פרט לאבן, קרמיקה ובטון, אפשר לדבר על ייצור רהיטים כמעט בכל חומר שהוא. כמובן, שמרבית הרהיטים שאנחנו מכירים מיוצרים מעץ או מנגזרות שלו, אבל ישנם גם רהיטי פלסטיק ורהיטי מתכת – ואפילו רהיטים מזכוכית וסיבי זכוכית. הנה כמה מילים על רהיטי פלסטיק.

רהיטים מפלסטיק – שימושים עיקריים

כבר שנים רבות – לפחות דור – שבשוק קיימים רהיטי פלסטיק. בשנות השבעים – לצד רהיטי פיברגלאס וחומרים אחרים – רהיטי פלסטיק היו שיא האופנה ושימשו גם בפינות אוכל ובסלונים. כיום, רהיטים אלה משמשים בעיקר כרהיטי גינה, וזאת בזכות עמידותם הרבה ומחירם הנמוך יחסית: גם אם הם עומדים בשמש ובגשם, הבלייה של רהיטי פלסטיק טובים ועלות ההחלפה של רהיטי גן שמיוצרים מפלסטיק איננה גבוהה. בנוסף, ניקוי ותחזוקת רהיטי פלסטיק הם פשוטים מאוד ודורשים מים ומעט סבון.
בשימוש שאינו ביתי, קיימים רהיטי פלסטיק שמשמשים לריהוט במקומות המוניים – אולמות המתנה גדולים או אולמות אירועים. גם כאן, היתרון הגדול של רהיטים אלה הוא העלות הנמוכה שלהם, לעומת העמידות הגבוהה, והאחידות במוצר.

תכנון וייצור רהיטי פלסטיק

למתכנן, תכנון רהיטים דורש לא רק הבנה של ייעוד הרהיט, אלא גם בתהליך הייצור שלו ובחומרים מהם הוא מיוצר. גם תכנון רהיטי פלסטיק דורש הבנה מיוחדת, הן של מטרות הרהיט עצמו והן של החומר ממנו הוא מיוצר – כחומר גלם וכמוצר: לדוגמא, אחרי שכבר מייצרים רהיטי גן מפלסטיק שנים רבות, רק בשנים האחרונות החלו ליצר אותם עם חור בחלק הנמוך של המושב, לניקוז מי גשם ומי שטיפה. זו דוגמא מצוינת לשילוב תכנוני-יעודי שהיה חסר: רהיט גן וחומר: פלסטיק שניתן לשטיפה בצינור הגינה.

הצורך הכפול הזה, להבין את החומר גם כחומר גלם וגם כמאפיין שימושיות, הוא אחת הסיבות שלא כל מעצב מוצר ממהר לעצב גם רהיטים ורהיטי פלסטיק בפרט: כל פרוייקט של עיצוב כסא יכול להפוך לסאגה לימודית שלמה של חומרים, כלים וצורות עיבוד.

ייצור רהיטי פלסטיק דומה לייצור כל מוצר פלסטי אחר, אבל הוא דורש מיומנות וידע רב יותר גם מהיצרן. הסיבה לכך היא שהתהליך עצמו מורכב יותר: יש בו יותר שלבים, לעיתים ישנם חלקים שדורשים התאמה ועוד. חיבור פלסטיק לחומרי ריפוד או חיבורי מתכת יכולים להוות אתגר לא קטן ליצרן, ממש כמו שהם אתגר למתכנן.

האם יש ערך לשם היצרן, בכל הקשור בייצור רהיטי פלסטיק?

בהחלט שכן. יצרנים גדולים, מנוסים וותיקים בשוק ידעו לתכנן רהיטי פלסטיק כהלכה, להשתמש בחומרים הנכונים ובעוביים הנכונים. יותר מזה: יצרני רהיטי פלסטיק טובים ידעו לדאוג שהרהיטים יהיו עמידים וישרתו את הפונקציה שלשמה יוצרו. חשוב לדעת שפלסטיק הוא שם כולל למגוון שלם של חומרים, שחלקם בעלי עמידות גבוהה יותר וחלקם עמידים פחות – למשל בפני קרינת השמש. כאשר אתם קונים רהיטי גינה, חשוב שתבדקו לא רק מיהו היצרן, אלא גם מה טיב החומר ממנו עשויים הרהיטים.