אם אתם מחפשים ספר טוב – חשוב שתקראו את העמוד הבא:

 

במוקד התלונות של אמון הציבור התקבלו תלונות רבות נגד עסקים בתחום מכר ספרים (אם כי מדובר במספר יחסית נמוך של תלונות בהשוואה לענפים אחרים).  התלונות מצביעות על מספר דפוסי ליקוי מרכזיים בענף, תוך התייחסות לשלושה סוגים של עסקאות בתחום: עסקאות בחנויות רגילות, עסקאות מכר מרחוק (דרך האינטרנט וכו'..) ועסקאות רוכלות (מבית לבית ושלא בבית העסק עצמו). לכל אחד מסוגי העסקאות החוקים וההנחיות המיוחדים לו. אך ראשית, להלן מספר עצות וטיפים שימושיים, שחשוב שתקראו לפני שאתם רוכשים ספרים:

 

1. מדיניות החזרת המוצרים אמורה להיות ברורה וגלויה בחנות עצמה. בדקו זאת לפני הרכישה והתעקשו על המדיניות כפי שפורסמה בחנות.

2. קניית ספרים באינטרנט היא עסקת מכר מרחוק לכל דבר ועניין: ניתן לבטל אותה תוך 14 יום. הסייג: לא ניתן לבטל עסקת מכירת ספרים אם המוצר עצמו אינו באריזתו המקורית.

3. במבצעים: בדקו מראש האם מדובר בהצעה אמיתית או שבסך הכול מדובר בגימיק שיווקי

4. רכישה באמצעות תווי קניה או כרטיס מועדון: בדקו מה העסק מגביל מראש ברכישה באמצעות תווי הקניה. המגבלות קיימות על גבי התו עצמו.

5. ספר פגום? חובה על העסק להחליפו גם אם פתחתם את האריזה המקורית של הספר.

  

הליקויים המרכזיים החוזרים על עצמם בתחום מכירת הספרים – על פי התלונות שהצטברו, סווגו ונותחו בארגון "אמון הציבור":

 

א. אי גילוי בתחום המבצעים: חלק רב מן התלונות מתייחס לבעיות הקשורות למבצעים, למבצעים לחברי מועדון ולתלושים ותווי קניה.  בנוגע לחברי מועדון, עולות טענות בגין אי גילוי של פרטים מהותיים לפני התחייבות לכרטיס חבר.  בתלונות נוספות עלו טענות בנוגע לבעיות במימוש תלושים או תווי קנייה ובתוך כך בנוגע למוצרים ביחס אליהם ניתן לממש אותם.  בחלק מתלונות אלו נטען בנוגע למקרים בהם נרכשו תלושים עליהם מצוין כי הם חלים גם על מבצעים, אך היו מבצעים בהם לא ניתן היה לממש את התלושים.

ב. ביטולי עסקאות: מספר תלונות עוסק בנושא ביטולי העסקאות, בשני אופנים עיקריים:  ראשית, עולות טענות בגין שווי זיכוי הניתן בעת ביטול עסקה מיוחדת, לדוגמא רכישת ספרים במבצע.  ישנם מקרים החוזרים על עצמם בהם לאחר שנסתיים המבצע, לא ניתן היה להחליף את הספר אלא לקבל זיכוי חלקי בלבד.  הבעיה השנייה העולה בנוגע לביטולי עסקאות מתייחסת לעסקאות רוכלות. חשוב לשים לב, כי  בחוק הגנת הצרכן הוראה ביחס לביטול עסקת רוכלות לפיה לצרכן הזכות לבטל עסקה תוך 14 ימים מיום מסירת הממכר. למרות זאת, התלונות מציגות דפוס התנהלות ברור המונע מימוש הזכות בפועל.

ג. אי גילוי במכר מרחוק: מהתלונות עולה טענה לפיה נתקבל ספר שנרכש במכר מרחוק.  על הספר קיים סימון של מחיר מומלץ לצרכן, אך סימון זה היה מחוק בצורה ברורה ומכוונת.  לכאורה, עולה, כי מידע זה, החשוב לצרכן, הוסתר ממנו.

 

תלונה אחת שווה אלף קיטורים: למידע ולהגשת תלונה – www.emun.org