החלטתם על שער חשמלי מלא או חלקי – כזה שמעניק מסתור ופרטיות מלאים, או שמא כזה שמעניק בטחון בלבד. כנראה שיש לכם מושג גם על סוג החומר ממנו ייצרו את השער שלכם, אבל האם לקחתם בחשבון את מבנה השער, את התחזוקה שתדרש והתקלות האפשריות?

מבנה השער החשמלי

בכל הקשור בשערים חשמליים או מחסומים ובכלל, יש לקחת בחשבון את המקום העומד לרשותנו, ואת המרווח התפעולי. שיקול זה יכתיב במידה רבה גם הוא את מבנה השער.

שער חשמלי דו כנפי

שער זה נפתח מהמרכז כלפי פנים. הוא אינו מצריך מקום בצדדים, אך דרוש מרווח פנימי לשם התפעול והפתיחה שלו. בנוסף, כשאתם מתכננים להתקין שער חשמלי כזה, קחו בחשבון שדרוש גם מקום ומרווח להתקנת המנוע והמכלולים השונים שלו. את אלה ניתן להתקין בחלק התחתון של השער, במרכז הכנפיים או בחלקן העליון, אבל דרוש להם מקום.

שער חשמלי נגרר

במקרה ואין מקום או מרווח לצידי השער, ניתן להתקין שער חשמלי נגרר, הנפתח לאורך החומה או הגדר. שער חשמלי כזה דורש מסילה לשם ההפעלה שלו, כך שדרוש מקום להתקנה שלה. כמו כן, יש לוודא מדי פעם שהמסילה לא חסומה או שננעצה בה אבן או גוף זר, שעלול לתקוע את השער החשמלי. מתקיני שערים חשמליים אמינים יתקינו מברשת בצידי השער הנגרר, אך זו נשחקת עם הזמן.

שער חשמלי 'קונזולי'

מדובר למעשה במסגרת מתכת – לרוב עבה וכבדה – שמותקנת ונעה מעל מסילה בצידי השער החשמלי. היתרון כאן הוא בכך שלא דרושים פני שטח אחידים או ישרים, היות והשער הקונזולי 'תלוי' מעליו. שערים חשמליים מסוג זה יתאימו יותר למגרשי חניה ציבוריים או כשערים של ישוב, מתחם וכד'. בנוסף לשערים קונזוליים, ישנם גם מחסומים חשמליים קונזוליים שעשויים קורה עבה, בודדת, שנעה לצדדים.

שערי גלילה ושערים מתרוממים חשמליים

שערים חשמליים אלה יתאימו לרוב לחניות פרטיות או לחניות בבנייני מגורים שבהם המרווח והמקום מצומצמים. יש לפנות מרווח בגובה, שבו מותקן למעשה תריס הגלילה, אך מרווח הצד יכול להיות מצומצם. גודל המנוע ואופן הגלילה (כבל או שרשרת בעוביים שונים) נקבע על פי סוג השער החשמלי: האם מדובר בגלילה מלאה של רשת מתכת או לוחות צרות או שער חשמלי מתרומם, שבנוי מחלק אחד או יותר.

תחזוקה ותיקונים של שערים חשמליים

שלושה חלקים בשערים חשמליים עלולים להתקלקל:

  • מנגנון השליטה החשמלי, בין אם מדובר ברכיב השליטה המותקן על השער ובין אם מדובר בשלט המותקן ברכב  או בבית. כאן יידרש טכנאי או חשמלאי, בהתאם לתקלה ומהותה.
  • שבר מכני-הנדסי בשער עצמו: מצריך תיקון על ידי רתך או מסגר.
  • תקלת מנוע – מצריכה תיקון על ידי טכנאי מוסמך או חשמלאי מוסמך.

חשוב מאוד שתבדקו עם חברת ההתקנה שבונה ומתקינה את השער החשמלי או המחסום החשמלי שלכם, מהי תקופת האחריות שהיא מעניקה לכל אחד ממכלולי המערכת. קבלו הנחיות מדויקות ככל האפשר באשר לתחזוקה הנדרשת מכם והחשוב ביותר? ודאו מה לוחות הזמנים להם מתחייבת החברה במקרה של תקלה. קחו בחשבון ששערים שבורים או כאלה שנפרק מנגנון ההפעלה שלהם לא ניתן לעיתים לתפעל אף ידנית, ואף אחד לא אוהב להיות כלוא – גם לא בבית.