למוסד לביטוח לאומי ישנם כמה קריטריונים לקבוע האם אזרח זכאי לגמלת סיעוד או שלא. מהם הדברים שעליכם לדעת, אם הוריכם, אתם או בני הזוג שלכם זקוקים חלילה לסיוע בביתם ושרותי סיעוד?

תנאי ראשון לגמלת סיעוד – תושבות

לפי חוק הביטוח הלאומי, קיימים חמישה קריטריונים – תנאים – שקובעים אם אדם זכאי לגמלת סיעוד.

הדבר הראשון הוא שהוא או היא חייבים להיות תושבי מדינת ישראל שהגיעו לגיל פרישה. כלומר: לא די להיות אזרח המדינה, אלא חייבים להוכיח שישראל היא מרכז חייו של האדם והוא אכן חי כאן. כאשר הביטוח הלאומי בוחן אם אדם זכאי לגמלת סיעוד, הוא מוודא שישראל היא המקום שבו הוא גר באופן קבוע או שמשפחתו הקרובה גרה כאן, שזה מקום העבודה העיקרי שלו ושהוא – או היא – יכולים להוכיח את קיום התושבות שלהם בישראל.

סעיף שני בגמלת סיעוד – מבחן ההכנסה

לביטוח הלאומי ישנן טבלאות הכנסה פשוטות למדי, שקובעות מהו גובה גמלת הסיעוד המקסימלית שאדם יכול לקבל מהמדינה. נכון לינואר 2013, גמלת סיעוד מלאה יכול לקבל מי שההכנסה שלו הייתה עד 8,828 ש"ח לחודש. זוג, שההכנסה שלו היא עד 13,242 ש"ח, גם הוא זכאי לגמלא מלאה. סכום הגמלא יורד, כאשר למבוטחים הכנסה גבוהה יותר.

האם למבוטח גמלת סיעוד אחרת מהמדינה?

גמלת סיעוד ניתנת למי שלא מקבל קצבת נכים קשים או גמלה לטיפול או השגחה מהאוצר. במקרה שהמבוטח מקבל גמלה כזו או קצבה, הוא יצטרך לבחור בינה לבין גמלת סיעוד שניתנת על ידי המוסד לביטוח לאומי.

האם המבוטח או הקשיש יכול להסתדר בעצמו, או שהוא זקוק לסעד או עזרה של אדם אחר?

הביטוח הלאומי בוחן את יכולתו של המבוטח להתנהל בעצמו. הרבה מילים כבר נאמרו על המבחנים לקבלת גמלת סיעוד. בשנים האחרונות משתדל הביטוח הלאומי להקל על המבוטחים והמשפחות שלהם, אך עדיין, ה"חוויה" לא נעימה במיוחד. כדי לוודא שאכן יש צורך בסיעוד ובגמלת סיעוד, בוחנים אם הקשיש יכול להתלבש בעצמו, להתרחץ או לנוע בבית ובחוץ ללא עזרה. חשוב לדעת שגם קשישים שחייבים בהשגחה בבית למען בטיחותם או בטיחות הסובבים אותם – כמו חולי אלצהיימר, למשל, או קשישים שסובלים מדמנציה – זכאים לגמלת סיעוד.  את מבחן התלות והזכאות לגמלת סיעוד מבצעים בביתו של הקשיש: לשם כך מגיעה לבית אחות, או פיזיותרפיסט והם אלה שבודקים את מידת התלות וההשגחה לה זקוקים הקשישים.

מבחן המגורים לשם קבלת גמלת סיעוד

המטרה של גמלת הסיעוד היא לסייע במימון המגורים והחיים של הקשיש בביתו. הכוונה היא להיטיב עם הקשיש, ולא להוציא אותו מסביבתו המוכרת. לכן, אם הוא גר בביתו הוא זכאי לגמלת סיעוד, אך אם הוא מאושפז למעלה מ- 14 יום במוסד סיעודי או בבית אבות, הוא לא זכאי לגמלת סיעוד.  בהחלט ייתכן מצב שבו הצורך בסיעוד או בגמלת סיעוד הוא מצב זמני. לכן תשולם קצבת סיעוד במקרה כזה לפרק הזמן הדרוש. הביטוח הלאומי מדגיש שהוא בודק ובוחן את מידת הזכאות לגמלת סיעוד בכל תקופה. אם לא נמצאתם זכאים לקבלת גמלת סיעוד, תקבלו על כך הודעה בכתב, ואתם יכולים לערער עליה.