אין ספק שבימינו אנו, אין מנוס מבניית אתר עבור העסק או השירות. אתר אינטרנט הפך להיות הכרטיס ביקור של כל עסק או ארגון. אם אין לכם אתר,  אתם עלולים לאבד לקוחות שכן האמרה המפורסמת "אם אתה לא שם, אתה לא קיים" תקפה יותר מתמיד באשר למרחב האינטרנטי.

על כן, עסקים וחברות רבות, מיד בפתיחת העסק ולעיתים אף לפני, בונים אתר אינטרנטי בכדי שכלל הלקוחות יוכלו לאתר אותם בקלות בדיגיטל ולקרוא מעט על החברה. יחד עם זאת, בניית אתר היא רק השלב הראשון בכל המרחב הוירטואלי. בכדי שיוכלו למצוא את אתר החברה בין שלל האתרים הקיימים היום באונליין, יש לבצע קידום אורגני למנועי חיפוש לאתר שלנו. במאמר זה נסקור מה זה קידום אורגני, מהי תרומתו לעסק ונסביר מדוע כל אתר צריך לחשוב על זה.

 

מה זה קידום אורגני?

קידום אורגני מתייחס לתהליך של ביצוע פעולות אופטימיזציה לאתר (Search Engine Optimization או בר"ש SEO) כדי לשפר את הנראות שלו בדפי התוצאות של מנועי החיפוש (SERP- Seach Engine Results Page), ללא תשלום עבור פרסום מודעות. כאשר גולש מחפש מילת מפתח או ביטוי ספציפיים הקשורים לעסק שלכם, המטרה היא שהאתר שלכם יופיע כמה שיותר גבוה בתוצאות החיפוש. ככל שהאתר מדורג גבוה יותר בתוצאות החיפוש, כך גדל הסיכוי שמישהו ילחץ עליו ויבקר בו. מכאן הדרך להפוך אותו ללקוח מתקצרת.

קידום אורגני שונה מצורות קידום אחרות, כמו פרסום בתשלום או שיווק ברשתות חברתיות, מכיוון שהוא מסתמך על שיפור האיכות והרלוונטיות של תוכן האתר שלכם כדי להגביר את הניראות שלו במנועי החיפוש. המשמעות היא שהתוכן באתר, צריך להיות מותאם עם מילות מפתח וביטויים הקשורים לעסק והוא צריך להיות איכותי, אינפורמטיבי ומעניין עבור קהל היעד שלכם.

 

איך עובד האלגוריתם של מנועי חיפוש?

מנועי חיפוש (ובעיקר גוגל) משתמשים בבוטים הנקראים "סורקים"(Crawlers) כדי לסרוק ולקטלג אתרים, בחיפוש אחר תוכן רלוונטי ואיכותי להצגה בתוצאות החיפוש. ככל שהאתר שלכם מותאם יותר, כך קל יותר למנועי החיפוש לסרוק ולהוסיף את האתר לאינדקס התוצאות, מה שיכול להוביל לדירוג גבוה יותר ולחשיפה מוגברת.

קידום אורגני בגוגל

(צילום:ShutterStock)

 

מה הפרמטרים המרכזיים שמשפיעים על קידום אורגני?

גוגל משתמשת באלגוריתם מורכב כדי לקבוע את הדירוג של דפי אינטרנט בתוצאות החיפוש. האלוגריתם מושפע ממאות גורמים שונים שלכל אחד יש משקל שונה בקביעת הדירוג הסופי.

בעוד שהפרטים המדויקים של האלגוריתם אינם נחשפים בפומבי, ישנם כמה גורמים מרכזיים שידוע שהם משפיעים על הקידום האורגני. אלו כוללים למשל:

הגורם הסבר דוגמא
רלוונטיות גוגל מחפשת דפים שרלוונטיים לשאילתת החיפוש. המשמעות היא שהתוכן בעמוד באתר, צריך להיות קשור לכוונת החיפוש של המשתמש ולכלול מילות מפתח רלוונטיות. כאשר גולש מחפש "איך להוריד משקל" הוא כנראה מצפה לקבל מאמר\מדריך עם טיפים ושלבים מפורטים.
סמכות גוגל גם מחפשת דפים סמכותיים ומהימנים. ניתן לקבוע זאת על ידי גורמים כמו מספר ואיכות הקישורים המפנים לאתר, כמו גם האיכות הכוללת של התוכן בדף. מאמר באתר על "איך לפתוח עסק" עם כל השלבים, הטפסים, הגורמים וכל המידע שצריך + נכתב על ידי רואה חשבון ותיק - יקבל "ניקוד" גבוה יותר במשקל הדירוג לעומת מאמר פשוט שנכתב על ידי אדם ללא תואר.
חווית משתמש גוגל רוצה לספק למשתמשים את החוויה הטובה ביותר האפשרית, ולכן היא לוקחת בחשבון גם גורמים כמו מהירות טעינת העמוד, ידידותיות לנייד וקלות ניווט בעת קביעת הדירוג. אם האתר נטען לאט מידי או שיש תמונות או סטורנים שלא עובדים - גוגל תזהה את זה ותדרג אתכם נמוך יותר
עדכניות התוכן גוגל גם לוקחת בחשבון עד כמה התוכן בדף אקטואלי ועדכני. דפים עם מידע מיושן עשויים להיות מדורגים נמוך יותר מדפים עם מידע עדכני ורלוונטי יותר. למשל אם יש לכם אתר עו"ד, שבו מדריך על איך להגיש בקשה לפשיטת רגל, אך מפורטים שם תנאים, סכומים לא נכונים, ומידע שעדכני לשנת 2019, כנראה שתדורגו נמוך יותר מבעל אתר שדאג לעדכן את המידע נכון לשנה הנוכחית.

 

חשוב לציין שהאלגוריתם מתפתח כל הזמן וגוגל מבצעת עדכונים באופן קבוע כדי לשפר את איכות תוצאות החיפוש שלה. מומלץ להישאר מעודכנים בשיטות המומלצות העדכניות ביותר לקידום אורגני ולבצע אופטימיזציה מתמדת של האתר לדירוג טוב יותר.

 

למה חשוב לעשות קידום אורגני בגוגל?

גוגל היא האתר הכי פופולרי בעולם עם כמות מבקרים של מעל 89 מיליארד מידי חודש. השליטה שלה בשוק החיפוש היא ידועה, 91.9% מהמשתמשים (בישראל מדובר על אחוז גבוה יותר) פונים לגוגל כדי לחפש משהו שהם צריכים או רוצים לדעת. בנוסף לכך, נתון לא פחות מעניין, הוא העובדה שרק 0.63% בלבד! גולשים לעמוד השני בגוגל. לכן, לדעת מה זה קידום אורגני ואיך מיישמים את זה כדי להגיע לעמוד הראשון הוא חשוב ביותר, בכדי להיחשף לקהל הלקוחות הפוטנציאלי הזה (מקור: Oberlo). 

אולי יעניין אותך: 9 טיפים חשובים לקידום אורגני בגוגל לעסקים

 

מה ההבדל בין קידום אורגני לקידום ממומן בגוגל?

קידום ממומן, הוא סוג של פרסום מקוון שבו עסקים משלמים על כך שהאתר שלהם יופיע בראש דף התוצאות של מנוע החיפוש (SERP) עבור מילות מפתח ספציפיות. זה נעשה באמצעות פלטפורמה חכמה המתנהלת כמו מכירה פומבית (Google Ads), שבה עסקים מתחרים על שטחי פרסום ומשלמים עבור על כל קליק על המודעה שלהם.

קידום אורגני, לעומת זאת, הוא תהליך של אופטימיזציה של אתר אינטרנט כדי לשפר את הנראות והדירוג שלו בדפי התוצאות הטבעיות של החיפוש.

ההבדל העיקרי בין פרסום ממומן לקידום אורגני הוא:

  • פרסום ממומן מספק תוצאות מיידיות לתקציב מוגדר, בעוד שקידום אורגני לוקח זמן ומאמץ כדי להשיג תוצאות, אך יכול להוביל לצמיחה ניכרת לאורך הזמן.
  • בנוסף, פרסום ממומן עשוי להיות יקר וייתכן שלא יהיה אפשרי עבור עסקים קטנים עם תקציב מוגבל. קידום אורגני, לעומת זאת, לרוב משתלם יותר וניתן לעשות זאת במינימום השקעה כספית.

ההבדל בין קידום אורגני לקידום ממומן

 

אילו פעולות עושים בקידום אורגני?

במסגרת הקידום האורגני יבוצעו פעולות אשר משפרות את הסיכוי להגיע אל היעד הנחשק, כמו למשל:

1. מחקר מילות מפתח

טרם הקידום, יש לבצע מחקר מילות מפתח בכדי להבין ולהתפקס על מילות המפתח הנכונות ביותר בעבור אתר העסק. מחקר נכון יציג את הנתונים הבאים: כמות חיפושים חודשית ממוצעת, רמת תחרות וגם את מילות המפתח המותאמות והטובות ביותר עבור האתר והתחום בו הוא עוסק.

 

2. הצבת תוכן איכותי באתר המעניק לגולש ערך מוסף 

בשנים האחרונות מושם דגש רב על איכות התוכן וחשיבות איכות זו. למעשה, גוגל טוענת כי תוכן איכותי הוא המפתח והמרכיב החשוב ביותר בכל אתר. ככל שהאתר מלא בתכנים איכותיים, כך סיכויי האתר גדלים והוא הופך להיות אתר יותר טוב, הן בעיני הגולש והן בעיני גוגל.  

 

3. כותרות ותיאורים (Meta Title ו- Meta Description)

לכל אתר ובכל עמוד, יש לדאוג כי הכותרת תהייה תואמת והתיאור יעמוד בקריטריונים הקיימים (כמות תווים, תגי כותרות ועוד). לכותרות ותיאורים חשיבות רבה, כיוון שהם מהווים מעין "כרטיס ביקור" של האתר עבור הגולש, לכן מאוד חשוב לשים דגש על כתיבה נכונה של כותרות ותיאורים לכל עמוד באתר. על הכותרות והתיאורים הללו לכלול מענה כמה שיותר מדוייק ומושך לגבי מה שהעמוד שלכם באתר מכיל.

 

דף תוצאות החיפוש בגוגל

4. בניית מערך קישורים

אחד הדרכים של גוגל, להחליט האם האתר שלכם איכותי היא לבחון כמה אתרים מקשרים אליכם ומי הם. בעיני גוגל, אלו למעשה "המלצות" שקיבלתם, דבר שיכול להעיד על המקצועיות והאיכות של האתר שלכם. לכן, חלק ממאמצי הקידום כוללים בניית מערך קישורים איכותי והשגת "המלצות" כאלה מאתרים. למערך זה יש כללים מאוד ברורים למה נחשב קישור איכותי ומה לא.

 

טעויות מסוכנות שכדאי להיזהר מהם בקידום אורגני

ישנן מספר טעויות ומיתוסים נפוצים לגבי קידום אורגני שיכולות להוביל לפגיעה אנושה בקידום העסק שלכם ואף להעיף אתכם לחלוטין מתוצאות החיפוש.  

להלן כמה מהתפיסות השגויות הנפוצות ביותר והאמת שמאחוריהן:

 

  • הטעות: קידום אורגני הוא בסה"כ לדחוף מילות מפתח לאורך העמוד

האמת: דחיסת מילות מפתח היא טקטיקה ישנה שאינה עובדת כבר מעל 10 שנים. למעישה, היא יכולה  לפגוע בדירוג האתר ולשים אתכם ברשימה השחורה של גוגל. מילות מפתח חשובות לקידום אורגני, אבל! יש להשתמש בהן בצורה טבעית ואסטרטגית לאורך התוכן בעמודי האתר.

 

  • הטעות: קידום אתרים הוא משימה חד פעמית

האמת: קידום אתרים הוא תהליך מתמשך שדורש תשומת לב והתאמה מתמדת כדי להישאר רלוונטי ואפקטיבי בתוצאות החיפוש. לא מדובר על משימה של שגר ושכח, אלא עבודה מתמשכת שנמשכת לאורך זמן - לפעמים שנים.

טעויות בקידום אורגני

(צילום: ShutterStock)

  • הטעות: קניית קישורים היא הדרך היחידה לשפר את הדירוג

האמת: בעוד שבניית קישורים היא חלק חשוב מקידום אתרים, זה לא הגורם היחיד שמנועי החיפוש לוקחים בחשבון בעת דירוג אתרים. איכות התוכן, הרלוונטיות וחוויית המשתמש הם גם גורמים קריטיים. אם תקנו או תשיגו מלא מלא קישורים חיצוניים שמובילים לאתרכם, בצורה שנראית חשודה ולא טבעית, גוגל יכולה להעניש אתכם ולבעוט אתכם לחלוטין מתוצאות החיפוש.

 

  • הטעות: חיפוש בתשלום יעיל יותר מחיפוש אורגני.

האמת: חיפוש בתשלום יכול להוות השלמה שימושית לחיפוש האורגני, אבל הוא לא יעיל יותר מטבעו. למעשה ההיפך הוא הנכון, משתמשים רבים סומכים על תוצאות אורגניות יותר מאשר תוצאות בתשלום.

 

על ידי הבנת התפיסות השגויות הנפוצות הללו, בעלי עסקים קטנים יכולים להימנע מבזבוז זמן ומשאבים על אסטרטגיות לא יעילות ולהתמקד בגורמי המפתח המשפיעים בפועל על הנראות והדירוג של האתר שלהם.
 

 

קידום אורגני איכותי יכול להניע את פעילות העסק

בעידן הדיגיטלי של היום, קידום אורגני הפך להיות חלק מכריע בכל אסטרטגיה עסקית מצליחה. אחרי שהבנו מה זה קידום אורגני ואיך הוא עובד ומה עושים, אפשר להתחיל לעבוד. זהו תהליך מתמשך של אופטימיזציה של האתר כדי למשוך תנועה רלוונטית לאתר ובסופו של דבר להגדיל את ההמרות וההכנסות.

למרות שזה עשוי להיראות כמשימה טכנית ובלתי אפשרית בהתחלה, עם הגישה הנכונה ומאמץ עקבי, ניתן להשיג תוצאות נהדרות בטווח הארוך. זכרו את היסודות - 

  • להתמקד ביצירת תוכן נעים, קריא ובעל ערך לגולשים.
  • אופטימיזציה של האתר שתביא לחווית גלישה נוחה ומהירה לגולשים, בעיקר במובייל.
  • השגת "המלצות" מאתרים אחרים.
 

מקורות שהוזכרו במאמר -