להנמכת גבס אפשר להתייחס בשתי צורות: כאל תוצר לוואי של כורח עיצובי או פונקציונאלי כלשהו או כאל מטרה, כאשר ההנמכה משמשת לעיצוב החלל או מהווה חלק מהעיצוב שלו. 

 

מהי הנמכת גבס? מתי מבצעים אותה?

הנמכת גבס היא למעשה מעין תקרה כפולה שמייצרים מלוחות גבס תלויים, שמחוברים לתקרת הבית או החדר.  אפשר לדמות אותה לקופסא צמודה לתקרה, רק שהקופסא הזו יכולה לקבל כל גובה או צורה שרוצים להעניק לה. 
אם אנחנו רוצים ליצור תעלות למיזוג אוויר, הקופסא תהיה גבוהה יחסית; הנמכת התקרה בעזרת הגבס תהיה ניכרת, אבל רק במקומות בהם עוברת תעלת מיזוג האוויר.
אם מצד שני אנחנו רוצים רק להעביר חיווט נסתר או לקבע גופי תאורה סמויים, אין צורך בהנמכה רבה, וגובה התקרה לא משתנה בצורה משמעותית. 
תקרת או הנמכת גבס יכולה לשמש גם לצורך אקוסטי: יש היום לוחות גבס סופגי רעשים, אותם ניתן להתקין גם על תקרה גבוהה, למנוע רעשי סביבה או הדהוד. שימוש כזה נפוץ מאוד במשרדים ובמסעדות, למשל, אבל יכול להועיל גם בבית פרטי, אם התקרה שלו גבוהה או שיש בו חללים ריקים, גדולים. 
הנמכת גבס יכולה לסייע להסתיר פגמים שונים בתקרה שאי אפשר לטפל בהם בצורה אחרת או שהטיפול בהם יהיה יקר במיוחד. 
בעיקר בחללים מסחריים, משתמשים בהנמכות גבס גם לשם הסתרת מערכת ספרינקלרים. שימוש זה הוא דקורטיבי בחלקו.

 

שימוש דקורטיבי בהנמכת גבס

הדוגמאות למעלה הן דוגמאות לשימוש בהנמכת גבס כצורך פונקציונאלי, אבל לעיתים משתמשים בהנמכת גבס לצורך דקורטיבי, לדוגמא:
אם רוצים ליצור דוגמא על התקרה – ליצור חלק מעוגל, למשל או להעניק לה דרוג. 
אם התקרה והחדר נראים מרובעים מדי, למשל, אפשר ליצור בהנמכת גבס אלמנט דקורטיבי שיש לו צורה מעוגלת או "חופשית". במקרה כזה חותכים את לוח הגבס בצורה בה מעוניינים ומתקינים אותו סמוך לגובה התקרה. 
בנוסף על כך ישנם היום אלמנטים דקורטיביים שונים שאותם מייצרים במפעל ואז מתקינים או תולים אותם בבית או בכל מקום אחר, במינימום זמן ולכלוך.

 

המנכת גבס דקורטיבית בתקרה

 

האם הנמכת גבס מחייבת את הנמכת כל התקרה?

הנמכת גבס לא מחייבת את הנמכת כל התקרה וניתן להשתמש בה רק במקומות שבהם היא דרושה.
דוגמא אחת היא תעלות מיזוג האוויר אבל הנמכת גבס אפשר לעשות מעל מדרגות שמובילות ממפלס אחד לשני, למשל: בתוך הנמכת גבס אפשר לקבע אז תאורה שתאיר את המדרגות או "תכוון" לכיוון המפלס הבא. באופן דומה, הנמכת גבס יכולה למקד את המבט שלנו בתמונה מעניינת במיוחד, פסלון או כל גוף עיצובי אחר. 

 

האם הנמכת גבס יקרה יותר, בהשוואה לפתרונות אחרים?

קשה לענות על השאלה הזו באופן מוחלט וקבוע, כיון שכל מקרה לגופו, כמובן. 
מצד שני, חישבו על כך שעבודות גבס ניתן לבצע יחסית במהירות ובמינימום לכלוך. אין צורך ביציקות בטון יקרות ומלכלכות, ביצירת שלד ברזל כבד ובטיוח.
למעשה, בבנייה קונבנציונלית אין כמעט פתרונות מעשיים אחרים לבעיות שהנמכות גבס פותרות: בניה של תעלת מיזוג אוויר עילית בבלוקים או הנמכה של תקרה בעזרת בלוקים דקים הן משימוש כמעט בלתי אפשריות. 
ניתן אמנם לבצע אלמנטים דקורטיביים שונים בעזרת עץ או חומרים פלסטיים, אבל אלה יהיו לרוב יקרים יותר מכל פתרון בעבודות גבס, אלא אם כן יהיה מדובר באלמנטים ממש קטנים. 

 

מה לגבי תחזוקה של תקרה מונמכת?

היא לא שונה או יקרה בהרבה מתחזוקת הדירה, באופן כללי. 
לוחות גבס מייצרים כיום מחומרים עמידים, בהרכב משתנה ובציפויים שונים, בהתאם לצורך. אם ביצעתם הנמכת תקרה באמבטיה, למשל, ובחרתם בלוחות עמידים בלחות, הרי שאלה יהיו עמידים לאורך שנים ולא תצטרכו תחזוקה מיוחדת עבורם. 
לסיכום: הנמכת גבס היא כלי פונקציונאלי ודקורטיבי בעיצוב פנים. הנמכת גבס לא חייבים לעשות לאורך ורוחב כל התקרה ואפשר להשתמש בה גם כדי להחביא חוטים וכבלים וגם כדי להשיג אפקטים עיצוביים מעניינים. 
למציאת קבלן שיפוצים המתמחה בעבודות גבס היכנסו עכשיו לאינדקס בעלי המקצוע של b144.