העסק שלך לא כאן? להצטרפות חינם חץ

המלצות ברכישת מוצרי אופטיקה באדיבות ארגון אמון הציבור

 

מחפשים משקפיים, עדשות או משקפי שמש? כדי שלא יעבדו עליכם בעיניים – שימו לב:

 

קניה של משקפיים היא בסך הכול קנייה רצופה בהתלבטויות, מדידות ובדיקות. ראשית, היא יקרה באופן יחסי ומצריכה הוצאה של בין כמה מאות לכמה אלפי שקלים. שנית, משקפיים הם פריט שבראש ובראשונה אמור לשמש את אלה המתקשים בראייה או זקוקים להם כהגנה מפני השמש לכן על העוסקים במכירה של משקפיים להיות מדויקים ומקצועיים, בכל זאת – מדובר בעניין בריאותי. בנוסף, מדובר בפריט שמתלבש על הפנים בכל שעות היום או לכל הפחות בחלק נכבד מהיום ועל כן עליו להיות שימושי, נוח, מדויק אך לא פחות חשוב – יפה, אפנתי ומסוגנן. ענף האופטיקה, אם כן, משלב בתוכו נוחות, סגנון, בריאות ולא מעט כסף. למוקד התלונות של ארגון אמון הציבור הגיעו, סווגו וטופלו לא מעט תלונות בעניין. להלן העוולות שצרכנים מתלוננים עליהן בענף האופטיקה יותר מכל וגם מספר טיפים ועצות שחשוב להתחמש בהם כשהולכים לרכוש משקפיים או עדשות:

 

טיפים ועצות שימושיות למתחמשים במשקפיים:

 

1. לפני כל רכישה ערכו בדיקה אופטומטריסטית רק אצל אופטומטריסט בעל רישיון של משרד הבריאות על מנת לבדוק אם חלו שינויים.

2. שימו לב: בדיקה אופטומטריסטית איננה בדיקה אוטומטית או ממוחשבת, ויש משמעות רבה לשיקול הדעת של הבודק. חשוב לבדוק אצל גורם מקצועי.

3. מומלץ לבקש מידע מלא טרם ביצוע עסקה, לרבות מידע על הזכות לקבל מרשם בדיקת ראיה בכתב בתום הבדיקה.

4. מומלץ שלא להתפתות למבצעי הנחה. בדקו היטב את האותיות הקטנות במודעות מהם התנאים למבצע, אילו דגמים משתתפים בו וכו'

5. השוו מחירים בין החנויות והרשתות השונות. הפערים בענף משמעותיים מאוד.

6. בדקו את תאריכי התפוגה של עדשות המגע ושל תמיסות הניקוי שלהם. לעיתים עורכות חנויות מבצעים על מוצרים שתאריך התפוגה שלהם מיידי.

7. שימו לב למגבלות אחריות על המוצר והכניסו אותן לשיקולי הקניה.

8. לאחר ביצוע ההזמנה בקשו עותק של תאור ההזמנה, כולל פירוט הדגם שרכשתם והמספר.

9. בכל מקרה בו נתקלתם בעוולה צרכנית – כדאי להתלונן. בדרך זו יתאפשר ניתוח מידע מתלונות ובחינת התנהלות צרכנית של עסקים שונים בענף.

 

חלוקת הבעיות בענף האופטיקה:

 

1. שירות לקוחות לקוי – 43.6% מהבעיות שאותרו בענף נוגעים לליקוי זה: פניות שלא נענות, יחס לקוי של נציגי השירות לצרכנים, חוסר הענות לביטולי עסקה חרף פגם שנפל בה (כמו הטעיה או בדיקה שאינה תואמת את ליקויי הראיה) וכיו"ב.

2. אבחון שגוי – בדיקות אופטומטריסטיות שאינן תואמות את ליקויי הראיה בפועל – 25.3% מהבעיות שאותרו בענף נוגעות לליקוי זה.

3. מוצרים פגומים - 21.2% מהבעיות בענף אופיינו במוצרים פגומים: צרכנים רבים מלינים על כך שבסמוך למועד הרכישה התגלו המשקפיים ו/או העדשות כפגומים.  תלונה נפוצה בענף האופטיקה היא על סדקים שהתגלו בעדשות, ברגים שהשתחררו במשקפיים וכיו"ב.

4. הטעיית צרכנים - 9.6% מהבעיות בענף מאופיינות באלמנטים של הטעייה כלפי הצרכנים: ענף האופטיקה מאופיין במבצעים שיווקיים רבים אשר לעיתים מציגים מידע חלקי, מגמתי ומטעים את הצרכנים: מודעות בהן האותיות קטנות במיוחד, הנחות גדולות על מבחר מצומצם של מוצרים, עדשות או חומרי עדשות עם תאריכי תפוגה מיידיים ועוד.  כמו כן, צרכנים מלינים על הטעיות ופערים שמתבצעים על ידי העסק בהתנהלותו מולם. 

  

תלונה אחת שווה יותר מאלף קיטורים: להגשת תלונה ולמידע נוסף – www.emun.org