כולם יודעים שניקוי והברשת שינים הם חלק חשוב מאוד בשמירה עליהן לאורך שנים. חינוך להיגיינת פה חייב להתחיל כבר בגיל צעיר, ממש עם בקיעת השיניים הראשונות. מעבר לניקיון השיניים, חשוב לא פחות לשמור על החניכיים: הם מהווים למעשה את מה שמקבע את השיניים במקומן ומגן עליהן. נסיגת חניכיים למשל, גורמת לחשיפת בסיס השן, לכאבים וכמובן לפגיעה בשיניים עצמן.

דלקת חניכיים היא אחד הגורמים לנסיגת חניכיים. היא נגרמת לא מעט בגלל היגיינה לקויה של הפה, הצטברות רובד (פלאק) על השיניים ועוד. הדלקת גורמת לדימומים שבסופו של דבר פוגעים פגיעה ממשית בשן ועלולים לגרום לא רק לחורים, אלא לכך שצריך לעקור אותה או לבצע טיפול שורש.

כיצד עוזרת הסילונית בשמירה על החניכיים?

אחד הדברים שחשוב מאוד לעשות, כדי לשמור על חניכיים בריאות, הוא לסלק שאריות של אוכל או גופים זרים אחרים מבין השיניים. דבר זה נעשה קודם כל על ידי שימוש במברשת שיניים טובה, אבל קיימים מצבים שבהם גם מברשת שינים לא מועילה: אם השיניים צפופות או כאשר הצחצוח אינו נכון. במקרים כאלה יש להיעזר באמצעי ניקוי בין השיניים, כמו חוט דנטלי או קיסם שיניים דנטלי.

סילונית או סילון מים היא למעשה אמצעי שמסלק את שאריות המזון, חיידקים שהצטברו בין השיניים ואפילו רובד שיניים (פלאק) בדומה לאמצעים האחרים (חוט או קיסם). יצרני המכשירים טוענים שהסילונית יעילה יותר בשמירה על החניכיים והשיניים אבל מומלץ לבחור באמצעי הנכון לכם בהתייעצות עם רופא שיניים.

 

אישה צעירה עם מברשת וסילונית שיניים

רוצים להתייעץ עם מומחה? היכנסו ומצאו רופא שיניים קרוב ומומלץ

 

כיצד פועלת הסילונית?

למעשה מדובר במכשיר שמתחבר לברז המים (בדגמים אחרים - למכל מים) ומתיז סילון דק של מים למקום אליו מכוונים אותו, בפה. הוא מזכיר קצת את המכשירים הקיימים במרפאות שיניים, שמבוססים על ניקוי בלחץ אוויר. את הסילונית המקורית מחברים בעזרת מתאם מיוחד לברז המים באמבטיה או לראש המקלחת. פותחים את הברז הראשי, מכניסים את פיית המכשיר לפה ואז פותחים את הברז הקטן שמכוון את זרימת המים לכיוון הסילונית (ולא לפיית הברז הרגילה).

הבקרה והשליטה על עוצמת הזרימה וכוח הסילון נעשה בפתיחה וסגירה של הברז הראשי שעל הכיור או באמבטיה. הניקוי מתבצע על ידי הפניית הסילון אל בין השיניים ומעבר בין שן לשן ולוקח בערך דקה או שתיים, לניקוי כל הפה.
ההמלצה היא לבצע את הפעולה פעמיים ביום, כמו ניקוי שיניים רגיל.

 

סילונית שיניים עם מכל מים

 

כיצד פועלים המכשירים האחרים שלא מתחברים לברז המים?

הרעיון הכללי הוא לייצר זרם דק של מים, בלחץ גבוה, שניתן לוויסות. ישנם מכשירים קבועים שמבוססים על משאבה שמחוברת לחשמל ומכל מים. המשאבה שואבת את המים מהמכל ומזרימה אותם בלחץ, דרך הפיה של המכשיר. את עוצמת הזרם ניתן לכוון ולהתאים להרגשה האישית שלכם, ממש כמו בשימוש במברשת שיניים חשמלית, למשל. דבר זה יעיל וחשוב למקרים של כאבי שינים או בעיות חניכיים שהניקוי הוא חלק מטיפול בהן. במצבים כאלה, החניכיים כואבות ויש להשתמש בזרם עדין יותר.

בנוסף על המכשירים שמתחברים לחשמל ולמכל מים, יש מכשירים ניידים או אלחוטיים לחלוטין, שניתנים לטעינה. הם מורכבים מגוף שבו יש מכל מים שיש למלא, פיה שניתנת (כמו בכל המכשירים האחרים) להחלפה וכמובן שגם מטען. גם במכשירים אלה ניתן לווסת את עוצמת זרימת המים.

מהם המחירים של מוצרים אלה?

נכון לאוגוסט 2020, מחירי המוצרים נעים בסביבות 250 ש"ח לסילונית המקורית, בחיבור קבוע לברז. מכשירים נטענים ממותגים עולים כ- 300 ש"ח ואילו מכשירים שאינם ממותגים נמכרים במחיר קצת נמוך יותר - כ- 190 - 230 ש"ח. המחיר של מכשיר מבוסס משאבה דומה לזה של מכשיר אלחוטי, נטען, ממותג.

בבחירת המכשיר המתאים לכם, מומלץ קודם כל לוודא שהוא מתאים לצרכים שלכם ולמצב השיניים והחניכיים. כדאי לקנות מכשיר טוב ואמין, שמובטח שתמיד יהיו עבורו פיות מתאימות לחידוש. בנוסף, יש ג'לים ותכשירי ניקוי שונים וכדאי לבדוק את תכונותיהם והמחירים שלהם, גם כן.