הצמיגים חשובים לתחושת הנסיעה כשלעצמה, אבל הם משפיעים מאוד על בטיחות הרכב ועל צריכת הדלק. חשוב מאוד לבדוק את מצב הצמיגים באופן שגרתי ולא להסתפק רק בתיקון פנצ'רים, כשאלה קורים.

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לשמור על הצמיגים של הרכב, לצמצם את צריכת הדלק ולשמור על הכיס שלכם, בכל מה שקשור בתיקון צמיגים ופנצ'ריות.

התאמת צמיגים לרכב

קוד הצמיג – סימון הרוחב והחתך שלו, המהירות אליה הוא מותאם והקוטר שלו – מוגדרים על ידי היצרן ולכל מכונית מתאימים צמיגים בקוד מסוים. כאשר אתם פונים לפנצ'ריה לתיקון צמיג ונדרשת החלפה, ודאו שקוד הצמיג המוטבע על הצמיג החדש, מתאים לקוד של הצמיגים שלכם ולרשום ברשיון הרכב.

מבחינת רוחב הצמיג, מכוניות מהירות יהיו לרוב בעלות צמיגים רחבים יותר, שאחיזת הכביש שלהם מתאימה למהירויות גבוהות. החסרון של צמיגים כאלה טמון במשקל שלהם: אלה צמיגים שמשקלם גבוה יותר. על המשקל מנסים אמנם להקל באמצעות גלגלי מגנזיום וחתך נמוך יותר, אבל אז עולה כמובן גם המחיר. בכל מקרה, חשוב לדעת שאי אפשר להתקין צמיג שאינו מתאים למפרט הרכב. שינוי בצמיג המותקן מחייב אישור של משרד הרישוי ורישום מתאים.

תחזוקת צמיגים נכונה

חשוב מאוד למלא אוויר לפי הוראות היצרן. ניפוח בלחץ גבוה מדי יוריד את שטח המגע של הצמיג עם הכביש ויפגע באחיזת הכביש של הרכב ובבטיחות. ניפוח בלחץ נמוך מדי, יגביר את השחיקה ויעוות את הצמיג. אם הורדתם אוויר בצמיגים בחילוץ מחול, למשל, או בנסיעה על חול, זיכרו לנפח אותו מוקדם ככל האפשר אחרי העליה לכביש. חשוב גם לוודא שאין גופים זרים שנלכדו בתוך הצמיג, ושהג'אנט – הגלגל עצמו – שלם ולא מעוקם. פגיעה בג'אנט מחייבת בדיקה, תיקון ואיזון בפנצ'ריה.

האם הצמיג שלכם תקין? מתי כדאי להחליף?

אורך חיי הצמיג אינו קבוע וידוע. הוא משתנה בהתאם למזג האוויר וצורת השימוש. מומלץ מאוד להכנס לפנצ'ריה ולבדוק את הצמיגים בכל כמה אלפי קילומטרים: בפנצ'ריות יעריכו עד כמה אלה "יבשים", אם עומק החריצים עדיין תקין ואם שולי הצמיגים – הכתפיים - תקינים. כמו כן, הפנצ'רמאכר יבדוק אם בצמיג אין בליטות, שמעידות על חולשות נקודתיות. שחיקה לא אחידה של הצמיגים מעידה לרוב על צורך בכיוון פרונט, או בעיות דומות. החליפו את הצמיגים הפגומים, אבל במקביל תקנו את גורם השחיקה.

איך נדע שהצמיג החדש אכן חדש?

בפנצ'ריות חייבים להודיע לכם מהו גילו של הצמיג החדש שאתם קונים. יתרה מזאת, היצרן מסמן את הצמיג בקוד ייצור בן ארבע ספרות. שתי הספרות הראשונות הן השבוע, ושתי הספרות האחרונות – השנה. לדוגמא: 3011 הוא צמיג שיוצר בשבוע השלושים בשנת 2011. אל תקנו צמיג שגילו יותר משנה.