מדריך החלפת גלגל ברכב



בחודש יוני 2012 נקראו כוחות מד"א לישוב באזור הכרמל לטפל באדם שנפגע קשה בראשו במהלך החלפת גלגל ברכבו הפרטי. האדם ניסה ככול הנראה להחליף גלגל לאחר תקר (פנצ'ר) והחשד הוא שהרכב נפל עליו כששכב משום מה מתחתיו. כמובן שהחלפת גלגל ברכב לא צריכה להגיע למצב הזה ובאופן כללי מדובר על פעולה פשוטה ולא מסוכנת – אך יש לדעת את השלבים הנכונים בהחלפת הגלגל וכיצד לשמור על הבטיחות.



איך מחליפים גלגל ברכב צעד אחר צעד -



כדאי תמיד להחזיק ברכב כפפות בד, סכין או "קאטר" לחיתוך האזיקונים מצלחת הגלגל, משטח עבודה קטן לעבודה נוחה על הכביש. יש לוודא שברכב יש אפוד זוהר, מגבה (ג'ק), את המפתח המתאים לברגים של הצמיג, צמיג חלופי תקין ומשולש אזהרה – אותו מניחים לפני תחילת ההחלפה.

הורדת צלחת הגלגל (טסה): בדרך כלל גלגלי הרכב יהיו מכוסים בצלחת גלגל שנקראת גם "טסה". צלחת זו עשויה פלסטיק או מתכת ובחלק מהרכבים הפשוטים יותר הצלחת מחוזקת באמצעות אזיקונים (חבקי פלסטיק) למניעת "התעופפות" בכול פעם שנכנסים לבור בכביש. בעזרת סכין, "קאטר" או כל חפץ מתאים אחר (מפתח...) חותכים את האזיקונים ומסירים את הצלחת – יכול להיות שתצטרכו להפעיל מעט כוח.

שחרור אומי הברגים: מתחת לצלחת הגלגל נמצאים הברגים והאומים שמחזיקים את הגלגל במקומו, לפני הרמת הרכב בעזרת המגבה יש להשתמש במפתח ולשחרר אותם. האומים מחוזקים חזק אז בהחלט אפשר לחבר את המפתח אליהם ולעמוד עליו כדי להפעיל יותר משקל וכוח לשחרור האום. הכוונה היא רק לשחרר את האום מעט ולא להבריגו לגמרי החוצה – כשהרכב מוגבה אי אפשר לשחרר את הנעילה החזקה כי הגלגל פשוט יסתובב.

הגבהת הרכב: שלב זה חייב להתבצע בצורה טובה למניעת תקלות ותאונות. מוציאים את המגבה – הג'ק בשמו העממי – מרכיבים אותו ומניחים את מנגנון ההגבהה במקום המתאים לו על שלדת הרכב, בסמוך לגלגל שיש להחליף. רצוי בכול מקרה לוודא מראש שאתם יודעים להשתמש בג'ק. את הרכב מגביהים עד שהגלגל הרלבנטי נמצא לגמרי באוויר ואפשר להחליפו.

שחרור סופי של האומים: בעזרת המפתח ואפילו ביד, משחררים את האומים (ברגים) ומוציאים אותם – הכי בטוח לשמור אותם בצלחת הגלגל ההפוכה על מנת שלא יאבדו.

שולפים את הגלגל המפונצ'ר: עם קצת כוח, שולפים את הגלגל מהתושבות שלו ומניחים בצד – בסיום התהליך נכניס אותו לתא המטען על מנת לקחת לפנצ'רייה לתיקון.

הרכבת הגלגל החלופי: כעת אפשר להרכיב את הגלגל החלופי ולחזק אותו בסדר הפוך – מרכיבים את הגלגל על התושבות, מבריגים את האומים ללא חיזוק סופי, מורידים את הרכב מהג'ק, מרחיקים את הג'ק, מחזקים את הברגים בחוזקה בעזרת המפתח ונוסעים לפנצ'רייה לתיקון והחזרת הגלגל הרגיל. חשוב להדגיש כי כיום הגלגלים החלופיים קטנים יותר ומיועדים רק למטרה זו. הגלגלים החלופיים מוגבלים בקילומטראז' ואפשר לנסוע עליהם במהירות של עד 80 קמ"ש.

לסיכום: החלפת גלגל ברכב היא עניין באמת פשוט שכל אחד ואחת יכולים לעשות. נכון, זה מלכלך ולא נוח – בייחוד בקיץ – אבל בעזרת כפפות ומשטח עבודה קטן החלפת הגלגל הופכת להיות הרבה יותר קלה ונקייה. לאחר ההחלפה יש לגשת בהקדם לפנצ'רייה או למוסך לתיקון הפנצ'ר או החלפת צמיג והרכבתו חזרה על ידי איש מקצוע.