מחירי הנדל"ן הגבוהים גורמים לרבים מבעלי הבתים והדירות הישנים להעדיף שיפוץ כללי על פני רכישת דירה חדשה. בנוסף לכך, הישראלים מאוד אוהבים לשפץ ולחדש את בתיהם אחת לכמה שנים, ועדות לכך היא הפעילות הערה והיציבה בתחומים כגון עיצוב פנים, הזמנת חברות שיפוצים ורכישות של ציוד חדש לבית.

ישנם מספר נושאים שכדאי לקחת בחשבון לפני שמשפצים את הבית – נושאים שיהפכו את השיפוץ ליעיל וחסכוני יותר. 

טיפים חכמים שכדאי לחשוב עליהם לפני השיפוץ

  • בדיקות לאיתור תקלות: כאשר מתחילים לתכנן שיפוץ, בעיקר כשמדובר על נכסים ישנים יותר, כדאי לעשות קודם כול בדיקה מקצועית לאיתור תקלות. היום יש חברות שהן מומחות לתחום זה, הן מעסיקות מהנדסים ומיישמות טכנולוגיות מתקדמות לתחומים כדוגמת איתור נזילות סמויות בתוך הקירות, מציאת סדקים נסתרים, בדיקת נזילות מהגג, בחון של תקלות במערכת החשמל ושאר מפגעים שעשויים להיות מסוכנים בעתיד. תיקון של אותם מפגעים תוך כדי השיפוץ עשוי להוזיל משמעותית את עלות התיקון, שלא לדבר על מניעת הנזקים האפשריים כתוצאה מתקלות נסתרות כאלו.
  • שינויים משפחתיים: יכול להיות שאתם ממש רוצים חדר עבודה כדי שתוכלו לעבוד בשקט גם מהבית, אך ראשית קחו בחשבון האם אתם מתכננים שינויים נוספים במשפחה בעתיד – אנחנו בעיקר מתייחסים לילדים שאולי יזדקקו בעוד מספר שנים לחדר משלהם. חשבו מה יהיו הצרכים שלכם גם בעתיד הרחוק ותכננו את השיפוץ בהתאם להם. 
  • תקציב: שיקולי התקציב הם כמובן גורם מכריע בכל פרויקט שיפוצים, לרוב תרצו לשפץ את הכול, הכי טוב שאפשר ואף להגשים חלק מהחלומות שלכם, אך במציאות יכול להיות שתצטרכו להתפשר קצת בגלל המחיר. כדאי לקחת בחשבון שיש סיכויים טובים לכך שתוציאו יותר ממה שתכננתם! להצעת המחיר הסופית שקיבלתם מקבלן השיפוצים כדאי להוסיף סכום שמהווה כ- 10% מעלות השיפוץ להוצאות בלתי צפויות ולשינויים תוך כדי השיפוץ.
  • תכנון מקיף: גם אם יש לכם בראש תמונה מושלמת של תוצאות השיפוץ, חשוב מאוד להקדיש זמן וכסף כדי לעשות תוכנית יסודית של השיפוץ. כך תוכלו לראות תקלות ובעיות אפשריות בעיצוב (למשל עמוד או קורה המפריעים לשינויים שרציתם). תוכנית מסודרת תאפשר לכם גם לעשות הערכת תקציב מדויקת יותר וכמובן לקבל חוות דעת מקצועית לגבי השינויים שאתם רוצים.
  • תקופת השיפוץ: למשפחות עם ילדים, החופשות ובעיקר חודשי הקיץ אינם תקופה אידיאלית לשיפוץ, חשבו מראש מתי יהיה לכם הכי נוח לבצע את הפרויקט – וקחו בחשבון ששיפוץ יסודי בבית הוא חוויה ממושכת ולעיתים גם חוויה לא נעימה.
  • עיצוב: לצד תהליך התכנון, חשבו היטב על עיצוב הבית לאחר השיפוץ, צבעים, רהיטים מתאימים, קישוטים וכיוצא באלו שיכולים להשפיע מאוד על האווירה והמראה של החללים החדשים.

שיפוצים הם תחום מורכב, מרגש, מלחיץ ומהנה. כדי שלא תתאכזבו מהשיפוץ, כדי שהמחיר שלו יהיה שפוי עבורכם ובעיקר כדי למנוע טעויות ומחשבות כגון "חבל שלא עשינו ככה...", כדאי לתכנן ולשקול את כל הגורמים האפשריים לפני שמתחילים לשבור ולקדוח.