את נמצאת בשלבים האחרונים להריון, בציפייה גדולה ללדת סוף סוף אחרי תשעה חודשים לא קלים, אבל נדמה שהתינוק מעדיף להישאר בבטן.
החששות וחוסר הביטחון מציפים אותך דווקא רגע לפני הלידה. אולי לא ידעת, אבל טיפול רפלקסולוגי לזירוז לידה יכול לעזור מאוד: הוא מכין אותך לעבור את הלידה ברוגע, ואף יכול לעזור לזרז אותה. במאמר זה יסביר הרפלקסולוג הבכיר יוסי גולן, על רפלקסולוגיה לזירוז לידה.

יוסי גולן הוא רפלקסולוג בכיר ומרצה לרפלקסולוגיה. בשנת 2009 חלה בסרטן, וגילה את תחום הרפואה המשלימה כשהחל לטפל בעצמו באמצעות טיפולי רפלקסולוגיה ודיקור, כדי לחזק את הגוף.

יוסי גולן למד במכללת רידמן - המכללה הגדולה לרפואה משלימה, שימש בה עוזר הוראה והתחיל לקבל מטופלים. בהמשך סיים שלוש שנים של לימודי רפלקסולוגיה, בהתמחות  באונקולוגיה ובפריון, וליווה מטופלים במכון האונקולוגי בוולפסון.  נוסף על כך, הוא בעל תעודת מאמן ומנחה אנשים כיצד להשיג את המטרות שהם מציבים לעצמם. יוסי בגולן יושב ראש האיגוד המקצועי של הרפלקסולוגיה בישראל. בימים אלו הוא מרצה לרפלקסולוגיה במכללת רידמן, ומקבל מטופלים בקליניקה שלו – "הקליניקה להורה ולילד" הנמצאת בבאר יעקב.

 

מה כולל טיפול רפלקסולוגיה בהריון?

יש שתי רמות טיפול לנשים בהריון: בשלב הראשוני של ההריון, ובשלב המתקדם. הרמה הראשונה היא בתקופה ההתחלתית של ההריון, ב-12-10 שבועות הראשונים, שבהם הגוף מנסה ברוב המקרים לדחות את ההריון ולכן יש תופעות לוואי שונות כמו הקאות ובחילות.  בשליש האחרון אמנם האישה כבר מתרגלת להריון, אבל אז מתחיל קושי אחר: המשקל מכביד על הגב וגורם לכאבים, ולמוגבלות פיזית. בנוסף, עלולים להתלוות לכך גם קשיים נפשיים.
 

שלבי הטיפול:

  1. טיפול בתופעות הלוואי שמהן סובלת המטופלת, ובמקביל - סיוע ש לגוף שלה להתחזק.
  2.  סיוע בניקוי נוזלים, על מנת שלא ייווצרו בצקות.
  3. חיזוק ואיזון מערכת העיכול, כדי למנוע התפתחות של סוכרת הריון.
  4. סיוע להתגברות הלחץ, שחרור הפחדים וחיזוק האזור שאנחנו המטפלים קוראים לו 'אדמה' - העקב שלנו בכף הרגל. האזור הזה הוא הבסיס שלנו, ובו מתפתחות כל תחושות הביטחון העצמי.


    רפלקסולוגיה לזירוז לידה(צילום: באדיבות יוסי גולן)

     

 מתי מומלץ לעבור טיפול רפלקסולוגי לזירוז לידה?

הטיפול הרפלקסולוגי מומלץ כמעט בכל שלב בהריון. כדאי להתחיל אותו כבר בשבוע השלישי או הרביעי של ההריון. חשוב מאוד שהטיפול יתבצע עם מטפל או מטפלת מתורגלים ומוסמכים, מכיוון שטיפול לא נכון יכול להיות מסוכן ואפילו לתמוך בפליטה של העובר החוצה, כאשר האישה לא מוכנה עדיין ללידה. כמו כן, במהלך הטיפול חשוב להקפיד לא לגעת באזורים שגורמים להתכווצויות הרחם אם אין צורך בזירוז לידה.  


למעבר לכרטיס העסק של יוסי גולן לחצי כאן >>


 

איך רפלקסולוגיה יכולה לעזור לזירוז הלידה?

באופן טבעי, תהליך הלידה מתרחש כאשר העובר בשל, וכשהוא בשל צוואר הרחם מתחיל להתקצר ומתחילה פתיחת התרחבות של האגן. חשוב להבין כי על מנת שתהיה לידה תקינה, התרחבות האגן היא קריטית. במקביל, הרחם אמור לגרום להתכווצויות כדי לדחוף את העובר כלפי מטה. בשלב המתקדם, כאשר האישה מוכנה ללידה, העובר אמור להתהפך  עם הראש כלפי מטה לכיוון תעלת הלידה.

במקרים שבהם המטופלת מעוניינת לזרז את הלידה, נבצע כמה פעולות. ראשית, נוודא שהכל תקין כדי שנהיה בטוחים שהעובר בשל ומוכן; ושנית, נבצע עיסוי מעל העקב ובאזור של הקרסול נעבוד על המערכת ההורמונלית וכך נעודד הפרשה של ההורמון הגורם להתכווצויות ועוזר למטופלת להתחיל את תהליך הלידה.
 

במהלך הטיפול מקבלת המטופלת שני דברים חשובים:

  • הטיפול הרפלקסולוגי עוזר למטופלת להפריש את ההורמון היוצר ההתכווצויות ברחם ומזרז את הלידה.
  • הטיפול מסייע למטופלת להגיע ללידה רגועה ככל האפשר, כדי לאפשר  לידה טבעית ומוצלחת.



    נקודות לחיצה לזירוז לידה
    (צילום: באדיבות יוסי גולן)

     

אלו נקודות לחיצה לזירוז לידה קיימות?

אזור גיד האכילס הוא האזור שבמהלך עיסויו משתחרר  "הורמון הלידה" של המטופלת, ועוזר בזירוז הלידה.


רפלקסולוגיה לזירוז הלידה
(צילום: באדיבות יוסי גולן)



 

מהם הסיכונים הקיימים ברפלקסולוגיה לזירוז לידה?

הסיכון הכי גדול ברפלקסולוגיה לזירוז לידה הוא שהעובר עדיין לא בשל ללידה. אם הוא לא נמצא עם הראש לכיוון תעלת הלידה, אני עלול לזרז את הלידה מוקדם מדי, או לעודד לידה כאשר התינוק  הפוך, עם האגן  בכיוון תעלת הלידה ולא הראש.

במצב שבו הוא לא מוכן לצאת, העכוז יהיה כלפי מטה ולא הראש – וכך קשה מאוד, וגם מסוכן, להוציא  את העובר.
 

מהו משך זמן הטיפול הרפלקסולוגי לזירוז לידה?

זה משתנה ותלוי בשאלה למי הטיפול מיועד. הטווח הוא בין טיפול אחד לשלושה טיפולים (פעם אחת בכל יום), המתבצעים יום אחרי יום הטיפול אורך בדרך כלל בין 50 דקות לשעה.

 

יוסי גולן מטפל ברפואה משלימה
(צילום: באדיבות יוסי גולן)
 

 

יוסי גולן הוא רפלקסולוג בכיר ובעלים של "הקליניקה להורה ולילד", כל המידע במאמר מטעמו בלבד.

יוסי גולן רפלקסולוג לזירוז לידה

(צילום: באדיבות יוסי גולן)
 

למעבר לכרטיס העסק של יוסי גולן לחצי כאן >>