קונים או משדרגים מחשב? זקוקים לטכנאי מחשבים? שימו לב:

 

ענף המחשבים הוא ענף מורכב ומסובך להבנה, לרובינו אין ידע מספיק המאפשר לנו להתאים מוצר לצרכינו.  פעמים רבות מרכיבים לנו מחשב מחלקים באיכות ירודה - כך מתח הרווחים של העסק עולה מבלי שאנו יודעים על כך. משום כך חשוב להצטייד במספר עצות וטיפים לפני בחירת עסק ורכישת מחשב.

 

מצאתם מקום לקנות בו מחשב? שימו לב:

 

    הגדירו טרם הרכישה לאילו מטרות ישמש אתכם המחשב- לימודים, עיבוד תמונות, גרפיקה וכו'

    אחרי שהגדרתם את מטרות השימוש במחשב- פרטו בפני העסק מטרות אלה, כך העסק יוכל להתאים לכם מחשב המתאים למטרות השימוש, לדוגמא, נפח הארד דיסק מתאים, כרטיס זיכרון מתאים, כרטיס מסך מתאים וכו'.

    מומלץ להוסיף תיאור מילולי מפורט לגבי המוצר שהוזמן לרבות, המוצר המבוקש, הדגם המבוקש, וכו'.

    השוו מפרטים ומחירים. הפערים עשויים להיות גדולים מאוד.

    דרשו כי במפרט תצוין זהות היצרן והיבואן של כל חלק ומשך האחריות על החלקים. בענף המחשבים נהוג כי האחריות לחלקי המחשב השונים אינה זהה. עבור חלקים מסוימים ניתנת אחריות של שנה, עבור חלקים אחרים ניתנת אחריות של 3 שנים ועבור חלקים מסוימים ניתנת אחריות לכל החיים (לדוגמא מעבדים).

    באחריות בית העסק להבהיר לצרכן מראש את פרטי העסקה לרבות אפשרויות ביטול עסקה ודמי ביטול החלים על הצרכן.

    במקרה של מוצר פגום מראש (להבדיל ממוצר תקין שהתקלקל בתקופת אחריות), זכות הצרכן לבטל את העסקה- מכירת מוצר פגום מהווה הפרה של התחייבות העסק כלפי הצרכן. יודגש כי עסק מחויב מכוח החוק להחליף את המוצר הפגום שנרכש במוצר זהה תקין או לבטל את העסקה ולהשיב לצרכן  את כספו.

    חשוב להקפיד על תעודת אחריות מלאה לפי דרישות החוק.

    חשוב להקפיד לבדוק מראש האם היבואן הוא יבואן רשמי או מקביל.

    בעיות במימוש אחריות? האחריות מוטלת על היצרן/היבואן המורשה (כאשר בפועל לעתים חברת שרות חיצונית היא זו שמטפלת בעניין מטעמו). חשוב לבדוק מראש מי נותן את השירות!

    התקנות חלות על כל מוצרי החשמל והאלקטרוניקה שמחירם  150ש"ח

    האחריות להחלפה/ ביצוע התיקון מוטלת על היצרן\יבואן ולא על העסק המוכר! אלא אם העסק המוכר הוא גם היבואן.

    האחריות היא בתוקף לשנה מרגע  מסירת המוצר לצרכן.

    האחריות מחייבת להשתמש בחלפים מקוריים וחדשים בלבד וזהים כמובן.

   אם המחשב עולה 400 ש"ח ומעלה, והיבואן/יצרן הפסיק את פעילותו בשנת האחריות הראשונה, העסק המוכר נכנס בנעלי היבואן/יצרן וחלות עליו כל החובות החלות על יבואן/יצרן המחשב.

 

אלה הן התלונות הנפוצות ביותר בתחום, כפי שאסף מוקד התלונות של אמון הציבור:

 

1.  פערים בין המוצר שהצרכן הזמין לבין מה שקיבל- פערים במפרט או באיכות של המוצר.

2.  מוצרים פגומים – תקלות מידיות חוזרות ונשנות שאינן מאפשרות שימוש מלא במוצר. חוסר ההבנה של הצרכנים בתחום מקשה עליהם להבחין בין מוצר פגום לבין מוצר תקין שנתגלתה בו תקלה במסגרת האחריות.

3.  בעיות בביטול עסקה –  כאשר המוצר פגום או כאשר המוצר נרכש בעסקת מכר מרחוק נתונה לצרכן הזכות לבטל את העסקה (במכר מרחוק הזכות מותנית בדמי ביטול בשיעור 100 ₪ או 5% ממחיר העסקה לפי הגבוה). תלונות רבות מתייחסות להעדר כיבוד של זכות הביטול.

4.  שרות טכני לקוי – תיקוני "כיבוי שריפות" במקום טיפול יסודי הם אחד הביטויים הרווחים לשירות טכני לקוי. נפוצות תלונות על תקלות חוזרות ונשנות שאינן מתוקנות ואינן מאפשרות את השימוש במוצר.

5.  שירות לקוחות לקוי- התייחסות בעייתית של "לך תבוא" וטרטור של הצרכן שוב ושוב.

 

תלונה אחת שווה יותר מאלף קיטורים- להגשת תלונה: www.emun.org