עברתם תאונה או שהשיניים שלכם נפגעו מסיבות אחרות? לילד חסרות שיניים? שיקום הפה – והחיוך – הוא אולי תהליך ארוך אבל הבנת המהות שלו כתהליך כולל ומקיף, תעזור לכם להחזיר את החיוך לפנים.

תאונה או פגיעה אחרת בלסתות או בשיניים וגם תהליכי שחיקה טבעיים שאנחנו עוברים גורמים לנו סבל רב. זאת לא רק הפגיעה האסתטית בפה שהיא בעייתית, אלא התפקוד של הפה בכלל: בעיות בלעיסה ולעיתים גם שינויים ובעיות של ממש בדיבור הן רק חלק מהבעיה.
תפקידו של המומחה בשיקום הפה (פרותטיקה) הוא להחזיר לפציינט את התפקוד התקין של מערכת הלעיסה ולעשות זאת בצורה אסתטית ומושלמת. תפקיד עדין ומסובך, הסבוך ביותר אולי מכל ההתמחויות ברפואת השיניים. הפרותטיקאי – מומחה לשיקום הפה – עוסק אם כך בכל נושא הכתרים, הגשרים, השיניים התותבות וההשתלות ועוד.

יתרה מזאת, שיקום הפה הוא לא תהליך של אדם או רופא אחד. במקרים רבים מאוד יש לקחת בחשבון שתהליך הריפוי ושיקום הפה ידרוש מעורבות של מספר מומחים ברפואת שיניים. רופא חניכיים, אורטודנט, מנתח פה ולסת וכן - גם מומחה לשיקום הפה. כל אלה יהיו מעורבים לעיתים במהלך הטיפול. כדאי להתיעץ עם מומחה לשיקום הפה כבר בתחילת תהליך השיקום כדי שהוא יהיה זה שירכז את העבודה ויעקוב אחריה ולבדוק גם מי המומחים האחרים שהוא נוהג לעבוד איתם, אם צריך.

שיקום הפה לאחר תאונה

אחת הסיבות העיקריות לצורך בשיקום הפה היא תאונה, כמו תאונת דרכים או נפילה: לסתות שנפגעות או שיניים שנעקרות בכח ממקומן ויש לתקן אותן, להחזיר אותן למקומן או להחליף אותן בשתלים או כתרים. על הרופא לבדוק את הצורך בשתל דנטלי ואף לאבחן את מצב הלסת והעצם לצורך ההשתלה. בהתיעצות עם החולה, יוחלט על שיקום הפה על ידי כתרים מסוגים שונים או אכן על ידי השתלת שיניים. הרופא המשקם יהיה זה שירכז את עבודת שיקום הפה כולה, כולל הזמנת עבודה והתיעצות אצל מומחה החניכיים (פריודנט) אם יהיה בו צורך, אורטודנט וכדומה.

שיקום הפה בתוצאה מבעיות מולדות

ילדים רבים נולדים עם בעיות שיניים כמו חסרים של שיניים שונות, איחוי שיניים ותופעות אחרות. תיקון המצב והשבת החיוך לילדים הוא עניין עדין ביותר. הוא מצריך רגישות מצד המטפל וזאת מלבד שיתוף של אורטודנט ושל מומחים לשיקום הפה: מומחה השיקום ירכז את הטיפול ויגדיר מה מטרתו הסופית. האם – בדוגמא של חסר שיניים – תבוצע בסופו של דבר השתלה דנטלית, או שיותקן גשר? הוא יבדוק אם הלסת רחבה דיה כדי לקבל שיניים או כתרים? אז, בהתאם למצב הקיים ולצוך העתידי, יבצע האורטודנט את הדרוש, ויכין את הפה לשיקום.

שיקום הפה למבוגרים

עם הגיל ועם ההתבגרות, גוברת ועולה שחיקת השיניים, ישנה נסיגת חניכיים שגורמת בסופו של דבר לנשירת שיניים ולצרות אחרות. גם פה, מומחה לשיקום הפה הוא זה שיאבחן את הצורך בשיקום ואת טיב שיקום הפה שיש לעשות, אך יש להניח שהוא יערב בתהליך גם מומחה חניכיים. במיוחד אצל מבוגרים וקשישים, כל טיפול שיניים עלול להיות תלוי באינספור מצבים אחרים: מחלות לב ולחץ דם שעלולות להשפיע על הטיפולים, בריחת סידן – חשובה בנושא של השתלות – ועוד ועוד.

הטיפ החשוב במאמר זה הוא להבין שתהליך שיקום הפה משלב רופאים בעלי התמחויות שונות ויש לתת עליו מבט כולל ומקיף עוד לפני כניסה לטיפולי השיקום. לסיום נאמר שהדרך הטובה ביותר לשיקום הפה היא לא להגיע לצורך בכך: צחצוח נכון של השיניים ושמירה על הגיינת פה, המנעות מעישון והקפדה אכילה מאוזנת ובריאה ימנעו הרבה מאוד בעיות שיניים וחניכיים.

מאמר זה נכתב על מנת לתת מידע כללי בלבד בנושא ואינו מהווה תחליף להתיעצות עם רופא או בעל מקצוע אחר בתחום.