אם חלילה קרתה לכם תאונה, אם מי מיקיריכם או אתם זקוקים לאשפוז ולהשגחה, אתם לא לבד. בני המשפחה שלכם לא חייבים להשתעבד למיטתכם, לוותר על ימי עבודה או על טיפול ביתר בני המשפחה. לשם כך קיימים שירותי סיעוד פרטיים ושירותי השגחה פרטיים

שרותי סיעוד פרטיים אחות פרטית

כל אחד ואחת מאיתנו עלולים להקלע לתאונה חלילה, או להתאשפז באופן בלתי צפוי. במקרים כאלה יכול להיות צורך בהשגחה רצופה, 24 שעות, בטיפול ובליווי. לכאורה, כל עוד אנחנו בבית החולים, אחיות המחלקה אמורות לטפל בנו, אבל כידוע, מחלקות רבות עמוסות ולכן בני המשפחה נשארים לסייע.

אם במשך יום-יומיים, ניתן להטיל את הטיפול הסיעודי על קרובי משפחה, הרי שלאורך זמן אין זה פתרון נכון או אפשרי. האופציה האחרת היא אם כך שירותי סיעוד פרטיים.

בהתאם לפוליסות הביטוח של קופות החולים או ביטוחי בריאות פרטיים שונים, אתם לא חייבים או צריכים לממן שירותי סיעוד פרטיים מכיסכם. קופות החולים מממנות את הרוב המכריע 85-90% - מעלות שירותי סיעוד פרטיים ואחיות פרטיות של שבוע ויותר לאחר ניתוח. שימו לב שלא בהכרח חייבים לשכור ישירות את שירותיה של אחות פרטית, אלא ניתן גם לשכור שירותים מחברת סיעוד. אם עושים כך, יש לוודא שחברת הסיעוד תחייב אתכם עבור שירות אחות פרטית (ולא שירותי סיעוד פרטיים כלליים, או כל סעיף אחר).

בנוסף, לא חייבים ששירותי האחות או השירותים הסיעודיים הפרטיים יינתנו דווקא במחלקה רגילה:

מבוטח למשל באחת מקופות החולים הגדולות - שהיה מאושפז במחלקה רגילה בבית חולים בעקבות ניתוח והועבר ברצף לאשפוז במחלקה שיקומית, יהיה זכאי להחזר בגין השגחת אחות. חשוב לציין שהוא יהיה זכאי לשירותי השגחת אחות גם אם שוחרר לביתו קודם לאשפוז במחלקה השיקומית.

שרותי סיעוד פרטיים קשישים

נושא שירותי הסיעוד הפרטיים לקשישים הוא אולי הנושא ה'בוער' ביותר בשנים האחרונות.

על פי החוק, קשישים שעומדים בתנאים מסוימים, זכאים לשעות טיפול סיעודיות מהביטוח הלאומי. הצרה היא כמובן שלא תמיד השעות האלה מספיקות. מסיבה זו ומסיבות אחרות, יש לעיתים צורך בשירותי סיעוד פרטיים לקשיש.

השירותים הסיעודיים הפרטיים אינם זולים. בין אם מדובר בהשגחה צמודה, מגורים של מטפל או כל אופציה אחרת, העלות של שירותים אלה כל כך גבוהה, שהיא עלולה לצרוך אף את כל כספי הפנסיה של הקשיש. מנגד, הבשורה הטובה היא שישנן קופות חולים וחברות ביטוח שמציעות ביטוחים ושירותים משלימים שכוללים מימון של שירותי סיעוד פרטיים המוזמנים דרך חברות סיעוד. חברות אלה מציעות סל שירותים סיעודיים שלא בהכרח מחייבים נוכחות של מטפל אישי, 24 שעות ביממה.

שירותים סיעודיים פרטיים כאלה כוללים למשל לחצני מצוקה, אחיות שמגיעות לתת טיפול ולהשגיח על הקשיש או על המטופל בביתו, ליווי לטיפולים רפואיים או להבדיל מפגשים חברתיים וכו'.

המסקנה היא שלפני שאתם פונים לחיפוש שירותים סיעודיים פרטיים מסוג כלשהו, בידקו וודאו מה האופציות העומדות לפניכם בהתאם לצרכים האמיתיים שלכם ושל הקשיש שבטיפולכם.