנכס למתווך מסוים, כדי שלא יהיה מצב שבו מתווך בא בטענות כאילו הובטח לו דבר מה כמו בלעדיות או עמלה גבוהה יותר, בשעה שלא כך היה.
מדובר בטופס נפרד מטופס ההסכמה לשלם דמי תיווך. בכל מקרה, לא תעלה תקופת הבלעדיות על הנכס על שנה, ואם לא סיכמתם שום דבר בכתב, בלעדיות התיווך לא תעלה על תשעה חודשים. להבדיל מנכס מסחרי, כאשר מדובר בדירה (או בית) תקופת הבלעדיות שמוענקת למשרדי מתווכים לא תעלה על שישה חודשים.

 

מה צריך לעשות מתווך שיש לו בלעדיות?

באופן עקרוני הוא חייב להיות הרבה יותר פעיל ומעורב בשיווק הנכס, מאשר מתווך שרק מודע לקיומה של הדירה או של הנכס האחר שלכם. 
מתווך בעל בלעדיות חייב לבצע פעולות שיווקיות שונות – פרסום מודעות או תליית שלטים, דיוור ישיר וכד' – כדי למכור את הנכס. 
אם הוא לא ביצע פעולות שיווקיות, תקופת הבלעדיות תוגבל לשליש וכאשר מדובר בדירה, היא תוגבל ל- 30 יום בלבד.

 

בלעדיות, משרדי תיווך ומתווכים כגורם יעיל

הרבה פעמים אומרים לקוחות שהם אינם רוצים לשלם דמי תיווך, כיון שהמתווך או משרד התיווך לא היה הגורם היעיל או הפעיל בעסקה. 
בהקשר הזה חשוב מאוד לדעת שאם מתווך היה בעל בלעדיות, והוא ביצע פעולות שיווק במהלך התקופה, רואים אותו גורם פעיל בכל עסקה שנחתמת בתקופת הבלעדיות. 
האם יש לשלם למתווך יותר או פחות 'דמי תיווך'? חלק מהמתווכים דורשים יותר "בגלל פעולות השיווק", וחלק מוכנים לוותר על חלק מדמי התיווך כיון שהם מקבלים הזדמנות גדולה יותר. כאן תלוי הכול במשא ומתן ובמצב השוק.

 

והיה ולא נמכר הנכס, מה הפסדנו?

מתווך שלא מכר נכס בתקופת הבלעדיות עלול לגרום בכך נזק לבעל הנכס. הנזק הוא יותר 'תדמיתי', כיון שלכאורה יהיה אז מדובר בנכס שאיש לא רצה, במשך תקופה ארוכה. 
למעשה, מתווכים אחרים ומשרדי תיווך אחרים מהמשרד בעל הבלעדיות ממתינים עם לקוחות פוטנציאליים עד לתום תקופת הבלעדיות, ואז משווקים את הנכס. כך הם לא צריכים להתחלק בעוגה עם מתווכים אחרים. 
אם הנכס שלכם אטרקטיבי, מומלץ שלא תמהרו לחתום בלעדיות עם מתווך, אלא אם כן הוא מציע הנחה משמעותית בדמי התיווך. כמו כן, נסו להגיע לתקופה קצרה ככל האפשר ובחנו כל הזמן את המתווך, האם הוא מבצע פעולות שיווק בתיווך.

מחפשים משרד תיווך קרוב? היכנסו ובחרו את משרד התיווך המתאים לכם בעזרת סינון על פי מיקום והתמחות רלוונטית.