מהו אותו "מוסך הסדר"?

במסגרת ההסכם הזה, המוסך מתחייב לחייב את חברת הביטוח בעלות תיקון נמוכה יחסית לזו שהיה מחייב לקוח רגיל או לקוח פרטי. 
המוסך גם מתחייב להשתמש בחלקי חילוף שחברת הביטוח מאשרת לו – לא בהכרח חדשים או מקוריים – אלא חלפים בעלות שמתאימה לחברת הביטוח.
בחו"ל, במרבית המקרים, המבוטח מכניס את הרכב שלו למוסך, משלם את מה שהוא מחויב לגביו ומקבל פיצוי מחברת הביטוח, בניכוי ההשתתפות העצמית. 

מה יוצא ללקוח אם הוא מתקן את הרכב במוסך הסדר?

כדי לפתות את הלקוחות להשתמש בשירותים של מוסכי הסדר, מציעות חברות הביטוח ללקוחות שלל הטבות וחיסכון כספי לא מבוטל. 
לדוגמא, באתר של אחת מחברות הביטוח הגדולות תמצאו שהיא מציעה אחריות מלאה על איכות התיקון למשך שלוש שנים (אחרות מציעות שנה), השתתפות עצמית מופחתת או ביטולה המוחלט, רכב חלופי לתקופת התיקון, פטור מדמי כינון ועוד. 
בנוסף, מציעה לכם חברת הביטוח גם הנחה בתוספת הפרמיה שתהיה לכם בגין תביעה ועוד הנחה של מאות שקלים בהשתתפות עצמית בגין תיקון רכב צד ג' באחד ממוסכי ההסדר.
מה יוצא ללקוח אם הוא לא מתקן את הרכב במוסך הסדר?
אלא במוסך שהוא בחר בו, ואין לא קשר עם חברת הביטוח. 
עיקר הבעיות ברכב לאחר תאונה הן בעיות פחחות, בתוספת פגיעה במכלולים כגון רדיאטורים, כריות אוויר ונזקים למערכת ההיגוי.
בגלל שחברות הביטוח משלמות בהסדרים כמעט 4/5 מהתשלומים למוסכים (נתוני 2015), רבים מהם מפעילים לכאורה שלוש "דרגות" לעבודה שלהם:

  • עבודה מושקעת מאוד, מוקפדת ואיכותית, עם מכלולים מקוריים וחלפים חדשים, תואמים או מקוריים, מול לקוחות פרטיים.
  • עבודה ברמה שנייה, מול חברות הביטוח ועבודה ברמה שלישית מול חברות הליסינג.

מכאן יוצא, שלקוח שלא מטפל ברכב שלו במוסך הסדר יקבל לכאורה תמיד את העבודה האיכותית ביותר ואת החלפים שבהם ירצה: מקוריים וחדשים, אם זו תהיה החלופה שתתאים לו. (במוסך הסדר הוא מקבל את מה שמכתיבה חברת הביטוח).
מה שכן, הלקוח ישלם השתתפות עצמית גבוהה יותר, הוא לא יקבל את אותה אחריות של חברת הביטוח, אלא יהיה תלוי רק באחריות המוסך וישללו ממנו הטבות של העדר תביעות וכו'. 
חשוב לציין שבהתאם לפוליסה שלכם, אתם יכולים לבחור באחד משני הערוצים האלה – מוסך הסדר או מוסך פרטי. 

  • אתם גם יכולים לבחור להביא כל שמאי להערכת הנזק לרכב שלכם; נקודה שלא נדון בה כאן, הפעם. 

 

 

טיפול אצל מוסך הסדר

 

 

אז מה עושים? מה כדאי לעשות אחרי תאונה?

כל מקרה לגופו, וכל אחד ואחת עם הפוליסה שלהם והרכב שלהם. אנחנו לא יכולים לומר לכם מה לעשות במקרה שלכם, אבל כן להציע לכם שאלות שתשאלו את עצמכם, כדי להגיע להחלטה מושכלת:

  1. בן כמה האוטו? האם שווה להשקיע בו תיקון איכותי ויקר?
  2. כמה יקרה או נדירה המכונית שלכם?
  3. מה יהיה הנזק לערך המכונית אם התיקון ייראה או ייחשף לעין בעוד שנה או שנתיים? זה עלול לקרות, אם התיקון פחות איכותי.
  4. מה השווי הכספי של ירידת הערך של סעיף (3) מול שלל ההטבות שחברת הביטוח מבטיחה לכם?
  5. האם אתם מתכוונים להמשיך ולהחזיק במכונית, או שאתם חושבים למכור אותה?
  6. האם המוסך הפרטי מוכן לתת לכם אחריות, להשתתף בעלויות ההשתתפות העצמית ולתת לכם רכב חלופי, ולבצע את אותה עבודה איכותית שהיה מבצע ללקוח בלי קשר לחברת ביטוח?
  7. האם המוסך שבו הרכב מטופל, הוא ממילא מוסך הסדר? אם אתם מכירים את הפחח ואתם לקוחות ותיקים שלו, אולי ישקיע בכם קצת יותר, בכל מקרה.
  8. עד כמה חבל לכם על האוטו, וכמה אתם מושקעים בו "נפשית"?

לסיכום: מוסך הסדר יכול להיות במקרים רבים פתרון טוב לרכב אחרי תאונה. שקלו את שני הצדדים והחליטו בהתאם. 

מחפשים מוסך קרוב? היכנסו לאתר העסקים של b144.