המאמר הבא נועד לתת מושג ענייני וכללי בלבד בנושא של טיפולי שיניים ורפואת שיניים בקרב נשים בהיריון. בכל מקרה יש להתייעץ עם רופא שיניים ולקבל חוות דעת אישית, שמתאימה למצבך. מרפאות שיניים רבות מציעות שירותי ביקורת לנשים בהיריון.

 

האם בטוח לבצע טיפולי שיניים בזמן ההיריון?

התשובה היא שכן. באנגליה, נשים בהיריון ועד שנה לאחר הלידה זכאיות אפילו לטיפולי שיניים חינם. 
כאשר את מגיעה לרופא השיניים, חשוב לציין שאת בהיריון, לפני תחילת הטיפול. צייני גם אילו תרופות את לוקחת, ויטמינים או תוספים.
טיפול שיניים יכול להתבצע בכל זמן במהלך ההיריון. למרות זאת, הזמן הטוב והנכון ביותר לבצע טיפולי שיניים אצל נשים בהיריון הוא בטרימסטר השני – שבועות 14 עד 20. בטרימסטר השני האברים של העובר המתפתח כבר שלמים, כך שהסיכון לתופעות לוואי הוא נמוך יותר. 
מחקרים גם מראים, שנשים שעוברות טיפולים כגון סתימת חורים, עקירות שינים או טיפולי שורש במהלך הטרימסטר השני, לא חוות בעיות רבות יותר בזמן הלידה. בנוסף, תופעות כמו בחילות בוקר והקאות וחוסר נוחות בשינה או שכיבה נדירות יותר במהלך הזמן הזה; דבר זה מקל על קבלת הטיפול. 
אם את סובלת מבחילות בוקר וחושבת שאת לא יכולה לצחצח שינים, עברי להשתמש במשחת שיניים בעלת טעם עדין ככל האפשר או צחצחי ללא משחת שיניים והשתמשי במי פה. 

 

האם כדאי לדחות טיפולים דחופים בזמן ההיריון?

התשובה היא שלרוב לא. אם את סובלת מנפיחות בחניכיים או כאב שיניים, גשי לרופא שיניים וקבלי טיפול מיידי ככל האפשר. ההשלכות של אי טיפול בשיניים שלך – בזיהום או דלקת - עלולות להיות חמורות הרבה יותר מהסיכונים שיש בקבלת אלחוש או תרופות במהלך הטיפול. 
זכרי שהרופא שלך יכול תמיד להתאים למצבך את כמות האנטיביוטיקה שדרושה לך או את חומרי ההרדמה המקומית בזמן הטיפול.

 

אישה הרה בטיפול שיניים

 

מדוע עלולות להיות בעיות שיניים לנשים בהיריון?

בזמן ההיריון, גוף האישה נתון לשינויים הורמונליים לא קטנים. 
שינויים אלה עלולים לגרום לעיתים לדימומים, לרגישות חניכיים ולבעיות שונות אחרות. אם וכאשר החניכיים מדממים, יש סיכון גבוה יותר לעששת, לזיהומים כאלה ואחרים ולנזק – לעיתים בלתי הפיך – לשיניים. 

 

ניקוי שיניים אצל שיננית

חשוב מאוד לראות שיננית במהלך ההיריון, כיון שדימומים אלה גורמים להופעת פלאק בכמות גדולה יותר מזו שאליה את רגילה. 
מעבר לניקוי השיניים עצמו, השיננית תדריך אותך באיזו מברשת שיניים עלייך להשתמש ובאיזה אופן לנקות את השיניים, כך שהסיכוי לדימום יהיה קטן ככל האפשר וכך שייווצר כמה שפחות פלאק. 

 

מחלת חניכיים אצל האם: האם היא תזיק לעובר?

מחלת חניכיים אצל האם לא תזיק ישירות לעובר. מצד שני, אמא חולה או אשה בהיריון, שהבריאות שלה לא תקינה במאת האחוזים, לא תהיה רגועה יותר במהלך ההיריון ולאחר הלידה, ומצבה הגופני כן עלול להשפיע על העובר והיילוד, גם אם באופן עקיף.
חוקרים ומומחים שונים מאמינים שיש קשר בין מחלות חניכיים חמורות ולידה מוקדמת, משקל נמוך בלידה וסיבוכים אחרים בהיריון.
 

 

תכנני מראש, אם את יכולה

אם אינך רגועה בכל מה שקשור בקבלת טיפולי שיניים בזמן היריון, הדרך הטובה ביותר היא לתכנן מראש, כלומר לעבור ביקורת וטיפולי שיניים לפני הכניסה להיריון; לפני שאת מפסיקה להשתמש באמצעי מניעה, למשל. 
כמובן שדבר כזה לא בהכרח אפשרי אצל כל הנשים. אם את לא בהכרח מתכננת תינוק, הדבר הנכון ביותר הוא לשמור על בריאות הפה והשיניים באופן רגיל. 
בקרי אצל שיננית לפחות פעם בחצי שנה – זהו נוהל רגיל ומומלץ לכל האוכלוסייה, ולא משנה אם מדובר בנשים או גברים. 
בקרי במרפאת השיניים שלך לביקורת, פעם בשנה. אם יש לך כתרים או אם את סובלת מבעיות ידועות בשיניים, בקרי יותר אצל הרופא ובמיוחד לפני הכניסה להיריון. 

 

בקרי אצל רופא השיניים לאחר הלידה

חשוב מאוד לבקר את רופא השיניים שלך לאחר הלידה. במיוחד זה חשוב, אם מסיבה כלשהי נמנעת מביקור אצלו או טיפול במהלך ההיריון (וזאת, מכל סיבה שהיא). גם הלידה עצמה מחוללת שינויים בגוף האשה והביקורת הזו חשובה מאוד. 

מחפשת רופא שיניים? היכנסי עכשיו לקטגוריית רופאי שיניים באתר B144 ובחרי רופא שיניים הקרוב אלייך לפי התמחות וחוות דעת גולשים.

המאמר הנ"ל הוא אינפורמטיבי בלבד ולא מהווה תחליף לייעוץ  עם רופא מומחה.