בעיות שכיחות בענף החשמל ואלקטרוניקה:

 

ענף החשמל והאלקטרוניקה עתיר בבעיות צרכניות ותלונות על ענף זה מהוות נתח מרכזי מכלל התלונות המתקבלות במוקד התלונות של אמון הציבור.

אחת הסיבות המרכזיות לכך היא העובדה, כי מרבית הצרכנים משוכנעים, כי הם משלמים את הכסף בעבור המוצר בלבד ושוכחים, כי למוצר מתלווים שירות ואחריות של שנה לפחות.

בדף מידע זה עצות וטיפים לקניה חכמה של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, תוך ציון הבעיות השכיחות בענף -  בהתבסס על תלונות שנקלטו, סווגו וטופלו במוקד התלונות של אמון הציבור.

 

כך תקנו מוצר חשמלי / אלקטרוני בשלום וביטחון:

 

1. לבוא מוכנים- אנו ממליצים להתייעץ לפני הקנייה עם מישהו שמבין בתחום. 

2. תאור מילולי – מומלץ להוסיף תאור מילולי מפורט לגבי המוצר שהוזמן לרבות, המוצר המבוקש, הדגם מבוקש, וכד'. 

3. טרם רכישת המוצר חשוב לברר מה כוללת האחריות ומי אחראי לספק את השירות. בית העסק חייב להציג בפני הצרכן את תעודת האחריות והנ"ל יכול לעיין בה בטרם רכישת המוצר. 

4. בית העסק חייב להבהיר לצרכן מראש את פרטי העסקה לרבות אפשרויות ביטול עסקה ודמי ביטול החלים על הצרכן. 

5. ניתן לבדוק את יעילות המוצר מבחינת צריכת החשמל על פי תווית אנרגיה המופיעה על גבי המוצר  (מדרגה A עד דרגה G). 

6. הזמנת טכנאי- חוק הטכנאים חל על חברות המספקות שירותי תיקונים למוצרי חשמל ואלקטרוניקה שעלותם 150 ש"ח ומעלה, בשנת האחריות הראשונה. בהתאם לחוק על הטכנאי לתאם שעת הגעה מדוייקת כאשר זמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שתואמה. איחור של שעתיים מעבר לזמן ההמתנה שנקבע (סה"כ 4 שעות מעבר לשעת ההגעה שתואמה) מזכה את הצרכן בפיצויי ללא הוכחת נזק בשיעור 300 ש"ח. בית העסק יכול להציע לצרכן לפצותו פיצוי שווה כסף- במוצר/ים או בשירות/ים. 

7. משך התיקון- הדבר תלוי במיקום בו מבוצע התיקון ובסוג המוצר. התיקון בבית הצרכן יבוצע תוך שבוע, אלא אם מדובר במוצרים מיוחדים כגון: מקרר,מקפיא, מכונת כביסה, מזגן ועוד. במקרה כזה התיקון יבוצע תוך 3 ימים. 

8. בעת יצירת קשר עם נציגי שירות הלקוחות רצוי לברר מיהו הנציג המטפל ולפנות אליו בכל פניה בנושא עד לסיום הטיפול. הדבר יחסוך זמן יקר של הצרכן בהעברת שיחות מנציג לנציג. 

9. במידה ובית העסק טוען כי אין באפשרותו לספק חלקים חדשים ומקוריים ובפועל המוצר לא תוקן, הצרכן זכאי לקבל מוצר חדש זהה או שווה ערך או לקבל החזר כספי.

 

קונים מוצר חשמל או אלקטרוניקה? שימו לב - אלה התלונות הנפוצות ביותר של צרכנים:

 

1. הטעיית צרכנים: תופעת ההטעיה שכיחה במיוחד ברכישת מוצר חשמלי / אלקטרוני באמצעות האינטרנט. דוגמא בולטת לכך היא "פרסום פיתוי" - הצרכן מבקש לרכוש דגם של מוצר מסוים במחיר מסוים המפורסם באתר האינטרנט ומבצע את ההזמנה. לאחר ביצוע ההזמנה בית העסק  יוצר קשר עם הצרכן ומיידע אותו כי הדגם הספציפי, אותו ביקש לרכוש, אזל מהמלאי ומציע לו דגם אחר במחיר גבוה יותר. זוהי תופעה נפוצה למדי ומדובר בהטעיה לכל דבר ועניין.

 

2. מוצרים פגומים: צרכנים מלינים, כי מיד לאחר הרכישה או בסמוך לאחר מכן מתגלות תקלות במוצר. כאשר הצרכנים פונים לחברה המשווקת או ליבואן/יצרן נתקלים בסירוב מצידם להחלפת המוצר במוצר חדש.        

 

3. בעיות בביטול עסקה: לעניין זה יש להבחין בין ביטול עסקה כאשר מדובר במוצר פגום לבין ביטול עסקה באופן כללי. ביטול עסקה - לעתים הצרכן מעוניין לבטל את העסקה בין היתר משום שהיה נתון לשיווק אגרסיבי מצד המוכר או כאשר ביצע רכישה באמצעות האינטרנט והמוצר בפועל התגלה כשונה ממה שהובטח לו. בית העסק חייב לפרסם באופן בולט את מדיניות החזרת המוצרים. באם מדובר ברכישה באמצעות האינטרנט אזי לצרכן הזכות לבטל את העסקה תוך 14 יום מיום קבלת המוצר כאשר גובה דמי הביטול הקבוע בחוק הינו 5% מהעסקה או 100 ש"ח לפי הנמוך ביניהם.

 

4. שרות טכני לקוי: מדובר בדפוס ליקוי שכיח למדי. צרכנים רבים מלינים על שירות בלתי מקצועי הבא לידי ביטוי, בין היתר, בהעדר מציאת פתרון לקלקול כאשר לעתים תקלות משניות במוצר מתוקנות אך התקלה העיקרית לא זוכה לטיפול. כמו כן, לא תמיד נעשה שימוש בחלפים מקוריים וחדשים בעוד שהצרכן כלל לא יכול לדעת איזה חלק שולב במוצר. הצרכנים מלינים כי נדרשים לשלם עבור התיקון גם מקום שהמוצר מצוי  בתוך תקופת האחריות. עוד מלינים הצרכנים כי גם כאשר נקבע ביקור הטכנאי הנ"ל לא עומד בזמנים שנקבעו מראש.

 

5. בעיות  במימוש אחריות: צרכנים רבים לא יודעים למי לפנות כשהם נתקלים בבעיה במוצר הנושא סבוך עוד יותר כאשר הרכישה בוצעה באתר האינטרנט.  החוק קובע כי היצרן מחויב לצרף למוצר תעודת אחריות ובמידה ומדובר במוצר מיובא החובה חלה על היבואן.  בדרך כלל תקופת האחריות הינה לשנה אחת, עם זאת ייתכן והיצרן/יבואן מקנים תקופת אחריות ארוכה יותר. תעודת האחריות חייבת לכלול את כל הפרטים המהותיים (תאור המוצר, מועד הרכישה, פרטי היצרן, אופן ההתקשרות עמו כד').  במסגרת תקופת האחריות על היצרן/יבואן מוטלת החובה לתקן ללא תשלום כל קלקול שהתגלה לרבות החלפת המוצר או החלקים (החלק המוחלף חייב להיות מקורי).

     

  נפגעתם? תלונה אחת שווה אלף קיטורים: למידע ולהגשת תלונה – www.emun.org