המלצות בנושא בחירת שיפוצניק באדיבות ארגון אמון הציבור

 

משפצים את הבית? שימו לב:

 

שיפוצניקים נמנים על ענף בעלי המקצוע, הכולל בין היתר חשמלאים, רתכים, צבעים וכו'. המדובר בענף חשוב ביותר בתחום הצרכנות, בו מתבצעות עסקאות בסכומים גבוהים. בדף מידע זה מצוינות הבעיות השכיחות בענף קבלני השיפוצים והמלצות בעניין, בהתבסס על לא מעט תלונות שטופלו במוקד של אמון הציבור.

 

מחפשים שיפוצניק טוב? מצאתם שיפוצניק טוב? אמון הציבור ריכז לכם את ההמלצות והטיפים הבאים:

  

1. חשוב לקבל המלצות-  ניתן לבקש מבעל מקצוע עצמו שמות של אנשים להם עשה עבודות בעבר. מהממליצים ניתן לבקש לראות את עבודת בעל המקצוע בשטח.

2. בצעו סקר שוק – קבלו כמה הצעות מחיר כדי ש"תרגישו" מהם המחירים בשוק.

3. חשוב לבדוק האם מדובר בבעל מקצוע מוסמך- למשל, בבחירת קבלן: האם הנ"ל רשום בהתאחדות הקבלנים.

4. ערכו הסכם בכתב- על ההסכם לכלול  את כלל העבודות לגביהן סוכם עם בעלי המקצוע.

5. מנעו הפתעות בסיום העבודה - סכמו עם בעל המקצוע בכתב כי עבודות נוספות, אשר אינן כלולות בהסכם, לא יהיו כרוכות בתשלום נוסף. ניתן לקבוע תשלום מקסימאלי בגין עבודות נוספות או שינויים.

6. ערכו פירוט תשלומים - חלק משמעותי מהתשלום רצוי להשאיר לסוף על מנת להבטיח את השלמת ביצוע העבודות

7. במידה ומדובר בשיפוץ רחב היקף הכולל בעלי מקצוע רבים, ניתן להיעזר בשירותי קבלן ראשי- אשר יפקח על העבודות ויהווה גורם אחראי.

8. בעל המקצוע נושא באחריות על טיב עבודתו-  יש להקפיד על קבלת תעודת אחריות.

9. באם הליקויים מתגלים כעבור זמן מה בעל מקצוע נושא באחריות  מכוח הדין, הקשורות לאחריותו על טיב המוצר שסיפק או השירות שנתן, גם אם לא נחתם הסכם בכתב.

 

אלה הן התקלות הנפוצות ביותר בהתנהלות מול קבלני שיפוץ, כפי שעולה ממוקד התלונות של אמון הציבור:

 

1.  התרשלות בעל המקצוע: זמן קצר לאחר השיפוץ מתגלים ליקויים שונים, המעידים על איכות חומר ירודה בו השתמש בעל המקצוע או על רמת עבודה לא נאותה. תלונות רבות עוסקות במוצר אשר מתגלה כפגום רק לאחר השיפוץ עצמו – כלומר בפגם נסתר שלא ניתן להבחין בו מייד. קיימים אף מקרים בהם בעל המקצוע, גרם נזק לרכוש הצרכן.

2. טענות בנוגע לחיובים נוספים עליהם לא הוסכם מראש: הצרכן מסכם עם בעל מקצוע על מחיר מסוים, אך בפועל בסיום העבודות הוא נדרש לתוספת מחיר בטענה שבוצעו עבודות נוספות. לעתים הצרכן משנה /מוסיף עבודות במהלך עבודת בעל מקצוע והמחיר משתנה בהתאם.

3. אי עמידה בלוח הזמנים: לעבודות השיפוצים ישנה נטייה להתארך מעבר למועדים עליהם הוסכם מראש בין הצרכנים לבעל המקצוע. ניתן לראות זאת בבירור בתלונות המגיעות למוקד.

 

תלונה אחת שווה אלף קיטורים – להגשת תלונה: www.emun.org