העסק שלך לא כאן? להצטרפות חינם חץ

המלצות בנושא רכישת מזגן באדיבות ארגון אמון הציבור

 

מחפשים מזגן חדש? מחפשים טכנאי מזגנים? שימו לב:

 

במוקד התלונות של אמון הציבור התקבלו מאות תלונות נגד עסקים בתחום המזגנים. התלונות נחלקות לשניים: קניית מזגן ממשווקים או בעיות בשירות על ידי נותני השרות (יצרנים/יבואנים או אחרים). יצוין כי באשר לקבוצת נותני השירות, התלונות מתייחסות למתן השירות במהלך תקופת האחריות או במסגרת הסכם השירות (עם תום תקופת האחריות) ככלל ניתן לראות בבירור כי ענף המזגנים רווי בעיות צרכניות.

 

מחפשים מזגן? זקוקים לטכנאי מזגנים? קחו מספר טיפים חשובים:

 

● חשוב מאוד לבדוק טרם ביצוע העסקה, כי מתקין המזגן מצויד בתעודה של מתקין מקצועי ומורשה.

● יובהר כי על פי תקנות אחריות ושרות לאחר מכירה,אם המשווק מתנה את האחריות בהתקנה של המוצר, חובתו לכלול את ההתקנה במחיר של המוצר. במקרה זה האחריות חלה גם על ההתקנה.

● את ההתקנה יש לבצע תוך 7 ימים מיום מסירת המוצר לצרכן. אם נקבעה חובת הדרכה למוצר, יש לבצעה תוך 7 ימים ממועד מסירת המוצר לצרכן.

האחריות תתחיל ממועד ההתקנה/הדרכה.

● יובהר כי בהתאם לתקנות האמורות יש לתקן מזגן בתקופת שנת האחריות הראשונה תוך 3 ימים מיום דרישת הצרכן וזאת במקרה שהקלקול מונע את השימוש העיקרי לשמו נועד המזגן- קירור וחימום. התעקשו על כך.

● היבואן מחויב לתקן את המזגן רק בחלקים חדשים ומקוריים.

● היבואן חייב למסור לכם מסמך בו יפרט את התיקונים והחלקים שהחליף.

       אם היבואן לא משתמש בחלקים חדשים ומקוריים או לא החזיר את המזגן למצבו טרם הקלקול, הוא מחויב למסור לכם מזגן חדש זהה או מסוג ואיכות דומים ושווי ערך או להשיב לכם את הכסף לפי בחירתכם. 

חוק הטכנאים נכנס לתוקפו והחל מספטמבר 2008 שימו לב ותעדו את מועדי הגעת הטכנאי. במקרה בו טכנאי, במהלך תקופת האחריות הראשונה של המוצר, קבע עמכם ביקור לשעה 08:00, הוא מחויב להגיע לביתכם עד לשעה 10:00, אם הטכנאי לא הגיע עד לשעה 12:00, באפשרותכם לתבוע פיצויים ללא הוכחת נזק בשיעור של 300 ש"ח, אם הטכנאי לא הגיע עד לשעה 13:00, זכותכם לתבוע פיצויים ללא הוכחת נזק בשיעור של 600 ₪.  

● בכל מקרה של בעיה להתלונן במקביל אצל שני הגורמים: הן היצרן/יבואן והן המשווק.

● מזגנים הם "צרכני חשמל כבדים", ולכן היעילות האנרגטית של המזגן היא שיקול חשוב ברכישת מזגן. החוק מחייב הצגה של "תווית יעילות אנרגטית" על כל מזגן, שבה מוצג מקדם היעילות שלה (מקדם COP) ככל שהמקדם גבוה יותר המזגן יעיל יותר

 

דפוסי ליקוי העולים מתוך תלונות הצרכנים, שהתקבלו באמון הציבור:

 

1. עיכובים בהגעת טכנאי: צרכנים רבים התלוננו, כי החברות תאמו ביקור טכנאי בפרק זמן לא סביר ממועד הדיווח על התקלה, טכנאים אחרו בשעות או בימים וכו'. יש לקוות כי עניין זה ישתפר בעקבות "חוק הטכנאים".

2. בעיות באבחון התקלה וחוסר מקצועיות של טכנאים: אבחנה שגויה ביחס לתקלה ולתיקונים הנדרשים, עבודה שאינה מקצועית, ביצוע תיקונים שאינם חיוניים וכתוצאה מכך בפועל נוצר עיכוב בתיקון התקלה וטרטור הצרכנים הנאלצים לפנות שוב ושוב לנותן השרות.

3. התחמקות מאחריות: תלונות רבות מתייחסות למצב בו החברה מושכת את ידיה מהמשך טיפול בתקלות ברגע שנגמרת תקופת האחריות למרות שהתקלה עצמה נתגלתה והועברה אליהם בתוך תקופת האחריות.

4. מזגנים פגומים ובעיות בהתקנה: תלונות רבות עוסקות בהתקנה לקויה של המזגנים, דבר המוביל לאי תקינות של המוצר (נזילות, בריחת גז ועוד) ויתרה מזו, גרימת נזק בבית הצרכן. פעמים רבות הצרכנים מוצאים עצמם מטורטרים מגורם אחד לשני תוך גלגול אחריות.

5. אי בהירות ביחס לדירוג/ניצולת האנרגטית: לדירוג האנרגטי חשיבות יתרה מבחינת חסכון בחשמל. בשל חשיבות הדירוג, נקבעו הוראות בחקיקה. המסדירות נושא זה.

 

תלונה אחת שווה אלף קיטורים – להגשת תלונה: www.emun.org