מחירי הנדל"ן עולים, הדירות המתייקרות מתרחקות מהישג ידם של צעירים רבים. מה עושים? כדאי לחשוב על קניית דירה קטנה כהשקעה, ולהכנס למשרד תיווך טוב על מנת למצוא נכס כזה.

רבים סומכים על מתווכים טובים או משרדי תיווך אמינים, שיאתרו עבורם מציאות נדל"ן. המושג "מציאה" משתנה בין אחד לשני, וכל מתווך יגיד לכם שמה שנחשב מציאה אצל האחד, לא ייחשב בכלל כאופציית נדל"ן אצל השני. דוגמא מצוינת היא נדל"ן להשקעה, שטיבו משתנה בין קהלי יעד שונים לגמרי.

נדל"ן להשקעה בגיל מאוחר

פעם, נדל"ן להשקעה היה שמור רק למי שיש להם כסף – והרבה. מדובר היה במשקיעים שרכשו דירות או נכסים אחרים ושילמו בכסף נזיל שהיה להם, או בעזרת מינוף של נכס נדל"ני אחר: נדל"ן מסוים שעליו אין משכנתא, או שהמשכנתא עליו נמוכה, שיכול לשמש ערבות למשכנתא על נדל"ן אחר. מטבע הדברים, אז כמו היום, אופן רכישה כזה של נכסים לא זמין לזוגות צעירים או ליחידים בתחילת חייהם.

נדל"ן להשקעה בגיל צעיר

בעבר, אנשים צעירים היו שוכרים דירה ויוצאים מבית ההורים כבר עם השחרור מהצבא. הכסף, שאחרת יכול היה לשמש לתשלום משכנתא על דירה כנדל"ן להשקעה או למגורים, היה מושקע בתשלומי שכר הדירה. רכישת דירה או קניית בית הייתה אפשרית לכן רק לאחר חתונה או כשהצעירים היו צוברים את הסכום הבסיסי הדרוש לרכישת נדל"ן. במצב הזה, מספרים מתווכים רבים, הזוג מתסכל על דירות ארבעה חדרים, במקומות עתירי ביקוש ויקרים. סיוט לכל משרד תיווך. 

כיום, צעירים רבים לא עוזבים את בית ההורים עד גיל מאוחר יחסית. גם בגיל 30 ואפילו 35, ישנם לא מעט רווקים שגרים עם ההורים או חולקים דירה זולה עם כמה שותפים. בצורה כזאת ההוצאות שלהם יחסית נמוכות ויש להם הכנסה פנויה. מתווכים ומשרדי תיווך לא מעטים, מקבלים היום פניות מרווקים, שמחפשים דירות זולות – קטנות – במקומות בהם הם לא בהכרח הולכים לגור. את הדירה שהמתווך מאתר עבורם הם רוכשים עם הון עצמי קטן יחסית, ומשכירים אותה. במצב אידיאלי, שכר הדירה גבוה או מכסה את עלות המשכנתא, ואם לא, אזי ההכנסה הפנויה, בתוספת שכר הדירה, עושים זאת. היתרון הגדול של קניית דירה קטנה להשקעה כזאת, הוא שלא חייבים לגור במקום שבו נקנתה הדירה והיא לא חייבת אפילו להתאים לטעמו של הקונה.

תפקיד המתווך בנדל"ן להשקעה

מתווך טוב ידע בדיוק מה אופי הנכס המבוקש. היות וההסתכלות על הנדל"ן היא לטווח ארוך, הוא יוכל לקחת בחשבון גם שיקולים אחרים בהשקעה: שינויים איטיים בשכונה, תמ"א למיניהן ועוד.

כדי לאתר דירה מתאימה להשקעת-צעירים, מתווך הנדל"ן ייקח את הסכום העומד לרשות הקונה ויצרף אליו את ההכנסה הפנויה שלו בזמן נתון, בתוספת שכר הדירה הממוצע באזור. המתווך יעריך איזו דירה יוכל הקונה לקנות ויחפש נכס מתאים. ברבות השנים, כאשר ירצו לממש את הנכס, ייתכן והוא יהיה שווה יותר מערכו בזמן הקניה, ובכל מקרה, אם שכר הדירה כיסה את תשלומי המשכנתא, הרי שהדירה נקנתה בסכום אפס.