מה ההבדל בין פורצלן וגרניט פורצלן, ולמה מתכוונים כשאומרים 'קרמיקה', מעבר למשמעות של אריחים לריצוף או ציפוי? האם ניתן למצוא קרמיקה גם בחנויות לחומרי בניין?

קרמיקה פורצלן

אריחי פורצלן הם למעשה אריחי חרסינה פורצלן, והם בעלי עמידות יוצאת דופן לשחיקה ושבירה וגבוהה יותר מזו של קרמיקה רגילה. כך, אם אתם מתכננים שיפוץ או ריצוף בקרמיקה, כדאי שתוודאו שמה שמוכרים לכם הקבלן או בחנות חומרי בניין או בחנות ייעודית הוא אכן פורצלן. ואם רצוי שמעצב הפנים יתכנן שימוש בפורצלן לרצפה, הרי שכציפוי קירות תוכלו להסתפק בקרמיקה רגילה, שלא אמורים לדרוך עליה ולשחוק אותה.

בהקשר הזה כדאי לדעת, שלכל סוג קרמיקה יש מקדם שחיקה, בדומה לזה של פרקט, נניח: מקדם אפס ניתן לקרמיקה שעלת עמידות נמוכה לשחיקה, ואילו מקדם "5" ניתן לקרמיקה העמידה ביותר. לבתים, ניתן להסתפק בקרמיקה בעלת מקדם שחיקה של 3 – 4.

גרניט פורצלן

בישראל מכירים מונח בשם "גרניט פורצלן": מדובר בפורצלן רגיל, אז איפה העניין? בעבר, פורצלן היה קשור בתודעה בכלי חרסינה עדינים, שבירים. כדי ל'שבור' את האסוציאציה הזאת, המציאו המשווקים את המונח "גרניט פורצלן", למרות שאין כלל גרניט בתערובת לייצור הקרמיקה. המילה גרניט חזקה מאוד בתודעה שלנו, וכך נוצרה האסוציאציה החיובית.
קבלן שיפוצים, מוכרן בחנות קרמיקה או חומרי בניין שמדבר אתכם כיום על קרמיקה מתכוון לקרמיקה שאינה פורצלן, ואילו גרניט פורצלן או פורצלן הם אותו דבר.

אריחי פורצלן מזוגגים

חלק מאריחי הפורצלן עוברים זיגוג. תהליך זה, של ציפוי בזכוכית, אוטם אותם והופוך אותם עמידים עוד יותר לשחיקה ולפגעי הזמן. אריחים מזוגגים עמידים פחות בפני שבר (ציפוי הזכוכית הוא זה שנסדק) ולכן פחות מתאימים לשטחים ציבוריים. אם אתם משתמשים באריחים לא מזוגגים, זכרו שבגלל היעדר הזיגוג, הם סופגים, ומסיבה זאת חשוב להעניק להם טיפול תקופתי בסילר (חומר איטום) שניתן לקנות בכל חנות לחומרי בניין.

קרמיקה, כלים סניטריים וחנויות לחומרי בניין

זה די ברור, שהמגוון הגדול ביותר של אריחי קרמיקה או כלים סניטריים יימצא בחנויות מתמחות או ברשתות לקרמיקה וכלים סניטריים. מצד שני, חנויות חומרי בניין גדולות – כאלה שגם קבלני שיפוצים קונים בהן – מחזיקות היום מגוון לא קטן של כלים סניטריים, מהבסיסיים ביותר ועד למעוצבים ומיוחדים יותר. אפילו דברים שנחשבו פעם למיוחדים, כמו אסלה תלויה או ניאגרה סמויה, כבר נחשבים היום לדברים בסיסיים, שחנויות חומרי בניין רבות מחזיקות במלאי.

מחירי קרמיקה בחנויות חומרי בניין

בכל מה שקשור בקרמיקה בסיסית, חנויות לחומרי בניין יכולות להיות מקור זול למדי לכלים סניטריים, גם בגלל שהן מוכרות יותר לקבלנים, ופחות למעצבים או ארכיטקטים. כלים סניטריים מעוצבים וקרמיקה מיוחדת ניתן יהיה לעיתים להזמין בהזמנה מיוחדת, והמחיר עלול להיות בהתאם. כדאי לבדוק מחיר בהזמנת "חבילה" של קרמיקה וכלים סניטריים: ייתכן ואז המחיר בחנות חומרי בניין יהיה נמוך יותר, גם של אביזרים מיוחדים.