מהם טיפולי רפואה המשלימה הבולטים והנפוצים ביותר? כיצד הם מתבצעים ולמה טוב כל אחד מהם?

אקופונקטורה (או: דיקור סיני)

דיקור סיני הוא אחד מהטיפולים הפופולריים והמקובלים ביותר במסגרת הרפואה המשלימה. המטפלים בשיטת האקופונקטורה משתמשים במחטים דקוקת אותן הם מחדירים לעומקים שונים תחת העור. הנקודות בהן מחדירים את המחטים מקבילות לצמתים אנרגטיים ולמחלות או תופעות מסוימות. מטרת הטיפול היא להשיב למטופל את האיזון האנרגטי שאבד לו, וגרם למחלה או לתופעה המטופלת.

אקופונקטורה מקובלת מאוד בסין ושם נעשו עיקר המחקרים על אודות יעלותה. במערב מקובל ששיטת טיפול זו טובה לטיפול בהקאות ובחילות מסיבות שונות, בבעיות פרקים ושרירים ובכאבים שונים – בין השאר בכאבי ראש כרוניים.

כירופרקטיקה

הכירופרקטים מאמינים שליציבה וצורת הגוף השלכה על מצבו הבריאותי הכללי של האדם. בטיפול כירופרקטי, הכירופרקט משנה את מצב השלד כך שכל חלקיו ישובו למקומם הטבעי.
מרבית הפונים לסוג זה של רפואה משלימה עושים זאת בגלל כאבי כתפיים, ראש-צוואר, גב וגפיים. הכירופרקטים טוענים שהם יכולים לטפל בהצלחה גם במצבים אחרים ולשפר גם את בריאותו הכללית של המטופל. ברפואה הקונבנציונלית מעידה שסוגים שונים של טיפולים כירופרקטיים אכן מועילים לכאבי גב תחתון ומחקרים מראים שטיפולים במסגרת זו יעילים גם כנגד תופעות של מיגרנה ובעיות בצוואר – כולל 'מכת שוט'.

טיפולים אנרגטיים שונים

בעולם הרפואה המשלימה קיימות כמעט אין ספור שיטות 'אנרגטיות': מגנטים, רייקי, מגע כזה ואחר, הילות ואפילו פעמונים טיבטיים.

רייקי - סוג טיפול ללא מגע או במגע קל, בו המטפל מנתב את "אנרגיות היקום" אל המטופל. המטרה ברייקי היא להאיץ החלמה על ידי העברת זדרמים אנרגטיים לטיפול. הטיפול ברייקי אינו נקודתי: הוא מתבצע באופן כולל – הוליסטי – ואמור לשפר את מצבו של האדם בכלל – פיזי ונפשי.

יש קושי רב לבדוק את יעילותו של הרייקי ואין הוכחות מדעיות לכך שהוא פועל. מצד שני, לא נמצא שהוא גורם לנזקים.

טיפול במגנטים - בין הטיפולים המוכרים יותר בתחום זה של טיפולים אנרגטיים ברפואה חלופית, מוכר הטיפול במגנטים. הראיות המדעיות ליעילותו של טיפול במגנטים אינן רבות, אך סוג אחד של טיפולים שנקרא RMS נראה יעיל בשיפור החלמה משבץ.

מגע טיפולי - גם כאן, הרעיון הוא לנתב אנרגיה חיובית מהמטפל אל המטופל כדי לרפא כאב או מצבי חולי. זהו סוג של טיפול הוליסטי, שבו משפרים את הרגשתו של המטופל, מרגיעים אותו ובכך – בין השאר – מרפאים אותו. טיפולים במגע קיימים בכמה צורות, שבסיסן גם שחרור כאבי שרירים. בישראל מתקיימים לא מעט קורסים בתחום, והוא נחשב לדי פופולרי למרות שאין הוכחות מדעיות ליעילותו.

בנוסף על טיפולים אלה קיימים אין ספור טיפולים משלימים ספציפיים לתחומים מסוימים וכלי אבחון שונים: טיפול בגלי הלם, רפלקסולוגיה, אירידיולוגיה, אוסטיאופתיה, טווינה וצ'י קונג ועוד ועוד.

מאמר זה ואחרים בנושא רפואה משלימה ותזונה טבעית מובאים לצורך מתן מידע כללי בלבד ולא מהווים יעוץ רפואי או תחליף להתיעצות עם בעל מקצוע בתחום.