ד"ר צ'רלס פינקוס מצא דרך להכין ציפויים דקיקים מחרסינה, שאותם הוא היה מדביק על השיניים של הכוכבים לפני הצילומים, ומסיר אותם בסוף היום. 
השיטה נשארה בעיקרה אותה שיטה עד היום ונהוגה כפתרון של אסתטיקה דנטלית, אבל כיום הדבקים טובים הרבה יותר והציפוי נשאר יציב במקומו לאורך שנים ארוכות. 
ציפויי שיניים קיימים ממספר סוגים, כאשר ציפוי חרסינה הוא אחד מהם. נהוג להשתמש בציפויים לצרכים אסתטיים בעיקר, אבל לא רק:
כמו שנראה בהמשך, ציפוי זה מתאים גם במקרים בהם יש רצון לוותר על טיפול אורתודונטיה כדי לסגור מרווחים בין שיניים או לתקן מראה של שן מסובבת. ציפוי חרסינה מתאים גם במצב בו רוצים להשלים שיניים שבורות או פגועות. 
בעיקר משמשים ציפויי השיניים לציפוי שיניים קדמיות, מן הסתם: במקרים של השלמת שיניים או שיקום שיניים, הרופא או הטכנאי לוקחים דוגמת צבע מהשיניים הקיימות ומבצעים את הציפוי בצבע דומה ככל האפשר, ובמקרים בהם מצפים את כל הפה, בוחרים צבע בתאום עם המטופל. 

 

כיצד מתבצע תהליך ציפוי חרסינה במרפאת השיניים?

ציפוי שיניים בחרסינה מתחיל בהסרה של שכבה דקיקה מזגוגית השן. לאחר שיוף השכבה הזו, הרופא מכין תבנית לטכנאי, שמכין את החזיתיות. כאשר הן מוכנות, מדביק הרופא את החזיתית – הציפוי – במקומן ובזאת תם התהליך. 
אגב, להבדיל מציפוי חרסינה, ציפוי בחומר מרוכב – אקרילי או מה שגם נקרא "קומפוזיט" – לא מחייב הסרה של חומר השן (אמייל) ויכול להתבצע ישירות במרפאת הרופא. הוא פחות עמיד ולעיתים מקבל כתמים, אבל הוא הרבה יותר זול וזמין. 

 

ציפוי חרסינה: להבין את הדברים לעומקם

ציפוי חרסינה מתאים למי שהשינים שלו הוכתמו בכתמי קפה או כתמי טטראציקלין, מי שיש לו שברים או סדקים בשיניים, מרווחים בין שיניים או שיניים עקומות ומגוון שלם וגדול של בעיות נוספות: 
שיניים שקיבלו צבע אפור לאחר טיפול מוגזם בפלואור או כאלה שהתכהו במהלך השנים. יש שיניים שדרכן רואים את הצבע האפור-שחור של סתימות אמלגם או סתימות לבנות ישנות, וגם את אלה ניתן להסתיר. 
יש מי שמגיעים לציפוי שיניים בעקבות בעיות והפרעות אכילה שגרמו נזק לשיניים שלהם, או מי שיש להם חסר בשן ורוצים לחפות עליו באמצעות ציפוי שן אחרת, כך שתראה כמו השן החסרה. 
הוא מחייב הסרת שכבת אמייל בעובי של 0.3 – 0.6 מ"מ (בערך חמישית עד 25% מהעובי הכולל של האמייל) מהשן, ולכן אי אפשר לרוב לחזור על ציפויי חרסינה ולבצע אותם יותר מפעמיים. מה שכן, הורדת השכבה עצמה לא מחלישה את השן או פוגעת בה ובחיוניות שלה, והשיטה נחשבת בטוחה ואפילו שמרנית. 

 

התאמת גוון לציפוי חרסינה

 

מהם היתרונות של ציפוי שיניים בחרסינה?

מדובר בסוג הציפוי העמיד ביותר מבין הציפויים הקיימים היום. הוא מאפשר השגת מראה טבעי ביותר, בכל צבע שיניים. השקיפות שלו דומה לזו של שיניים ולכן, כאשר מחייכים, הוא לא נראה מלאכותי או "אטום", אלא טבעי ביותר. 
היות והחומר מאוד עמיד, הוא מאפשר שימוש שהוא מעבר לציפוי רגיל: ניתן למלא בו חסרים בשן, כמו כבר אמרנו, לכסות ולהסתיר פגמים באמייל (כתמים, נקודות שחורות, רקע שחור של שן מתה וכו') ועוד. בניגוד לחומרים המורכבים, ציפוי חרסינה גם שומר על הצבע שלו לאורך זמן. 

 

האם ציפוי חרסינה צובר אבן שן, פלאק?

לא. בזכות הליטוש המושלם שלו, ציפוי חרסינה לשיניים לא צובר פלאק ויכול גם לסייע במניעה של צבירת פלאק. היות וכך גם ניתן לשמור על ההתאמה שלו לקו החניכיים לא רק בהרכבה, אלא גם לאורך זמן. 

 

האם ציפוי חרסינה מפריע לצילומי רנטגן של השיניים?

לא. הוא שקוף לרנטגן, ולא מפריע לצילומים או מטשטש אותם. 

 

האם יש לשיטה הזו חסרונות?

כמו לכל דבר גם לציפויי חרסינה יש חסרונות. 
התהליך יקר יותר מזה של ציפוי קומפוזיט והוא מחייב לפחות שתי פגישות אצל רופא השיניים. 
לאחר הדבקת החזיתיות, אי אפשר להסיר אותן בלי להשחיז אותן מהשן. מסיבה זו יש לקחת צבע ומידות מדויקים מאוד. 

מחפשים רופא שיניים מומלץ שיעשה לכם חיוך מושלם? את מיטב רופאי השיניים תמצאו באתר B144. היכנסו ועשו בחירה חכמה.