לא צריך הרבה, כדי להביא ילד ללכת לרופא שיניים. כיום, עם התפתחות רפואת השיניים וההכרה בכך שיש צורך שיהיה גם רופא שיניים לילדים, הכאב קטן הרבה יותר, זמן הטיפול קצר יותר והמכשירים הרבה פחות מפחדים. 
ישנם טיפים וטכניקות הרגעה אשר מסייעים לילדים – ולא פחות מכך להוריהם - להתגבר על הפחד ולקבל את הטיפול בצורה הרגועה והטובה ביותר. 

 

המניעים לפחד מרופא שיניים בקרב ילדים

ישנן כמה סיבות מרכזיות לכך שילדים מפחדים ללכת לטיפול אצל רופא שיניים. 
הראשונה היא שימוש היסטורי כמעט שעושים הורים רבים ברופא השיניים כאמצעי להפחדה או לענישה אצל ילדים. משפטים כמו: "אם תאכל שוקולד תצטרך ללכת אל רופא השיניים" או "אם תאכל ממתקים יפלו לך השיניים" הופכים את רופא השיניים עבור הילדים למישהו מפחיד שיש להימנע מפגישה איתו בכל דרך. 
סיבה נוספת לפחד, היא המכשירים שהילדים רואים אצל הרופא: מכשור רועש, מפחיד ממש, שנראה כאילו נועד רק לחסל אותך.
אי הנוחות בטיפול – מהרגע שבו מתיישבים על כסא הרופא, מאירים לתוך פניך ומכריחים אותך לשמור על פה פתוח לרווחה, באופן מאוד לא טבעי, גם היא לא עושה טוב לתדמית של רופא השיניים. 
אבל הדבר המשמעותי ביותר הוא פחד של ההורים עצמם מהרופא. הורים רבים פוחדים בעצמם ללכת לרופא שיניים ומעבירים את הפחד לילדיהם. הילדים שומעים אותם מדברים על כך, או נמצאים איתם במרפאה עצמה וחווים חוויה שלילית שמחדירה בהם את הפחד.

 

כיצד ניתן להתגבר על הפחד?

הכלל הטוב ביותר הוא להכין את הילד בצורה טובה לביקור אצל רופא השיניים.

ביקור ראשון – בגיל צעיר

כיום ממליצים הרופאים לא לחכות לגיל שש או שבע לביקור הראשון, ובוודאי שלא ליום שבו צריך להתקין גשר לשיניים אצל הילד, אלא להגיע מוקדם יותר לביקור אצל רופא השיניים. 
ביקור ראשון, שבו הרופא עורך לילד היכרות עם המרפאה והציוד שלו, ובסך הכול מבצע ביקורת לשיניים, הוא הדבר הנכון ביותר.
כך יוצא, שהילד לא נתקל כבר במפגש הראשון שלו בכל המכשירים המפחידים ובטיפול שהוא כואב. בסיומה של הביקורת, ההורים יכולים לשבח את הילד על כך שישב בשקט (לא על כך שהיה "אמיץ", כיון שהביקור לא מפחיד) ולנצל את החוויה לביקור הבא. 
בנוסף, ניתן להגיע אל מרפאת שיניים חצי שעה לפני הטיפול כדי שהילד יירגע, יראה שיש עוד ילדים שעוברים את הטיפול וירגיש נינוח.

 

ילד לא מפחד מרופא שיניים

 

"הם מ-פ-ח-די-ם"

תארו לעצמכם שהילד שלכם רואה אתכם נכנסים ללחץ מהביקור הצפוי שלו אצל רופא השיניים. 
איך הוא או היא אמורים להרגיש, כאשר ההורים החזקים שלו או שלה, מי שהם יכולים לסמוך עליהם, נראים פתאום מפוחדים?
במקרה שבו ההורים עצמם מפחדים מביקור אצל רופא שיניים, חשוב מאוד לא לשדר את הפחד לילדים. 
האופן שבו ההורים בוחרים לתאר את רופא השיניים, גם בינם לבין עצמם, משפיע על האופן שבו הילד תופס את רופא השיניים. אם אתם חייבים, השתמשו בביטויים מרוככים לתיאור הטיפול, שעלול להיות למשל "לא נעים" ולא "כואב" וכדומה. 

רופא שיניים זה לא עונש

מומלץ לא להשתמש ברופא השיניים כאמצעי להפחדה. 
אם אתם רוצים לצמצם את צריכת הממתקים של הילד שלכם, אל תקנו לו כל כך הרבה ממתקים, והסבירו את חשיבות השמירה על היגיינת פה. הדגימו לילד כיצד אתם שומרים על הפה שלכם, צחצחו איתו שיניים בבוקר והוו דוגמא. 
אם כבר צריך ללכת לרופא שיניים, ניתן לומר לילד משפטים כמו: "איזה כיף לך שאתה הולך לרופא השיניים," וכך ליצור הקשר חיובי אצל הילד. 
במקרה והילד פוחד, הסבירו את תהליך הטיפול בצורה פשוטה ואל תכעסו על הילד אם הוא לא רוצה לעבור את הטיפול. זכרו שאם כל הפסיכולוגיה והכוונות הטובות לא מועילות, אל תלחצו: ניתן לעבור טיפול בעזרת גז צחוק, שמטשטש את כל החוויה ומקל עליה. 
ולסיום, קחו את הילד לרופא שיניים שמתמחה בילדים או כזה שיש לו ניסיון עשיר בטיפול בילדים. רופא כזה מכיר את הפחדים של ילדים, הוא אדיב וסבלני כלפיהם ומנוסה בהתמודדות מסוג זה.

מחפשים רופא שיניים לילד? היכנסו לקטגוריית רופאי שיניים באתר B144, בדקו מיקום ובחרו רופא שיניים לפי המלצות גולשים.